האם תעלומת רצח צפויה יכולה עדיין להיות טובה? מתברר שמאוד

את הרוצח גילינו כבר בפרק השלישי, אבל "המעון" היא בכל זאת תעלומת רצח בלשית כיפית ביותר, לא מעט בגלל אוזו אדובה בתפקיד הראשי כקורדיליה קאפ, "הבלשית הטובה בעולם". רק שאם היא כל כך טובה, איך זה שידענו מי הרוצח לפניה? אולי היא צריכה לראות יותר סדרות כאלה
ז'אנר תעלומות הרצח הבלשי עבר לא מעט תהפוכות בעשורים האחרונים, אבל השאלה הכי גדולה לגביו נותרה זהה: "איך היוצרים יפתיעו אותנו עכשיו?". התשובה, בדרך כלל, תקבע את מדד הפופולריות של הסדרה או הסרט. אפשר רק לדמיין כמה קשה לכתוב תעלומת רצח כמו שצריך, אם לא ניסיתם בעצמכם, כי זה כמו להרכיב פאזל של אלפי חלקים, וצריך שכל החלקים יתאימו בדיוק למה שקורה על המסך, ואי אפשר להרשות חורים בעלילה. המקרה של "המעון", סדרת הרצח החדשה של נטפליקס ושונדה ריימס, הדגים לי את זה היטב: לא מצאתי חורים בעלילה, אבל כן הצלחתי להבין מי הרוצח אחרי שלושה פרקים בלבד.
>> קולנוע התנגדות: 11 סרטים שמלמדים איך ולמה להיאבק בפאשיסטים
>> מה ראינו בלילה: 6 סדרות וסטנדאפ שהחזיקו אותנו ערות השבוע
הסדרה מתרחשת בארוחה חגיגית בבית הלבן שנועדה לשפר את היחסים בין אוסטרליה לארה"ב, כששתי קומות למעלה מונחת גופה שנרצחה זמן קצר לפני כן. לזירה מגיעה קורדיליה קאפ (אוזו אדובה, "כתום זה השחור החדש"), שמגדירה את עצמה בתור הבלשית הטובה בעולם. היא פטפטנית כשצריך, שותקת כשצריך ומאיימת כשצריך וחשוב מכל – היא ממש אוהבת ציפורים.
דמות הבלש היא אחת הדמויות הכי חשובות כשכותבים תעלומת רצח, לא פחות מהרוצח עצמו ואולי יותר. כמו רבים מהבלשים בטלוויזיה ובקולנוע, גם קאפ מזכירה את שרלוק עם זיכרון צילומי יוצא דופן, אבל לא רק מבחינה ויזואלית – קאפ מסוגלת לזכור גם צלילים ודברים שנאמרו לה ובסביבתה. כיף לראות אותה נכנסת במישהו על 200 וגם כיף לראות אותה שותקת עד שמי שמולה נשבר, ובכללי היא בלשית שמאוד כיף לראות על המסך. לראשונה מאז שצפיתי בה בסדרה "כתום זה השחור החדש", הצלחתי להרגיש שהיא לגמרי השליכה את הדמות של "קרייזי אייז" ועברה לגלם דמות חדשה ומלאה יותר. לצידה אנחנו מקבלים גם קאסט מוכשר שכולל את אדווינה פינדלי, ג'וליאן מקמהן, טימותי הורנור, ג'יאנקרלו אספוזיטו ומל רודריגז. ואם זה נשמע לכם טיפ-טיפה עמוס – אז יש גם 157 חשודים. אבל לא באמת.
מטבע הדברים עד סוף העונה מספר החשודים מצטמצם משמעותית, אבל כבר מההתחלה החשודים שלנו ברורים, כי אי אפשר באמת לחקור 157 חשודים בסדרת טלוויזיה. הדבר הראשון שהבנתי בסוף הפרק השלישי הוא שאם היו 157 חשודים, אולי לא הייתי מזהה את הרוצח כל כך מוקדם בסדרה וחש קצת מרומה. אפשר היה ליצור תחושה שבאמת יש מספר חשודים כה גדול, והאשליה שזה כך לא מורגשת בעליל. חסרים אולי שני פרקים שכוללים סינון מאסיבי של חשודים, ואז כצופה הייתי מתבלבל והיו יותר דרכים להטעות אותי ולגרום לי לפקפק ביכולות הבילוש שלי. כשיש משחק מוחות טוב בין הרוצח לבלש, יש גם משחק מוחות טוב בין היוצר לצופה. זה מבאס, במיוחד כי הבטיחו לנו את "הבלשית הטובה בעולם".
עכשיו, אל תטעו, קורדיליה קאפ היא בלשית יוצאת מן הכלל, הדמות שלה היא לא הבעיה. אבל אם הכותב מכריז על כך שהיא הבלשית הטובה בעולם ונותן לכמה דמויות לחזור על האמירה הזאת, ואני, הצופה, מצליח לפתור את התעלומה (באופן חלקי, כי רק זיהיתי את הדמות האשמה ולא את הדרך שבה פעלה), אז אולי היא לא הבלשית הכי טובה בעולם? והאם זה בכלל משנה אם הצופה מצליח לזהות את דמות הרוצח מוקדם מדי?
אחרי מאות תעלומות הרצח שכבר ראינו, קשה שלא לחזות מה יקרה בכל רגע נתון. אבל מה אם השלב הבא של הז'אנר הזה הוא בכלל לא פתרון התעלומה אלא הדרך אליה? אני בטוח ששונדה ריימס רצתה שזהות הרוצח תישאר בגדר הפתעה, אבל מהטעות הזאת יצאה סדרה שהקדימה את זמנה. למרות שידעתי כבר מי עשה את זה, נשארתי מרותק לאורך כל הסדרה, גם כי היא כיפית אבל גם כי שלל הדמויות הססגוניות יצרו דיאלוגים מצחיקים וסיפרו סיפור מעניין, לא רק על הרצח, אלא על בית הנשיא ועל האנשים שעומדים מאחורי הבית המפורסם בעולם.
אני מאמין שהשלב הבא של הז'אנר הוא לשים את הדגש על הדרך ולא על הפיתרון, כמו שלימדו אותנו בשיעורי מתמטיקה ביסודי. אם הדרך לא תהיה מפותלת מספיק, היא תספר סיפור מעניין מספיק שיצדיק את הצפייה ולהפך. בעוד כמה שנים אנחנו נזכור את "המעון" בתור הסדרה שהתחילה את זה.
"המעון" היא סדרה שכיף לצפות בה, אין איך לסובב את זה. המשחק של אדובה המוכשרת להפליא, לצד השקפת העולם הייחודית שלה, אסטרטגיית החקירה הלא שגרתית שלה והציניות (שלפעמים קצת לוחצת, אבל נוותר לשונדה), לצד האורחים ובני הבית למיניהם (כולל ג'ייסון לי שאני תמיד שמח לראות בקאסט), הופכים את חוויית הצפייה למעניינת גם אם פתרנו את התעלומה מוקדם מדי. בעוד כמה שנים, כשהז'אנר יתפתח ויהפוך למשהו אחר לחלוטין, אנחנו ניזכר בקורדיליה קאפ בתור הבלשית הטלוויזיונית שהתחילה את התהליך ויצרה בלשים טלוויזיוניים שמצליחים לרתק גם אם התעלומה לא כזאת מסובכת כפי שמנסים למכור לנו. התעלומה בכלל לא תהיה העיקר. רק אל תגידו לנו שהם הבלשים הכי טובים בעולם.
>> "המעון" // The Residence // עונה ראשונה, 8 פרקים, עכשיו בנטפליקס