יוצרת "טהרן": "הצעירים בישראל ובאיראן לא רואים עתיד"

ניב סולטן, מתוך "טהרן"
ניב סולטן, מתוך "טהרן"

המכירה לאפל והקורונה, הביקורת על אופן הצגת התרבות האיראנית והסודות של העונה השנייה: רגע לפני שידור הפרק האחרון של "טהרן" תפסנו את היוצרת דנה עדן לשיחה

26 ביולי 2020

"טהרן" היא הסדרה הכי מצליחה כרגע בישראל. האפיל שלה לקהל הישראלי ברור – אנחנו מרותקים למאבק בין ערבים וישראלים, לעבודת הצללים של המוסד, לאתוס הישראלי. אה, וגם אין כל כך מה לראות כרגע. תעשיית הטלוויזיה המקומית הולכת ומשתתקת לנוכח הקורונה והשלכותיה הפרקטיות והכלכליות, ואנחנו נתקענו עם "הישרדות", "המטבח המנצח" ו"מי רוצה להיות מיליונר" שהתעוררה לחיים מקרקעית הנוסטלגיה המקומית. אבל כל זה לא משנה את העובדה שמדובר באחת ההפקות המושקעות שהיו כאן, גם אם נתפסנו לספורט הלאומי של למצוא חורים בעלילה.

"אני לא חושבת ש'טהרן' הגיעה בתקופת בצורת", אומרת דנה עדן, שהפיקה ויצרה את הסדרה לצד משה זונדר ומאור כהן. "הסדרה הצליחה כי קודם כל, הנושא מאוד מרתק. הקהל בישראל תמיד התעניין במה שקורה בטהרן ובמלחמה החשאית בינה לבין ישראל. יש בזה משהו שמצית את הדמיון. דבר שני, זו באמת הפקה מאוד מושקעת שלא נעשו הרבה כמותה בארץ, והקהל מגיב לזה. ודבר שלישי, זו סדרה שיש בה משהו מאוד סקסי ומותח. ההפקה הזאת נעשתה מתוך אהבה ותשוקה גדולה, וזה אולי גם חלק מההצלחה שלה".

דנה עדן (צילום: אבישג שאר-ישוב)
דנה עדן (צילום: אבישג שאר-ישוב)

מזל טוב על המכירה לאפל. אני מנחשת שהתחייבתם לעונות נוספות, אבל איך ומתי יוצאים לדרך עם כל הגבלות הקורונה?
"תראי, אנחנו כרגע יוצאים להפקה של שתי סדרות בארץ – סדרת ילדים בשם 'שקשוקה' לכאן חינוכית, שתתחיל להצטלם השבוע, ועונה שנייה ל'מייקל' שתצטלם בספטמבר. אז אנחנו מצליחים לתמרן עם הקורונה. אני לא יכולה לאשר או להכחיש שתהיה עונה שנייה ל'טהרן', אבל אם תהיה כזאת אני מקווה שזה יהיה כבר בתקופה קלה יותר מהבחינה הזאת".

ההערכות לגבי סכום העסקה עם אפל עומדות על עשרות מיליוני דולרים. איך זה ישפיע על ההפקה? הם יתערבו בתוכן?
"אני לא יכולה להתייחס לסכום, אבל אפל הם שותפים לכל דבר בהפקה שלנו. אני באמת לא יכולה לומר יותר מזה".

מתוך "טהרן"
מתוך "טהרן"

"אני כבר יותר מעשרים שנה בביזנס ועברנו תקופות קשות מאוד, אבל תמיד הביקוש הביא להתאוששות. אני מאוד מאמינה בכוח של הקהל – הוא רוצה תוכן טוב, ו'טהרן' היא דוגמא טובה"

תעשיית הטלוויזיה בישראל חוטפת לא מעט מכות מהקורונה, והפקות רבות הוקפאו. את חושבת ששנה מהיום תישאר פה מערכת שתוכל לתמוך בהפקות מקור?
"אני מאמינה שהביקוש לתוכן יכתיב את המציאות. אני חושבת שכמו בכל הענפים האחרים שנעצרו בגלל הקורונה, שנה מהיום דברים יחזרו לאט לאט למסלולם. מה עוד שאנחנו מצליחים להתמודד פחות או יותר עם מה שקורה. נכון שהזכיינים, במיוחד בערוצים המסחריים, נתקלים בקשיים גדולים מאוד כרגע, אבל אני כבר יותר מעשרים שנה בביזנס הזה ועברנו תקופות קשות מאוד, שנבעו ממלחמות ומשברים כלכליים של בעלי הבית, ותמיד הביקוש גרם לזה שהזכיינים התאוששו. אני מאוד מאמינה בכוח של הקהל, והקהל דורש את זה. הוא רוצה תוכן טוב, ו'טהרן' היא דוגמא טובה".

היו לכם כמה טעויות, נגיד בתרגום של כל מיני כיתובים מערבית לעברית. ספרי לי על אחורי הקלעים של זה – איפה נפלתם?
"כשאת עושה סדרה שמדמה את טהרן באתונה, את מנסה לכסות במאה אחוז את כל הטעויות. יש צוות ארט מדהים בראשותו של יואל הרצברג, שניסה ליצור טהרן במקום שהוא לחלוטין לא טהרן. אני חושבת שהצלחנו ב-99.9 אחוז מהדברים. לפעמים זה נופל בין הכסאות, ואני חושבת שהטעות הזו הייתה ב-CGI, בפוסט פרודקשן".

קיימת נגד הסדרה ביקורת מזרחית-פרסית, על אופן ההצגה המצומצם של האיראנים דרך הפריזמה של המוסד, שלא מלמדת הרבה על התרבות שלהם.
"האמת שלא נתקלתי בביקורת הזו, אלא דווקא בביקורות ששיבחו אותנו על הדיוק בפרסית, על הניסיון לחדור אל התרבות האיראנית ולתאר אותה. תראי, המטרה שלנו הייתה לספק הצצה לתרבות הזאת ואני חושבת שהרבה יוצאי איראן בישראל מתחברים לסדרה מהכיוון הזה – מרגישים שנותנים כבוד לתרבות, לשפה, לדקויות. כמובן שהסדרה מביאה פריזמה מסוימת, כי זה מה שהעלילה דורשת – לא באנו לעשות סרט דוקומנטרי על איראן והתרבות שלה. זאת סדרת מתח".

משה זונדר ומאור כהן, שניים מיוצרי "טהרן" (צילום: אבישג שאר-ישוב)
משה זונדר ומאור כהן, שניים מיוצרי "טהרן" (צילום: אבישג שאר-ישוב)

"כמובן שהסדרה מביאה פריזמה מסוימת, כי זה מה שהעלילה דורשת – לא באנו לעשות סרט דוקומנטרי על איראן והתרבות שלה. זאת סדרת מתח"

מה למדת בתחקיר על ההפגנות באיראן? יש תובנות לגבי מה שקורה בישראל היום?
"אני לא מעזה להשוות – באיראן השלטון מאוד אכזרי ודכאני – אבל בשתי ההתקוממויות ישנם אנשים צעירים שלא רואים עתיד. אלו הפגנות של צעירים, אנחנו רואים את זה גם בישראל וגם באיראן. המצב הכלכלי מאוד בעייתי שם, לאנשים אין עבודה, ואני חושבת שזה הדבר המרכזי שמוציא אנשים לרחובות. אני חושבת שגם כאן, כל מה שקורה בעקבות הקורונה והתחושה שלא סופרים את הבעיות שלנו, זה מה שמוציא אנשים החוצה ובעיקר את הדור הצעיר שמסתכל קדימה".

מחר ישודר הפרק האחרון של "טהרן". יש כבר מחשבות לאן תיקח אותנו העונה הבאה?
"התחלנו לחשוב מחשבות ראשוניות, אבל אני כמובן לא יכולה לשתף כלום. צריך לראות את הפרק האחרון ולהבין איך הוא נגמר – זה יהיה ספוילר מאוד גדול אם אספר לך מה יהיה בעונה השנייה".