ברגע האחרון: הושג הסכם חדש לפינוי התחנה המרכזית

המפגע העירוני הגדול בעולם. התחנה המרכזית (צילום: שאטרסטוק)
המפגע העירוני הגדול בעולם. התחנה המרכזית (צילום: שאטרסטוק)

שעות ספורות לפני הארכתו האוטומטית של חוזה ההפעלה של התחנה המרכזית, שהייתה מונעת את פינוי התחנה עד 2027, נמצא פתרון שעיקרו כניעה של משר התחבורה לתנאי עיריית תל אביב-יפו והחלטה שלא להקים מסוף בבית פנורמה. פעילים במאבק נגד התחנה: "יריקה בפרצופם של תושבי השכונות"

שעות ספורות לפני הארכתו האוטומטית של חוזה ההפעלה של התחנה המרכזית בידי נצבא, הארכה שהייתה מונעת אפשרות לפינויה של התחנה המרכזית במשך חמש שנים נוספות, ולגמרי ברגע האחרון הצילחו להגיע ראש העיר רון חולדאי ושרת התחבורה מרב מיכאלי להגיע להסכמה על סיום פעילות התחבורה הציבורית והאוטובוסים בתחנה אי שם בין סוף 2023 ל-2025, כלומר, יתכן שהתחנה תפונה רק בעוד ארבע שנים.

פרטי ההסכם עדיין אינם ידועים במלואם, אולם נראה כי סלע המחלוקת בין הצדדים, המסוף המתוכנן במתחם בית פנורמה, לא יקום בסופו של דבר לשמחת תושבי השכונות נווה עופר וקריית שלום (וכנראה שגם לרווחתם של שותפיו הקואליציוניים של חולדאי בשכונות הנ"ל). כזכור, התנגדות עיריית תל אביב-יפו להקמת המסוף במתחם – בתואנה המופרכת כי יש לו חשיבות אקולוגית – כמעט וטירפדה את פינוי התחנה לחלוטין. על פי הודעת משרד התחבורה, כמחצית מתעבורת האוטובוסים הקיימת תועבר למסופים חדשים שיוקמו במתחם החרש (לא רחוק מהתחנה המרכזית) ובמתחם הלוחמים שעל גבול חולון ותל אביב.

כאוס וטינופת במתחם התחנה המרכזית (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של הבלוק)
כאוס וטינופת במתחם התחנה המרכזית (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של הבלוק)

הקמת המסוף במתחם החרש צפויה לעורר את זעמם של תושבי שכונת נווה שאנן ושכונת שפירא, שכן האוטובוסים והזיהום הנגרם מהם ימשיכו להעיק על השכונה, אולם גורמים בעירייה מבטיחים שמדובר בהפחתה עתידית דרמטית של התנועה והזיהום הנלווה, לקראת מהלך כולל של החלפת האוטובוסים באוטובוסים חשמליים.

משרד התחבורה בראשותה של מרב מיכאלי יכול היה להורות על פינוי חד צדדי של התחנה מאוטובוסים מבלי להגיע להסכם עם העירייה, אך נראה כי שרת התחבורה חששה מעימות חזיתי עם חולדאי ונכנעה לתנאים שהציבה העירייה. כזכור, עיריית תל אביב-יפו סירבה לאורך המשבר להגיב על הפליק-פלאק המשונה שלה לגבי פינוי התחנה ונראה כי למרות הפתרון של הרגע האחרון הפרשה עדיין רחוקה מסיומה.

פעילי המאבק בשכונות מיהרו להביע זעם רב על ההחלטה. מתנועת "זזים – קהילה פועלת" נמסר בתגובה: "ההחלטה של מיכאלי וחולדאי היא יריקה בפניהם של תושבי השכונות הסמוכות לתחנה, ובפניהם של אלפי אזרחים שנרתמו למאבק לפינוי התחנה. מצער מאוד שהשניים מתעלמים מכך שחובתם כנציגי ציבור היא לשים במקום הראשון את טובת הציבור ולא להתחבא מאחורי פרוצדורות בירוקרטיות. אנחנו נדאג לכך שהלחץ הציבורי יימשך ולא נפסיק לעקוב עד שהתחנה תפונה".