לא סקנדל: איתי מאוטנר ואיל שר פורשים מפסטיבל ישראל

מסע אל מחוזות אי הידיעה. איתי מאוטנר (צילום: חיים יפים ברבלט)
מסע אל מחוזות אי הידיעה. איתי מאוטנר (צילום: חיים יפים ברבלט)

"אני עוזב כי נגמר לי האוויר. כי החמצן אזל. כי השנתיים האחרונות והתכנים בהן עסקנו הותירו אותי דואב וכואב", כתב איתי מאוטנר בפוסט פרישה מתפקידו כמנהל אמנותי שותף של פסטיבל ישראל אחרי שחולל בו מהפכה מוחלטת (יחד עם מיכל ואעקנין, שממשיכה בתפקיד). גם המנכ"ל איל שר עוזב. מי ימשיכו את דרכם?

23 באוקטובר 2025

הלם קל עד בינוני בזירת התרבות הישראלית: איתי מאוטנר, המנהל האמנותי המבריק של פסטיבל ישראל בארבע השנים האחרונות (יחד עם מיכל ואעקנין), פורש מתפקידו. במקביל אליו פורש מתפקידו גם מנכ"ל פסטיבל ישראל ב-11 השנים האחרונות, איל שר. יחדיו הם הצליחו להפוך את פסטיבל התרבות הגדול והחשוב בישראל ממבצר אליטיסטי של תרבות גבוהה לפסטיבל נגיש, כיפי ורלוונטי, מבלי להתפשר על איכויותיו האמנותיות ועל מרכזיותו בשדה התרבות המקומי.

>> המהפכה לא תשודר: רוצים לשמוע שירי שלום? חפשו אותם באינדי
>> סקורסזה עושה בית ספר: לראות את הקולנוע מתוך עיניים של גאון

החדשות הטובות הן שהפסטיבל נשאר בידיים טובות, כשאת מאוטנר תחליף האוצרת דפנה קרון כמנהלת אמנותית לצידה של ואעקנין (עימה כבר שיתפה פעולה בפסטיבל "מקודשת" הירושלמי), ואילו את שר יחליף אורי ועקנין, שהיה המפיק הראשי של פסטיבל ישראל בשנים האחרונות. לתפקיד המפיק הראשי החדש של הפסטיבל מונה המפיק המנוסה אורי גליקסברג.

במשפט אחד – אני כבר לא מנהל אמנותית את פסטיבל ישראל. ביותר משפטים – עברו חמש שנים, מתוכן נוצרו ארבעה פסטיבלים. בהתחלה…

Posted by Itay Mautner on Wednesday, October 22, 2025

בפוסט אישי בפייסבוק הסביר מאוטנר ש"אני עוזב כי נגמר לי האוויר. כי החמצן אזל. כי השנתיים האחרונות והתכנים בהן עסקנו הותירו אותי דואב וכואב. כי אני צריך לנוח. כי אני רוצה להיות עם המשפחה, החברים והחיים הנוספים בקשר יותר קרוב. כי אני רוצה להיות יותר בים, כי אני ממש רוצה לא לדעת ולראות לאן החיים ייקחו אותי", והוסיף כי "אני גאה במה שיצא לנו מהידיים ומהלב. יחד עם השותפה המופלאה מיכל ואעקנין, שאין עליה בכל העולם הזה בכלל (אתם מוזמנים לחפש – לא תמצאו), נוצרו רגעים שמשלבים מחאה, תוכחה, עצבים לצד אמפתיה, רוך והקשבה".

נגמר האוויר. מיכל ואעקנין ואיתי מאוטנר (צילום: יאיר מיוחס)
נגמר האוויר. מיכל ואעקנין ואיתי מאוטנר (צילום: יאיר מיוחס)

בהובלתם של מאוטנר, ואעקנין ושר, שינה פסטיבל ישראל את מהותו ואופיו והפך מפסטיבל אוצר שמארח את עילית היצירות מהארץ ומהעולם לפסטיבל יוצר שמנסח עמדה ומקדם יצירה חדשה. במקביל הוא הפך אקטואלי, רלוונטי, תקשורתי ונועז יותר בתגובותיו האמנותיות למציאות הסוערת שמסביב, יצירות שלא היססו לגעת בכאב ובפצעים הטריים של החיים בישראל. בשנתיים האחרונות אף יצא פסטיבל ישראל ממבצרו בירושלים אל ישובי הדרום והצפון שספגו את מירב האש במלחמה.

תחת הנהלה חצי חדשה. מיכל ואעקנין ודפנה קרון (צילום: יאיר מיוחס)
תחת הנהלה חצי חדשה. מיכל ואעקנין ודפנה קרון (צילום: יאיר מיוחס)

"נפלה בחיקנו זכות גדולה לעשות עשייה אמנותית משמעותית ונחושה, לקדם ערכים של רב תרבותיות, סובלנות וקבלת האחר, להניף גבוה גבוה את דגל חופש הביטוי באמנות, ולדמיין עתיד טוב יותר לכולנו", אמר המנכ"ל הפורש איל שר, שילווה את הפסטיבל עד למהדורתו הקרובה ביולי 2026. "אני מעביר את המוט לאורי ועקנין בהערכה עצומה, בהתרגשות ובסקרנות לקראת הפרק הבא של הפסטיבל בהנהגתו. שום דבר ממה שעשינו בארבע השנים האחרונות לא היה אפשרי ללא היצירתיות והכישורים של איתי ומיכל, היכולת להמציא קונספטים ולהפוך אותם למופעים, הרגישות האנושית, הירידה המוקפדת וחסרת הפשרות לפרטים, האחווה והשותפות. ברכותי לדפנה קרון, שמצטרפת כמנהלת אמנותית שותפה לצידה של מיכל ואעקנין, ולאורי גליקסברג, שמצטרף אלינו כמפיק ראשי, הפסטיבל בידיים נפלאות!".