Time Out תל אביב About

Time Outתל אביב הוא חלק מרשת Time Out Global — רשת מדיה בינלאומית הפועלת ב-360 ערים מרכזיות וב-60 מדינות ברחבי העולם. Time Out הוא אחד ממקורות התוכן המקיפים והאמינים ביותר בתחומי התרבות, הקולינריה, הבילוי ותיירות עירונית. התוכן, שמתעדכן 24/7, נכתב ונערך על ידי צוות עיתונאים מקצועי מקומי בישראל, בהתאם לסטנדרטים של Time Out העולמית.
טיים אאוט

מסם הרדמה לקאלט לאומי: המהפכה התרבותית של "שם טוב האבי"

כשהשם טוב הכל טוב. שם טוב האבי 2. (צילום מסך/ כאן 11)
כשהשם טוב הכל טוב. שם טוב האבי 2. (צילום מסך/ כאן 11)

ביום שישי הקרוב (26.12) בבר שניט תתקיים הקרנה חגיגית (ומסיבת היפ הופ) של שני חלקי אופרת הראפ המבריקה של תמיר בר. יוצר התוכן שרון רז, שמארגן את האירוע, בטור מיוחד שמנסה להסביר למה זו היצירה הישראלית הכי חשובה שקרתה כאן בעשור האחרון

23 בדצמבר 2025

כשעלתה לאוויר אופרת הראפ הראשונה של "שם טוב האבי" אי שם ב-2020, נדמה היה שמדובר בעוד מערכון מושקע מבית היוצר של תמיר בר. במבט ראשון, הציפייה הייתה לקטע קומי ארוך עם הומור נונסנס וכמה חרוזים נחמדים בצד. אבל אז הגיע הביט הראשון, ואחריו השני, ופתאום התברר שלא הגענו לעוד מערכון של תמיר בר, אלא לשיעור בתרבות.
>>לגסה סופר סאייה: איך ראפר אתיופי מעפולה מגיע לעשות ראפ ביפנית?

הפרק הראשון של "שם טוב האבי" היה, בבסיסו, חלומו הרטוב של כל חובב היפ-הופ ישראלי. השילוב בין ראפ מחתרתי, ביקורת חברתית נוקבת וקומדיה מדויקת, הביא ליצירה שאי אפשר להישאר אדיש אליה. תמיר בר וישי סוויסה לא באו לעשות עוד קטע קומי, הם גייסו את חוד החנית של סצנת ההיפ-הופ המקומית, כמו רביד פלוטניק, מיכאל סוויסה, שקל, לוקץ' ועוד, כדי ליצור אמנות אמיתית שתבעט בקהל בכל הכוח, במטרה להרים אותם גבוה.

בחלק הראשון בסדרה, התבלטה היכולת לפרוץ את גבולות הז'אנר. זה התחיל כנחלתם של ה"היפ-הופ הדס" שאוהבים את הטקסטים שלהם עם טיפה רעל וביקורת, ומהר מאוד הגיע לאוזניים של קהל רחב יותר שהתאהב מיד. בתוך כל ראפר מסתתרת דמות קומית שמחכה להתפרץ, ובכל סטנדאפיסט חבוי ראפר שרק מחכה לביט הנכון. תמיר בר הוא ההוכחה החיה לכך: דמות קומית פנומנלית שמצאה בראפ את הכלי האולטימטיבי לביטוי עצמי.

בחלק השני בסדרה, הכל כבר עלה שלב. הפרק השני לקח את האופרה לאקסטרים ופתח דלת רחבה למיינסטרים הישראלי. פתאום, לצד הביטים המושחזים, ראינו תוספת של ענקי תרבות כמו ברי סחרוף וארקדי דוכין – אמנים שראפ הוא לאו דווקא השפה הראשונה שלהם, אבל השתלבו בפאזל הזה בצורה מושלמת.

החוכמה של בר וסוויסה הייתה לשמור על ה-DNA של ההיפ-הופ גם כשנכנסו "התותחים הכבדים". הם צירפו אמנים כמו נגה ארז ותומר יוסף, שנמצאים באזור החיוג של ההיפ הופ, ויצרו גשר בין הרוק הישראלי הקלאסי לבין הסאונד החדש והבועט שמביא סוויסה להיפ הופ הישראלי.

למרות השדרוג בהפקה ובליהוק, הלב הפועם של היצירה נותר זהה: ביקורת חריפה, כואבת ומצחיקה בו"ז על החברה הישראלית. השימוש בשירים ככלי להעברת מסרים חברתיים, בשילוב עם משחק קומי משובח, הפך את "שם טוב האבי" ליצירת קאלט של ממש.

זו כבר לא עוד צפייה ביוטיוב של מערכון אלא תופעה תרבותית. את הקאלט הזה אי אפשר להשאיר כלוא בתוך המסך הביתי, לכן היה לי ברור שזה הזמן לתת ליצירה הזו את הכבוד הראוי עם הקרנה חגיגית ומשותפת. חברתי לבר הבירות "שניט" וביחד הרמנו ערב הקרנה משותפת שבסיומה תתגלגל למסיבת היפ הופ לתוך הלילה. מוזמנים לבוא, אנחנו באים להרים.
הקרנה חגיגית "שם טוב האבי" 1+2 ומסיבת היפ הופ לתוך הלילה, שניט, הארבעה 12, תל אביב. יום ו' (26.12), כניסה חופשית

רוצים לקבל את ״טיים אאוט״ למייל? הירשמו לניוזלטר שלנו
popup-image

רוצה לקבל גיליון טרי של TimeOut עד הבית ב-9.90 ש"ח בלבד?

(במקום 19.90 ש"ח)
כן, אני רוצה!