שלוש עוגות ושיר

הסופרת והמשוררת איריס אליה כהן אוהבת עוגות פשוטות ולא יומרניות, כאלה שנרקחו מחומרי גלם מקומיים ועונתיים. כאלה בדיוק הן שלוש העוגות שאת המתכונים שלהן היא משתפת איתנו

עוגת משמשים. צילום: יואב איתיאל
עוגת משמשים. צילום: יואב איתיאל

"ואז זה קרה. בבת אחת. הגב שלי התחיל לפרכס ורצה לצאת מעצמו. זה היה מבהיל. מה זה? מה זה הדבר הזה? דבר כזה לא קרה לי בחיים. תחושה דומה השתוללה לי גם באגן. הירכיים והישבן והבטן התחתונה היו מאד חמים וממש בעבעו… נגעתי בגב. בעדינות. פחדתי. הייתה לי הרגשה רעה… ובאמת חשכו ידי. הגב שלי התפורר. כאילו נחרש. וקוצים, או ענפים דוקרניים או השד יודע מה, פרצו מלמטה. מבעד לעור והבשר… הצמיחה הייתה חזקה ומהירה ורועשת מאוד … ושוב שלחתי יד לגב. וכבר הרגשתי את הענפים. גיששתי ותלשתי כמה עלים. הם היו לחים ועדינים. אמיתיים לגמרי. התחלתי להאמין שאני חולמת. יותר נכון מסייטת. מה גם שזיהיתי כי מדובר בעץ תאנה. כף היד שלי הייתה מלאה בכפות ידיים קרועות… התאנה שזינקה לי מהגב הייתה סבוכה וקוצנית. וכבדה. ניסיתי לקום מהמיטה. כל תנועה גררה אחריה כאבים עזים. זרועות הענפים, כמו שהצלחתי לראות בקושי, היו ארוכים והשתלחו לכיוון הקיר. לא הצלחתי לזוז. אפילו לא להזדקף. שוב גיששתי בגב. הפעם חזרה אלי היד דביקה מחלב תאנים… שלחתי אותה שוב וקטפתי ארבע או חמש תאנים. שמנמנות ובשרניות…. לא יודעת מה עבר לי בראש באותו רגע, אבל לא התאפקתי ודחפתי אותן לפה. את כולן. כמו שהן. רכות ומתוקות. התאנים האלה שקטפתי מהגב שלי היו התאנים הכי טעימות שאכלתי בחיים".

(מתוך "מכתוב"/ איריס אליה כהן, הוצאת הקיבוץ המאוחד 2011).

אני אוהבת תאנים. מתה עליהן. אבל לא רק על הפירות, כי אם גם על עץ התאנה עצמו. רגע אחרי שעברנו לגור בבית שבנינו, נטעתי תאנה מתחת לחלון חדר השינה שלנו. אין פלא שהיא צמחה גם מתוך גבהּ של גיבורת "מכתוב", בחלומה. ואני גם אוהבת עוגות פשוטות. לא יומרניות מדי. חומרים זמינים, מקומיים, עונתיים. מעט שלבי הכנה ומה שפחות דיוק. כאלה הן שלוש העוגות שבחרתי להמליץ עליהן.

פאי תאנים

לבצק:

3 כוסות קמח תופח
1/2 כוס סוכר
1 גביע שמנת חמוצה
200 גר' חמאה מומסת

לריבה:

20 תאנים טריות קצוצות
3/4 כוס סוכר
1 כפית מיץ לימון

 אופן ההכנה:

להכנת הריבה: מבשלים את התאנים והסוכר בסיר ללא מכסה על אש קטנה כ־45 דקות, עד שהנוזל מסמיך. את מיץ הלימון מטפטפים פנימה בתום הבישול. לבצק: מערבבים את חומרי הבצק במעבד מזון או באופן ידני (הבצק יוצא רך ודביק). מחלקים את הבצק לשני חלקים שווים. מקמחים את משטח העבודה ומרדדים עליו את הבצק. מרפדים בבצק תבנית אפייה. מורחים את הריבה על הבצק. מרדדים את החלק השני על נייר פרגמנט. מסירים בזהירות את הבצק מההנייר ומניחים מעל. אפשר לגלגל נחשי בצק ולהניח אותם על הריבה בשתי וערב. אופים בתנור שחומם מראש בחום בינוני כ־40 דקות.

גַּעְגּוּעַ

תְּאֵנָה אַחַת

שֶׁנִּשְׁכְּחָה עַל הָעֵץ

בְּסוֹף הַקַּיִץ

מַזְכִּירָה לִי

שֶׁיָּכֹל הָיָה לִהְיוֹת פה

גַּן עֵדֶן

 (מתוך "שחרחורת", ספר השירים שיראה אור בקרוב)

עוגת משמשים בחושה

"אהבה זה כמו מישמיש", חנה אומרת להם ומנופפת באצבעה. "צריך לאכול קצת. לא להגזים. אחרת נהיה כאב בטן". ובזמן שאושרי צוחק ומחבק את הדס אליו, כמו שומר עליה מפני תובנותיה העגומות של אימו, ממשיכה חנה ומסכמת: "וכמו המישמיש, גם אהבה, העונה שלה קצר. חודש חודשיים וזהו. הלך. נשאר לשחק קצת עם הגוגו, וגם זה נמאס"
(מתוך "דושינקא, נשמה", איריס אליה כהן, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2013)

גדלתי ביסוד המעלה שבצפון. מטעי שזיפים צהובים וסגולים ומישמשים ואפרסקים השתרעו, ואולי עדיין, מאחורי כל בית כמעט, ובכל בית הייתה במקרר עוגת פירות מהסוג הזה. אפשר כמובן להחליף את המשמשים בשזיפים, אפרסקים, שסק קלוף ומגולען וכיוצא בזה. זו עודה בחושה ופשוטה להפליא, שתמיד תמיד קוצרת תשואות.

 המצרכים:

4 ביצים
1 כוס שמן
¾ 1 כוס סוכר
1 שקית סוכר וניל
¼ 2 כוסות קמח
1 כוס מיץ משמשים/ תפוחים/ תפוזים
1 גרידה מלימון
12 חצאי משמשים טריים או משומרים

 אופן ההכנה:

מערבלים את כל החומרים למעט הפירות במיקסר. מסדרים על תבנית אפייה את הפרי כאשר החלק הפנימי פונה מטה (אחרת זה מכביד על האפייה). יוצקים את הבלילה על הפירות. אופים בחום בינוני כ־40 דקות עד הזהבה.

עוגת משמשים. צילום: יואב איתיאל
עוגת משמשים. צילום: יואב איתיאל

מִשְׁמֵשִׁים וְשֶׁמֶשׁ

הִנֵּה אֲנַחְנוּ מְגַלִּים עוֹד נְבִיעָה סוֹדִית בְּשֶׁפֶךְ הַיַּרְדֵּן, הָאַמִּיצִים קוֹפְצִים יָשָׁר לְתוֹךְ הַלֵּב, אֲנִי צְמוּדָה אֶל הַגָּדָה, אֲנִי יַלְדָּה, הַפֶּה מָלֵא בְּמִשְׁמֵשִׁים וְשֶׁמֶשׁ תַּחַת תְּכֵלֶת הָרָקִיעַ, בְּכַף הַיָּד, יָדְךָ, וְרֶטֶט קַל גּוֹהֵר בַּיְּרֵכָיִים וְעוֹד קִלּוּחַ צְחוֹק צָלוּל מִכָּאן עַד קְנֵי הסּוּף עַד לְחֻרְשָׁה וְאֵין עָנָן מֵעַל הַלֵּב וְאֵין כְּאֵב זוֹרֵם בָּעוֹרָקִים כְּמוֹ נָהָר רַק פַּחַד לֹא מֻסְבָּר מִמַּיִם
(מתוך "שחרחורת", ספר השירים שיראה אור בקרוב)

עוגת גלידה של אמא

אִמָּא

אִמָּא הָיְתָה מַשְׁכִּימָה, מְעַרְסֶלֶת, מַחֲלִיפָה, מְחַתֶלֶת, רוֹחֶצֶת, שׁוֹטֶפֶת, חוֹפֶפֶת, מְיַבֶּשֶׁת, מְקַרְצֶפֶת, מְגַהֶצֶת, מְקַפֶּלֶת, אוֹפָה, מְבַשֶּׁלֶת, מְקַלֶּפֶת, קוֹטֶפֶת, מְאֲדָה, מַרְתִּיחָה, מַמְלִיחָה, מַמְתִּיקָה, מְמַיֶּנֶת, פּוֹלָה, קוֹצֶצֶת, צוֹלָה, וְשׁוּב מְנַקָּה (כַּמּוּבָן) בֵּין לְבֵין מֵינִיקָה (עַד גִּיל שְׁנָתַיִם) יוֹרֶדֶת, עוֹלָה, אַצָּה, הוֹלֶכֶת, רָצָה, חוֹזֶרֶת, לֹא נָחָה רֶגַע. לֹא יוֹשֶׁבֶת, כָּל הַיּוֹם עַל הָרַגְלַיִם. כָּל הַיּוֹם עוֹמֶדֶת וּבְכָל זֹאת כְּשֶׁהָיוּ שׁוֹאֲלִים אוֹתִי מָה הַהוֹרִים שֶׁלָּךְ עוֹשִׂים, הָיִיתִי עוֹנָה: אַבָּא קַבְּלָן, וְאִמָּא לֹא עוֹבֶדֶת.

אם יש משהו שהוא לא ממש מדויק בשיר הזה כאן למעלה, הוא שאימא שלי הייתה אופה. אימא שלי היא הבשלנית הכי טובה בעולם (מבטיחה מתכונים בשבוע הספר הבא…), אבל אפייה הייתה ממנה והלאה. זו גם הסיבה שהיא אחראית לעוגה הכי פשוטה בעולם, שגם אינה נדרשת לאפייה. זמן ההכנה: חמש דקות, באחריות. והילדים מתים עליה. גם אני.

 המצרכים:

300 מ"ל שמנת מתוקה
120 גר' שוקולד מריר
120 גר' שוקלד לבן

 אופן ההכנה:

מקציפים את השמנת בקערה עמוקה (ללא סוכר). ממִסים את חפיסות השוקולד בשתי קערות נפרדות (אני ממִסה במיקרו). טורפים בעדינות קודם את השוקולד המריר פנימה, ולאחר מכן את השוקולד הלבן. יוצקים את הבלילה לתבנית סיליקון. מכניסים למקפיא לארבע שעות. מוציאים מהמקפיא, הופכים את התבנית על צלחת ומגישים.

 ספר שיריה הראשון של איריס אליה כהן "שחרחורת" ורומן נוסף בשם "במדבר, דברים" יראו אור בהוצאת ידיעות אחרונות