בחזרה לעתיד

חברת Arx Pax פיתחה את האב טיפוס הראשון של הסקייטבורד המרחף הראשון

צילום: Arx Pax
צילום: Arx Pax
3 בנובמבר 2014

זוכרים את מרטי מקפליי – גיבור סדרת סרטי "בחזרה לעתיד" והסקייטבורד המרחף שלו? אם גם עבורכם מדובר באחד מזיכרונות הילדות שהייתם רוצים להגשים, העתיד, מתברר, כבר כמעט כאן.

חברת Arx Pax מקליפורניה פיתחה, את מה שהיא מתארת כאב הטיפוס הראשון של סקייטבורד מרחף המכונה Hendo Hover. החברה פרסמה סרטון וידאו המציג את הסקייטבורד בפעולה ואף הזמינה שורה של מגישים מכמה תחנות טלוויזיה ועיתונים לנסות את הסקייטבורד במשרדי החברה.

מאחורי הסקייטבורד והטכנולוגיה שעליה הוא מבוסס עומד גרג הנדרסון (Henderson), אשר עם אשתו ג'יל וצוות מצומצם של עובדים פעלו מתחת לרדאר במשך קרוב לשנתיים כדי להגיע לשלב שבו יוכלו להציג מוצר מרחף ראשון המסוגל להרים אדם בוגר באוויר ולהישאר יציב בגובה של בין 5-2 ס"מ מהקרקע, ולא פחות חשוב לנוע קדימה ואחורה בריחוף – ממש כמו הגיבור ההוליוודי.

ה-Hendo Hover:

הפלא הזה מושג באמצעות שימוש באותו עיקרון פיזיקלי שבו משתמשות רכבות MGLEV דוגמת אלו הקיימות ביפן ובסין, המסוגלות לרחף מעל פני המסילה. אלא שבעוד הרכבות המרחפות נעזרות באלקטרומגנטים מורכבים ויקרים המאפשרים לרכבת לרחף מילימטרים ספורים באוויר, הטכנולוגיה שאותה פיתח הנדרסון וצוותו עושה שימוש במגנטים "רגילים" מסתובבים המרחפים מעל משטח מתכתי עשוי אלומיניום ונחושת (ולכן לא, בעתיד הקרוב לא תוכלו פשוט לרכב עם הסקייטבורד המרחף ברחוב, אלא רק באזורים מיוחדים שיוכשרו לשם כך ויצופו בחומר מתאים).

ה-Hendo Hoverצילום: Arx Pax
ה-Hendo Hover
צילום: Arx Pax

המפתחים רואים בסקייטבורד סוג של הוכחת היתכנות לטכנולוגיה. במקביל הם השיקו במסגרת פרויקט הקיקסטרטר שפתחו גם מוצר נוסף המבוסס על אותה טכנולוגיה ומכונה Whitebox. מוצר זה הוא קובייה בגודל שואב אבק רובוטי ובמשקל 5 ק"ג המסוגל לשאת מספר קילוגרמים ולרחף בגובה כמה סנטימטרים מעל משטח מתכתי מתאים. ה-Whiteboxנ ועד למפתחי מוצרים אשר יוכלו ללמוד אותו ולהשתמש בטכנולוגיה המשולבת בו באמצעות ממשק פיתוח כדי ליצור מוצרים מרחפים שלא קיימים כיום (ניתן לדוגמא לשלוט בתנועת הקובייה באמצעות אפליקציה סלולרית).

מרטי מקפליי על ה"הובר בורד". משם הכל התחיל?

לטכנולוגיה שבבסיס ה-Hendo Hover שורה ארוכה של יישומים פוטנציאליים, חלקם רציניים בהרבה מצעצוע מרחף. בתחום התחבורה מדמיינים המפתחים גרסאות מתקדמות של הטכנולוגיה מאפשרות תנועה של כלי רכב מרחפים על מסלולים ייעודיים, בתחום התעשייה משטחי משא ומלגזות מרחפות יוכלו להקל על העבודה ובתחום ההנדסה הנדרסון (ארכיטקט במקצועו) מעוניין להגן על בניינים מרעידות אדמה באמצעות יצירת מנגנונים שיאפשרו למבנה כולו לרחף באוויר.

פרויקט הקיקסטרטר של ה-Hendo Hover עלה לאוויר במהלך חודש אוקטובר 2014 וזכה להצלחה מסחררת. למעלה מ-2,000 איש השקיעו כ-400,000 דולר (נכון לזמן כתיבת שורות אלו), כמעט פי 2 מהסכום הנדרש להשלמת הפרויקט. למי שמתגורר בעמק הסיליקון או בסמוך אליו הציעו היזמים רכיבה על אבטיפוס של הסקייטבורד המרחף למשך כ-5 דקות תמורת כ-100 דולרים בתיאום מראש.

בשלב זה הסקייטבורד המרחף מסוגל לספק מספר דקות בלבד של חיי סוללה, הוא רועש למדי ומחירו של האבטיפוס עומד על כ-10 אלפים דולרים (כל 10 אבות הטיפוס שיוצרו כבר נמכרו). המטרה הסופית של הפרויקט היא לספק לקהל הרחב סקייטבורד מרחף סביב אוקטובר 2015 שיהיה בעל חיי סוללה ארוכים באופן משמעותי, שקט יותר ויימכר בעלות נמוכה בהרבה… אנו לא יכולים להמתין שעוד כמה תחזיות עתידניות מסדרת סרטי "בחזרה לעתיד" יקרמו עור וגידים.