סולארי על המים

חברת קיוסרה היפנית בונה בימים אלו את מערך הקולטים הסולאריים הגדול מסוגו בעולם אשר יוצב על פני המים. המערך נבנה במחוז צ'יבה במאגר מים המשמשים להשקיה

8 במרץ 2016

חברת קיוֹסֶרה היפנית בונה בימים אלו את מערך הקולטים הסולאריים הגדול מסוגו בעולם אשר יוצב על פני המים. המערך נבנה במחוז צ'יבה (Chiba), 75 ק"מ מזרחית לבירה טוקיו, במאגר מים המשמשים להשקיה. מלבד הבחירה לבנות את המתקן על פני המים כדי לחסוך בשטחים במחוז הצפוף, בחירה מעניינת נוספת של המתכננים היא לבנות את הבסיס לקולטים הסולאריים ללא מתכת. במקום זאת יוצבו הקולטים על לוחות ממוחזרים העשויים מפוליאתילן. לוחות אלו עמידים בפני שחיקה ובפני קרינת השמש, והם נועדו להחזיק מעמד שנים רבות. נוסף על כך, הבחירה בפוליאתילן כבסיס למערך הסולארי אמור לצמצם את האידוי במאגר המים, וכן – הפוליאתילן מצמצם את קצב גדילת האצות במים ואינו משפיע על איכות המים שבו.

כדי למנוע תזוזה של האי המלאכותי שעליו ייבנו הלוחות הסולאריים הוחלט לחבר את בסיס הפוליתילאן לקרקעית מאגר המים. המתכננים החליטו להימנע מחיבור הלוחות לדפנות המאגר כדי למנוע מהם לחצים מיותרים, שכן יפן סובלת מסופות חזקות במיוחד העלולות להפעיל כוחות גדולים על קירות המאגר אשר יחלישו אותם לאורך זמן.

על פי התכנון, תחנת הכוח הסולארית החדשה צפויה להתחיל את פעולתה במרץ 2018. עם סיומו צפוי הפרויקט לכלול לא פחות מ־51 אלף לוחות סולאריים שיכסו שטח של יותר מ־180 אלף מ"ר.

למרות השטח הרב יחסית, תפוקת האנרגיה של תחנת הכוח תעמוד על 13 מגה ואט בלבד – מספיק כדי לספק חשמל לפחות מ־5,000 בתי אב (סדר גודל של עיירה קטנה). הדבר ממחיש את המגבלות של הטכנולוגיה הפוטו־וולטאית הנוכחית ואת הנצילות הנמוכה יחסית כיום העומדת לרוב על פחות מ־20 אחוז (בפרויקט יעשה שימוש בלוחות בנצילות של כ־16 או 18 אחוז) – אפילו כדי להחליף תחנת כוח גרעינית או פחמית גדולה אחת יידרשו מאות פרויקטים דומים בטכנולוגיה הנוכחית. צעד קטן בכיוון עושה חברת קיוסרה, אשר הודיעה כי היא עובדת בימים אלו על עוד כעשרה פרויקטים דומים במדינות נוספות. עם זאת העלויות של בניית מיזם סולארי על פני המים גבוהות משמעותית מאלו של פרויקטים קרקעיים דומים.

אף שהשימוש במערכים סולאריים על פני המים נמצא עדיין בחיתוליו, מקור אנרגיה מתחדש אחר זוכה זה זמן להצלחה רבה בפרויקטים ימיים – חוות רוח. בשנים האחרונות הייתה בריטניה חלוצה בפיתוח פרויקטים רחבי היקף בתחום חוות הרוח, ולפני כשלוש שנים השלישה את השלב הראשון בפרויקט שאפתני של חוות רוח המכונה London array – ובו לא פחות מ־630 מגה ואט חשמל (פי 50 לערך מהפרויקט המתוכנן ביפן). עם זאת התוכנית להקמת שלב ב' של המיזם, אשר נועדה להעלות את ייצור החשמל בפרויקט לרמה של 1 ג'יגה ואט (עוצמה דומה לזאת של תחנה כוח גרעינית), בוטלה בשנת 2014 לאחר שארגונים למען בעלי חיים טענו כי הפרויקט צפוי לגרום לפגיעה משמעותית בעופות הימיים באזור.