רימון מוסיף המון

הוספת פרי הרימון לטיפול בסטטין, תרופה להורדת רמת הכולסטרול בדם ובתאים, תורמת לעיכוב הופעת מחלות לב וכלי דם

צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

השילוב של סטטין (תרופה להורדת רמת הכולסטרול בדם) במינון נמוך עם תמצית פרי הרימון (המכילה נוגדי חמצון ופיטוסטרולים – סטרולים ממקור צמחי, בשונה מכולסטרול שמייצרים בעלי חיים) לטיפול בחולים בעלי יתר כולסטרול בדם, מוריד באופן משמעותי את כמות הכולסטרול ומעכב את חמצונו בדם ובתאים – כך גילו פרופ' מיכאל אבירם וצוות המחקר שלו מהפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט בטכניון ומהמרכז הרפואי רמב"ם בחיפה. מחקרם פורסם בינואר 2014 בכתב העת Atherosclerosis, ומסקנת החוקרים היא כי שילוב זה מסייע בעיכוב התפתחות טרשת העורקים, שתוצאותיה עלולות להיות התקף לב או שבץ מוחי.

גורמי הסיכון העיקריים להתפתחות טרשת העורקים (שקיעת כולסטרול בדפנות העורקים המובילים דם ללב ולמוח) הן הכמות והאיכות של הכולסטרול. "ככל שעולה כמות הכולסטרול בדם וככל שיורדת איכותו (עלייה במידת חמצונו של הכולסטרול), כך יש האצה בהתפתחות טרשת העורקים. תפקידנו לטפל בהורדת רמות הכולסטרול בדם ובעיכוב חמצונו," מסביר פרופ' אבירם. "הטיפול הנוכחי בכמות גבוהה של כולסטרול בדם הוא באמצעות תרופות – בעיקר בסטטינים, המעכבים את יצירת הכולסטרול בגוף האדם ומורידים את רמתו בדם".

הטיפול באיכותו הירודה של הכולסטרול, כלומר – בחמצון היתר שלו – נעשה באמצעות נוגדי חמצון (אנטי־אוקסידנטים) שמקורם העיקרי הוא צמחים (בקליפות של פירות וירקות). לדברי פרופ' אבירם, "אף שהטיפול בסטטינים להורדת רמת הכולסטרול יעיל ביותר נגד מחלות לב וכלי דם, הרי שטיפול זה משפיע מעט מאוד על הורדת חמצון הכולסטרול. יתר על כן, לטיפול במינון גבוה של סטטין יש תופעות לוואי – בעיקר כאבי שרירים משמעותיים – ואנו מחפשים טיפול יעיל בכולסטרול, ללא תופעות הלוואי".

הרימון מלא באנטי-אוקסידנטים ועשוי לעזור להוריד את רמת הכולרסטרול בגוףצילום: שאטרסטוק
הרימון מלא באנטי-אוקסידנטים ועשוי לעזור להוריד את רמת הכולרסטרול בגוף
צילום: שאטרסטוק

מעכב את חמצון הכולסטרול

"מינון נמוך של סטטינים יכול אמנם למנוע את תופעות הלוואי", מוסיף פרופ' אבירם, "אך הורדת המינון מצמצמת את יעילותו של הסטטין בהורדת כמות הכולסטרול בדם. גילינו כי הוספת פיטוסטרולים מסייעת בהורדת רמות הכולסטרול בדם במידה מתונה ובמנגנון שונה מזה של הסטטינים, אשר מעכב את ספיגת הכולסטרול מהמעי לדם, אך מזרז את חמצונו של הכולסטרול. ועל כן, יש לצרוך את הפיטוסטרולים עם נוגדי חמצון יעילים".

פרי הרימון נותן מענה לכך, משום שהוא מכיל נוגדי חמצון ממשפחת הפוליפנולים, כמו טאנין, ובכך מעכב את חמצון הכולסטרול. נוסף על כך הרימון מכיל פיטוסטרולים המורידים את רמת הכולסטרול.

השילוב של סטטינים במינון נמוך (להורדה מתונה של כמות הכולסטרול בדם, ללא תופעות הלוואי הנצפות במינון גבוה של סטטינים) עם פרי הרימון (התורם להורדה מתונה בכמות הכולסטרול בדם ולהורדה ניכרת בחמצון הכולסטרול) תורם לירידה משמעותית ביותר בכמות הכולסטרול בדם ובתאים, ולשיפור משמעותי באיכות הכולסטרול (עיכוב מניעת חמצונו). שיפור מדדי הסיכון לטרשת העורקים על ידי שילוב הסטטין ותמצית הרימון עשוי לעכב את התפתחות טרשת העורקים ואת ביטויה בהתקף לב או בשבץ מוחי.