שבעה סרטים שחייבים לראות בפסטיבל דוקאביב

מרומניה ועד צפון קוריאה, מג'ניס ג'ופלין ועד מרלון ברנדו: שבעה סרטים מומלצים בפסטיבל דוקאביב

מתוך "הקשב לי מרלון"
מתוך "הקשב לי מרלון"
16 במאי 2016

עדיף לשתוק

עד ממש לא מזמן היה צ'אנד סגדי (33) ממנהיגי הימין הקיצוני בהונגריה – הוא הקים את המשמר ההונגרי הפרו־נאצי ושימש כסגן נשיא המפלגה הלאומנית והאנטישמית יוביק. ואז הוא גילה לאסונו שסבתו יהודייה ניצולת אושוויץ, שהסתירה את המספר שעל זרועה מאחורי שרוולים ארוכים. מהר מאוד הוא נבעט מהמפלגה והפך קורבן לאותה רדיפה אנטישמית שהוא היה ממחולליה. עכשיו הוא חובש כיפה ואוכל כשר ומנסה להתערות בקרב הקהילה היהודית העולמית, שחושדת בכנותו ולא ששה לאמץ אותו אל חיקה. הסרט נוסע איתו לאושוויץ ולמפגשים עם יהודים, והעשייה הקולנועית הקורקטית משרתת את הסיפור המרתק ואת הדרמה האדירה שבלבו. שיחותיו של סגדי עם סבתו מספקות כמה רגעים מצמררים.

שלישי (24.5) 17:45, שבת (25.5) 17:30

החיים, סרט מצויר

אולי קראתם את הכתבות שסיפרו את סיפורו המופלא של אוון ססקיינד, ילד אוטיסט שלמד לתקשר עם העולם באמצעות סרטי אנימציה של דיסני. סרטו של רוג'ר רוס וויליאמס, המשובץ בקטעים תואמים מסרטי דיסני, מוצא את אוון בגיל 23, מתכונן לעזוב את בית הוריו לחיים עצמאיים. האם "אלדין" ו"בת הים הקטנה" הכינו אותו גם להתמודדויות של אדם בוגר? אוון, הוריו ואחיו הבכור מתראיינים בכנות מרגשת בסרט שזכה בפרס הבימוי בסנדאנס.

שבת (21.5) 10:30, שני (23.5) 14:30, שישי (27.5) 13:00, שבת (28.5) 15:00

הפחד מ־13

אחרי 21 שנה בתא הנידונים למוות בפנסילבניה, שבמהלכן שב והתחנן שיבדקו את ה־DNA מזירת הרצח שבו הואשם, ניק יאריס ביקש מהרשויות שישימו קץ לסבלו ויוציאוהו להורג. יאריס יושב מול המצלמה ומספר את סיפורו המטלטל במילותיו שלו, והוא כל כך כריזמטי, דרמטי, מנוסח ומדויק, שכמעט קשה להאמין שהוא אינו שחקן. המונולוג, המאויר בסצנות מבוימות המשחזרות קטעים מחייו, חושף עולם צללים מחריד, ועם זאת הוא מעורר השראה כמשל על הרוח האנושית.

שבת (21.5) 12:45, שני (23.5) 22:00, שלישי (24.5) 10:00. ישודר גם במסגרת שידורי Yes דוקו

תחת השמש: שנה בצפון קוריאה

"יותר בשמחה ועם פטריוטיות!", מורה הפוליטרוק לקבוצת בנות שרוקדות ושרות שיר הלל למנהיג הדגול והאהוב קים ג'ונג איל. אותה הנחיה תינתן לעובדות במתפרה, לפועלות במפעל חלב סויה ולבני משפחת פיונגיאנג שבתם הקטנה מצטרפת ברוב הוד והדר לאיגוד הילדים. סרטו של ויטאלי מנסקי מספק הצצה נדירה וטבולה באירוניה לחיים בצפון קוריאה, ארוזה כסרט תעמולה שכל צעד ושעל בו נשלט על ידי מפקחים מטעם השלטון. אלא שהמפקחים עצמם מצולמים גם הם, והערות שוליים מאירות את הפער בין המציאות לבין הנראה על המסך. תקריב ארוך של ילדה שנאבקת לא להירדם בהרצאתו של גנרל זקן על גבורתם של הצפון קוריאנים ומנהיגם (דיוקנאות של האב והבן הולכים וגדלים עד לשיא מפלצתי בסצנת הסיום) למול פחדנותם של האמריקאים השנואים אומר הרבה במעט.

ראשון (22.5) 20:15, שלישי (24.5) 12:45, שישי (27.5) 15:15, ישודר גם במסגרת שידורי Yes דוקו

Janis: Little Girl Blue

לפני איימי וויינהאוס הייתה ג'ניס ג'ופלין, שכמותה (וכמו רבים אחרים) מתה בשיאה בגיל 27. סרטה של איימי ברג מאייר דיוקן עצוב של ילדה שסבלה מהצקות בבית הספר והייתה לנרקומנית לפני שהייתה לאמנית בלוז פורצת דרך. מכתבים שכתבה לבני משפחתה ולמאהבים (האחרון עזב אותה בגלל הסמים, אך שמר על קשר בתקווה שתיגמל) וקטעי הופעות שטרם נחשפו מעניקים לסרט (ששודר גם ב־yes דוקו) את עוצמתו הרגשית.

נמל תל אביב, ראשון (22.5) 20:30. ישודר גם במסגרת שידורי Yes דוקו

הקשב לי, מרלון

הרבה סרטים תיעודיים כבר נעשו על מרלון ברנדו, האיש ששינה את פני המשחק הבימתי והקולנועי, ועדיין לדיוקן האינטימי הזה יש משהו חדש להציע. הסרט, שישודר גם ב־yes דוקו, מבוסס על אינספור הקלטות אודיו של ברנדו (בין השאר הוא הקליט את עצמו מספק לעצמו היפנוזה עצמית), שמתוכן מצטייר איש מהורהר, מורכב, רדוף ספקות ומעניין מאוד. סצנות מסרטיו וקטעי ארכיון נהדרים ערוכים באופן שמשלים את הנאמר – כמו דבריו מאירי העיניים על סצנת "יכולתי להיות מישהו" מ"חופי הכרך", שנחשבת בדרך כלל לשיאו כשחקן.

חמישי (19.5) 12:00, שישי (20.5) 19:45, שבת (28.5) 21:30. הקרנה נוספה בכיכר הבימה תל אביב, שלישי (26.5) 21:00, כניסה חופשית. ישודר גם במסגרת שידורי Yes דוקו

מלון דאלאס

בשנות ה־80 ברומניה הקומוניסטית תרבות אמריקאית הייתה מוקצה מחמת מיאוס, ורק אופרת הסבון "דאלאס" שודרה בטלוויזיה, כדוגמה להשחתה שמחולל הקפיטליזם. אבל הצופים דווקא התענגו על העושר ועל הכוכבים הזוהרים. מלון כפרי שנבנה כהעתק של חוות יואינג הוא נקודת המוצא למסה קולנועית אישית, סוריאליסטית ומשועשעת, עם פטריק דאפי (שגילם את בובי יואינג) בתפקיד אורח. לפרקים סרטם של בני הזוג ליביה אונגור ושרנג לי־הואנג קצת מרוצה מדי מעצמו, אבל יש בו לא מעט חן ורעיונות שנונים.

שישי (20.5) 20:15, ראשון (22.5) 14:15