כאן גרים בפחד: סדרת ההרצאות שתכיר לכם את עולמם של הפליטים

סדרת הרצאות חדשה תחשוף את הציבור הרחב לסיפוריהם ולזכויותיהם של הפליטים והמהגרים בישראל

מהגרות מפגינות. צילום: Getty Images
מהגרות מפגינות. צילום: Getty Images
11 בספטמבר 2014

מהשבוע יציעו במוקד לפליטים ולמהגרים סדרת הרצאות בשם "גרים בינינו", שמטרתה להציג באופן רחב ומקיף את חייהם של מהגרי העבודה ומבקשי המקלט בישראל. ההרצאה הראשונה תתקיים ב־16 בספטמבר. פרופ' גליה צבר מהחוג ללימודי אפריקה באוניברסיטת תל אביב תדבר על הגירה בת זממנו. בהמשך יתקיימו הרצאות פעמיים בחודש, ויעלו בהן נושאים כמו עלייה יהודית וגיור, סחר בבני אדם, הגירת עבודה ומדיניותה של מדינת ישראל בעניין מהגרים שאינם יהודים. בין המרצים: עו"ד רחל גרשוני ממשרד המשפטים, הרב ועו"ד גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית בישראל ופרופ' רבקה רייכמן מאוניברסיטת חיפה.

"הפרויקט נולד מתוך התחושה שיש הרבה בורות ודיסאינפורמציה בציבור בכל הנוגע למהגרי עבודה ומבקשי מקלט. למרות המאמצים הרבים שלנו בממשלה ובתקשורת אנחנו לא מצליחים להגיע לקהל הרחב, וחשבנו שבאמצעות קורס כזה נוכל להרחיב את מעגל המודעים למצב, ומשם הדרך לשיחות הסלון קצרה יותר", מסבירה סיגל רוזן, רכזת מדיניות ציבורית במוקד. "הציבור מרגיש שהוא בקיא בנושא. הוא חושב שכל האפריקאים שנמצאים פה הם מסתנני עבודה, כפי שהוא שומע מחברי הכנסת. אנחנו מקווים שלאחר הקורס אנשים יבינו מה הביא את הפליטים לנוס על חייהם אלינו. יש גם כאלה שמבינים את המצב, אבל אומרים שאנחנו מדינה קטנה ומוקפת אויבים, ושאנחנו לא יכולים לקלוט. אנחנו רוצים שהטיעונים הללו יגיעו על בסיס ידע אמיתי ולא על בסיס הסתה שנובעת ממידע שגוי".

ענת בן דור, עו"ד ומנחה של התוכנית לזכויות פליטים באוניברסיטת תל אביב תרצה במסגרת הסדרה על "אמנת הפליטים – היבטים משפטיים ויישומיים". "אנחנו רוצים ללמד את הציבור מי האנשים הללו, למה הם הגיעו לפה ומהן הזכויות שמגיעות להם. המטרה העיקרית שלנו היא לקדם התייחסות סובלנית יותר, לייצר שיח אחר, לגרום לאנשים להכיר את הקהילה הזו ואת המקומות שמהם הגיעה, ולשים את הכל בפרספקטיבה חברתית־כלכלית. גם אם אנשים לא ישנו עמדות, הוויכוח יתנהל ממקום מודע יותר".

"גרים בינינו", מ־16.9 במשרדי קרן היינריך בל, הר סיני 1. לפרטים נוספים: 3078224־050, tours@hotline.org.il