בדקנו את אובר נייט, שמאפשר לכל אחד להפעיל מונית

בשקט בשקט פועל כאן כבר כמה חודשים שירות אובר נייט, שמאפשר לנהגים פרטיים לשמש כנהגי מונית לעת מצוא בלילות סוף השבוע. כמה זה משתלם, וכמה זה מפחיד?

אובר, כמו טינדר רק עוד יותר קריפי. (צילום: shutterstock)
אובר, כמו טינדר רק עוד יותר קריפי. (צילום: shutterstock)
23 במרץ 2017

אל תפעיל מונה: אין דבר מספק יותר ממשימות עיתונאיות הנדרשות להתבצע בזהות חלופית, במה שמכונה בלעז "אנדראקאבר", ומספקות הן גם הזהויות הססגוניות שנדרש העיתונאי לעטות על עצמו מעת לעת ובכך לדד דרור למאווייו הנסתרים ולאגואים אלטנרטיביים המקיימים את חייהם במעמקי נפשו. בסוף השבוע האחרון עטיתי על עצמי זהות מסוכנת במיוחד כשהתחזיתי לגיא, תל אביבי בן 26, שיצא לשתות בירה בבר עגמומי בפלורנטין. כל זאת במטרה לעמוד על טיב השירות החדש של אובר – אובר נייט – המאפשר לאנשים מהשורה לנצל את הפלטפורמה כדי לאסוף נוסעים בחמישי ובשישי בלילה ולהרוויח מכך כמה גרושים, "על הדרך" (אסף אשתר, מאחוריך), וגם להיטיב עם הנוסעים, שהנסיעה אמורה לחסוך להם כ-30% מעלות הנסיעה במונית "רגילה" וגם להגדיל עבורם את ההיצע בשעות שבהן הכי קשה לתפוס גט טקסי. אבל האם אפשר לצאת מזה בשלום, או שמדובר במלכודת מאיימת שתכניס אותנו למכוניתו של רוצח המונים תאב בשר?

יצאתי מביתי בלב העיר לקראת 23:00, שעת יציאה ממוצעת לבליין בשנות ה-20 לחייו שלא תעורר את חשדם של העוברים והשבים באלנבי. עם הזמנת מונית בשעות הרלוונטיות, האפליקציה מאפשרת לבחור בין מונית אובר רגילה לאובר נייט, ומשבחרתי נכתב שבעוד כחמש דקות יאסוף אותי נהג בשם ולדימיר בפולקסווגן. מדובר היה בנהג שקט ובעל פנים חתומות, שהדף בגסות את כל מאמצי הסמול טוק שהיו אמורים להקנות מעט נפח לפסקה שלפניכם. בתום חמש דקות של נסיעה (1.8 ק"מ) שבהן חששתי לגורלי מוולדימיר המסתורי, ירדתי מהמונית כשגופי ונפשי בריאים והמונה עומד על 18.50 ש"ח. לא זול, אבל לפחות בטוח.

תחושת השליחות העיתונאית הפריעה את שרשרת הדרינקים הנינוחים בבר האוגנדה, ותהיתי לעצמי מה היה עושה גיא, בליין תל אביבי בשנות ה-20 לחייו שמבקש למצות את עסיסו של הלילה. ממשיך למסיבה באלפאבית, כמובן. הפעם נדרשתי לחכות לאובר נייט 15 דקות שלמות – זמן בלתי סביר לליל שבת, כשרחוב הרצל עמוס במוניות שהיתי יכול לעצור בזקיפת אצבע. לבסוף הגיע נהג בשם דורון, הייטקיסט לדבריו, שבחר להצטרף לאובר נייט רק בגלל החוויה. "יש לי בממוצע תשע נסיעות במשמרת של ארבע שעות ולא באמת עושים מזה כסף", אמר דורון, שהפיכתו לנהג אובר, לטענתו, הייתה כרוכה במבחן אמינות מקוון ובהדרכה על ממשק האפליקציה. "זה פשוט מגניב, כי אף פעם לא יצא לי להיות נהג מונית". דורון הביא אותי לאלפאבית באחד העם (שש דקות, 0.8 ק"מ) כשהמונה עמד על 16 ש"ח. לא מן הנמנע שמונית הייתה מסתכמת במחיר זהה, ובלי ההמתנה.

פעילות השירות הזה, שנתון במחלוקת ברחבי העולם, מוגבלת בישראל בין השאר בשל התנגדות נהגי המוניות, שטוענים שהיא תאפשר לכל אחד להפעיל מונית, בלי ההגבלות והרגולציה החלות עליהם. על כן בשלב זה מנגנון התשלום אובר נייט הוא רק מתיימר לחלוק את הוצאות הנסיעה של הנהג עם נוסעיו. נכון להיום עתידו של השירות לוט בערפל, ובמשרד התחבורה כבר הזמינו את מנכ"ל החברה לבירור בעניין. כך או כך, בנסיעות עירוניות נראה שאין ביכולתו לחולל מהפכת מחירים אמיתית.