האזינו: אלבום הבכורה המהפנט של אור אדרי

הבסיסטית והזמרת שמעורבת באינספור פרוייקטים בסצינת המוזיקלית בישראל משחררת אלבום חדש, "כידוד". בריאיון היא מספרת איך בחרה דווקא בבס, למה היא מעדיפה לשיר בעברית ומה חשבו עליה חברי טיים אימפלה

אור אדרי (צילום: יח"צ)
אור אדרי (צילום: יח"צ)
27 במרץ 2017

אור אדרי היא אחת הבסיסטיות העסוקות ביותר בסצינה המוזיקלית המקומית. לעתים נדמה שהיא בעצמה צריכה תזכורת לכך. עם הופעות לצד אסף אמדורסקי ועבר בלהקות טרי פויזן ומונטי פיורי, כמות הפרויקטים המוזיקליים בהם אדרי מעורבת מרשימה ביותר. למעשה, אדרי הגיעה לריאיון מראש עם רשימה של כל האמנים שאיתם היא מנגנת בהווה, כשבין השמות הבולטים מופיעים רם אוריון, אביב מארק ויובל דיין.

אדרי ידועה גם כחצי צמד הדרים פופ ריו יחד עם זואי פולנסקי, מוזיקאית רבת פעלים בזכות עצמה. בשלהי 2015 השתיים שחררו את אלבום הבכורה שלהן "מכונת הזמן", וכעת אדרי מוציאה אלבום סולו ראשון, "כידוד", בלייבל "נוער אבוד", שממשיך את הקו המוזיקלי שהתחילה בריו.

מתוך כל הפרויקטים שאת מעורבת בהם, יש משהו מהם שקרוב במיוחד לליבך?

"ריו זה שלי ושל זואי. זה איזשהו מסע פסיכדלי שעברנו ביחד, שבו ממש הכרנו אחת את השנייה והפכנו לסוג של אחיות. אני מאוד אוהבת את אביב מארק, מבחינתי זה כבר הרבה מעבר לפרויקט – זה ממש משפחה. יש גם את רם אוריון שהתקרבנו מאוד ונהייתי הבסיסטית שלו בשנה האחרונה (אוריון אף התארח ב"כידוד" בגרסת כיסוי ל"חי על הסף" של סאבוויי סאקרס, להקתו לשעבר של אביב מארק, א"ב). הכל קרוב לליבי. בשנה שעברה התחיל פרק חדש בחיים שלי ודאגתי להתפנק ולשמור רק את הדברים שאני באמת נהנית לקום בבוקר ולעשות".

שאלה מתבקשת – למה דווקא בס? הרי לא פעם בסיסטים מגיעים לנגן על הכלי כברירת מחדל.

"גם בתיכון זה התחיל כברירת מחדל. נכנסתי ללהקה בתור זמרת וראיתי שיש גיטרה גדולה ומיותמת שאף אחד לא נוגע בה. כשהחזקתי אותה הבנתי שזה הדבר שאני מאזינה לו, בתכלס, וזה מה שנשאר איתי אחר כך. למדתי לנגן בס באופן אוטודידקטי, כשזה תמיד היה לתפוס מישהו ולהוציא ממנו משהו. מאסף אמדורסקי למדתי המון, בעיקר הפקה מוזיקלית. אני לא יודעת אם הוא התכוון לתת לי את הידע הזה, אבל אני מאמינה שכן, כי הוא בן אדם שמאוד אוהב להעניק. הרבה מהציוד שהקלטנו עליו את ריו וגם שימש לאלבום שלי הוא ציוד שלו".

"אני שומרת רק על הדברים שאני באמת נהנית לקום בבוקר ולעשות". אור אדרי
"אני שומרת רק על הדברים שאני באמת נהנית לקום בבוקר ולעשות". אור אדרי

ספרי לי קצת על ריו.

"במשך שנים חיפשתי את בן הזוג שלי לצמד ובכלל רציתי ליצור עם עוד בן אדם. שמעתי את השם של זואי הרבה פעמים, התחלתי לחקור את המוזיקה שלה וככה גיליתי את בלה טאר (פרויקט הסולו של פולנסקי, א"ב) שישר נגע לי בלב. נפגשנו לראשונה בליל הסילבסטר של 2013 על שני בקבוקי יין ובסוף הלילה כבר היה לנו טראק מוכן, "מי לא זוכר", שגם נכנס לאלבום של בלה טאר ב-2014. הפקנו את כל השירים של ריו ביחד, וזה בעצם הדבר הכי רציני שעשיתי, מעבר ללנגן בס".

את נחשבת למוזיקאית שמגיעה מחוגי האינדי, שבהם הגיטרות בדרך כלל דומיננטיות. אבל אצל ריו וגם באלבום החדש שלך הסאונד הוא פופי יותר ולא נשען על גיטרות. זו בחירה מושכלת?

"בריו יש הרבה גיטרות, רק שהן לא מתנהגות כמו שגיטרות בדרך כלל מתנהגות – הן מתנהגות כמו סינתסייזרים. בעיקרון, גיטרה חשמלית בצורה הרגילה שלה היא לא בדיוק כוס התה שלי. פחות מעניין אותי סולו צוקים וגיטרות אקוסטיות. יותר מעניין אותי צבע. לסינתסייזרים האלה יש סאונד שמשתנה במהלך זמן הנגינה וזה הסוג שאני אוהבת. אני מכירה את המקלדות שלי כל כך טוב, שאני יודעת באיזה רגע לתפוס איזה סאונד. נגינת הקלידים באלבום שלי היא כזאת ומאוד מושפעת מהצמד Air".

גיטרות שמתנהגות כמו סינתסייזרים זה השיט. אור אדרי
גיטרות שמתנהגות כמו סינתסייזרים זה השיט. אור אדרי

ימים ספורים לפני קיום הראיון, אדרי זכתה לכבוד ענק כשנקראה לחמם את להקת גרנדדי בהופעתה הראשונה בבארבי. הופעה זו מצטרפת לרשימת הופעות חימום גדולות אחרות של אדרי – היא הופיעה עם אביב מארק לפני להקת הפאנק האנגלית טוי דולס, ועם ריו לפני טיים אימפלה בקיץ שעבר. "זאת חוויה מטורפת ומכוננת ואני מודעת לכמה בת מזל אני", היא אומרת.

"במקרה של טיים אימפלה, קווין פארקר עצמו בחר בריו. משיחות עם חברי הלהקה, זה שימח אותם שעושים מוזיקה כזאת בעברית והם אמרו שזה מאוד אמיץ. כשמתעסקים עם מוזיקה מהסוג הזה, לא חושבים על להצליח בארץ ובגלל זה כולם כותבים באנגלית. אני לא מרגישה שאני יכולה לעשות מוזיקה כזאת באנגלית. אני מאוד רגישה לטקסט ואני לא יכולה לכתוב בשפה שאני לא באמת מכירה בצורה תלת מימדית. מעבר לזה, אף פעם לא חשבתי שהמבטא שלי מספיק משכנע, והמבטא שלי באנגלית הוא הכי ישראלי".

דיברת על עניין השפה. חו"ל זה משהו שמעניין אותך?

"הייתי בהרבה סיבובי הופעות ואני מאמינה שהמוזיקה שלי יכולה לעבוד אצל קהלים מסוימים בחו"ל, אבל אני יותר אוהבת להיות פה. אני יודעת שלכולם יש המון ביקורת על ההתנהלות כאן, אבל אני מאמינה שאני צריכה להיות פה. אם תינתן לי הזדמנות להופיע בחו"ל, אחלה, אבל אני רוצה לשיר שירים בעברית לישראלים. יש איזה מבוי סתום בעניין הזה, כי רוב הישראלים ישמחו למחוא כפיים ולא ממש ירצו לשמוע את המוזיקה שלי שהיא קצת מוזרה וגם פחות נשמעת כמו מה שקורה פה. אי אפשר לדעת, הכל פתוח".