הספר החדש של לייזה פאנלים יחסוך לכם זמן במטבח

כמו לייזה פאנלים, הדמות שעל שמה קרוי בלוג האוכל המצליח שלה, גם חגית ביליה רק רוצה לבשל בצ'יק ושיהיה לה רגע שקט. עכשיו היא יוצאת מהבלוגספירה ומוציאה ספר בישול ראשון שכל אחד צריך על המדף

לייזה פאנלים. צילום: חגית ביליה
לייזה פאנלים. צילום: חגית ביליה
25 באפריל 2016

ספרי בישול נחלקים לשני סוגים: המפונפנים/אמנותיים והפרקטיים. את הסוג הראשון קונים כדי לאכול עם העיניים. הסוג השני פחות פנסי אבל יעיל, גלגל הצלה כשצריך לתקתק ארוחה למשפחה רעבה והמצפון לא מוכן להתפשר על טבעול. המתכונים בספר החדש "המטבח של לייזה פאנלים" לא ממציאים את הגלגל, אבל ייכנסו בקלות לרשימת המועדפים בזכות פשטותם. ככה זה כשיש לך ארבעה ילדים ובעל לתחזק ואת רק חולמת על הפסקת קפה.

"למטבח ולי יש זוגיות ארוכה, וכמו בני זוג אנחנו מתראים בערך שעה ביום", צוחקת לייזה, שבחיים האמיתיים שמה חגית ביליה. "היום כבר הספקתי לאפות פאונדקייק של סטארבאקס, עוגת שוקולד עם חמאת בוטנים ועוגת בננה. מקודם קטמתי במיה ועוד מעט אני ניגשת להכין פירה וקציצות". והשעה רק עשר בבוקר, כן?

ביליה (49) היא אם תל אביבית ממוצעת. לפני חמש שנים, קצת אחרי לידת בתה, היא נטשה משרה נחשקת כמנהלת קריאייטיב בנגה תקשורת והחליטה לעשות לביתה. "לקח לי זמן להבין שאי אפשר גם וגם וגם. גם להיניק עד גיל שנתיים וגם לבוא מאוחר בערב על סטילטו. אז בחרתי הביתה, home sweet home, רקום בעבודת יד". במלים אלו נפתח הבלוג "לייזה פאנלים", שמתפרסם בסלונה והפך להיסטריית רשת עם 80־100 אלף כניסות בחודש. כעת הוא השתדרג לספר צנוע וחמוד.

"אני נורא אוהבת לעלעל בספרי בישול. יש בהם מתכונים חדשים והכל פרוש מול העיניים. ספר גם יותר נוח מאייפון או אייפד שכל הזמן נכבים באמצע הבישול וצריך להתעסק בהם עם ידיים מטונפות", היא מסבירה את הרציונל שמאחורי החזרה ללואו־טק. חלק מהמתכונים מתבססים על מנות שפגשה לאורך הדרך, ואחרים הם פיתוח מקורי מכורח המציאות. "לפעמים אני נכנסת למטבח, רואה מה יש ועפה על זה. מצד שני יש מתכונים שהולכים איתי שנים, עוד מהילדות בחדרה. למשל, ממולאים שראיתי אצל השכנות. מאז הטעם שלי השתדרג והכנסתי תבלינים של חך מפותח כמו מרווה שלא הייתה בזמנו וטרגון שמי שמע עליו בכלל. היה לי שכן ערבי שבבית שלו השתמשו בנענע, וזה הדהים אותי, אז אימצתי".

לייזה פאנלים. צילום: חגית ביליה

הילדים, "הנצמדים" כפי שהיא מכנה אותם, הם הטריגר לכל שגעת הבישול. בבלוג ביליה מקטרת בחן ובהומור על אין סוף המשימות שכל אימא נדרשת להתמודד איתן, אך בין השורות עולה תמונה של בית משפחתי מהזן המעורר קנאה. "גם כשעבדתי הייתי קמה מוקדם בבוקר להכין מרק, אורז או קציצות, שכשהילדים יבואו הביתה יהיה אוכל מוכן. זה נותן תחושת ביטחון, כאילו שאם אני לא בסביבה הריח שלי נמצא, ריח של מטבח. הילדים נדבקו בחיידק וביום שישי אני מתמסרת לבישול איתם. יש בזה משהו שיוצר הרמוניה בינינו".

ואחרי שהכל נאמר נותר רק להבין מה הסוד שלה, ואיך עם כל הריצה האינסופית יש לה עדיין כוח לכתוב, לבשל ולחייך. "איפה שאפשר לעשות קיצורי דרך אני מקצרת. בדרך כלל אני מבשלת בבוקר כשהילדים יוצאים ויורדת לכתוב בבית קפה ליד הבית, אחרת תמיד יש איזו מכונת כביסה להכניס וסמרטוט להעביר וכלים לשטוף. בעיניי כל אחת היא לייזה פאנלים שיש בה רצון להיות במטבח, לבשל בצ'יק ושיהיה לה רגע שקט. כשאנחנו מבשלות בשוטף אנחנו רוצות שזה יהיה מהיר, טעים וקל".

"ספר המטבח של לייזה פאנלים", מודן הוצאה לאור, 88 ש"ח