מסע בין המכולות האסייתיות של תל אביב

למה להרחיק עד השוק ברמלה בשביל תבלינים הודים? ואיפה אפשר להשיג במרכז תל אביב ירקות אסייתיים טריים? שירי כץ התלוותה לשף משה בדישי ממסעדת מינה טומיי למסע בין המכולות האסייתיות בתל אביב. לא תאמינו כמה יהלומים הם גילו בין המדפים

7 באוקטובר 2014

מזרח ומערב

החנות עם ההיצע הגדול ביותר שקיים בעיר היא כנראה מזרח ומערב. תוכלו לארגן כאן בקלות מזווה אסייתי שלם, עם כל סוגי האטריות וכל כלי האידוי וההגשה, וכמובן לרכוש דים סאם קפואים ולאדות בבית. החוויה נוחה וידידותית, וכוללת הסברים ומתכונים שמחלק בעל המקום. למתחילים בדישי מציע לרכוש פורמולה מוכנה להקפצה ולהתחיל להתנסות במטבח הביתי. למקפיצים המתקדמים כדאי להבחין בין סוגים שונים של סויה בטעמים קלים או כבדים. טיפ לטבעונים: החליפו את רוטב הצדפות המסורתי ברוטב הוי סטיר, רוטב פטריות צמחוני.

הכרמל 17, 5222495־03

צילום: יולי גורודינסקי
צילום: יולי גורודינסקי

המכולת התאילנדית

מי שביקר בתאילנד וטעם אוכל רחוב נכווה לנצח בזיכרון הטעם המושלם. מסתבר שכת שלמה של מכורים משוטטת בתל אביב ומנסה להשיג חומרי גלם להכנת אוכל תאילנדי אמיתי. עבור חברי הכת הזאת המכולת התאילנדית היא תחנת חובה. בתוך המכולת חם ולח ממש כמו בארץ האם. תמצאו פה רוטב דגים של Tiparos שטעם הדגים המותססים שבו הוא האוממי החיוני להקפצה, וגם שרימפס פייסט וחלב קוקוס תאילנדי. להשלמת האווירה תוכלו לצאת עם דיסקים של מוזיקה תאילנדית ובירה סינגה. מאותגרי בישול חסרי כבוד עצמי ירכשו Mama – מנה חמה תאילנדית, והרפתקנים יגיעו בסופי שבוע לקנות מנות תאילנדיות טריות הנרקחות על ידי העובדות בחנות ונמכרות בשקיות ניילון. הכי תאילנד.

גדרה 15, 5223486־03

צילום: יולי גורודינסקי
צילום: יולי גורודינסקי

Makati Cabalen

הנוכחות של הצלם מלחיצה את עובדות המכולת הפיליפינית והן מצחקקות בעצבנות. הן רגילות לקהל פיליפיני בלבד. בסופי שבוע מתנהל בחזית החנות שוק תוסס של אוכל ביתי פיליפיני שאפשר לרכוש בו מנות מבושלות בטייק אוויי וגם מבחר של ירקות אסייתיים. במקפיא שנמצא בכניסה תמצאו בננות קטנות, שורש טפיוקה טרי, בשר קוקוס, ג'ק פרוט ובטטה סגולה. תמצאו פה גם סרדינים מומלחים שמכינים מהם מחִיות תיבול, דיונונים מיובשים שיוסיפו לכם טעם מעושן לאוכל ומשחות תיבול על בסיס דגים. מצאנו פה גם ג'לי קוקוס בסירופ סוכר שאוכלים כקינוח עם טפיוקה ושעועית בחלב קוקוס. אבל מהניסיון של בדישי, כל זה מיועד רק למי שמרגיש שממש חצה את הקווים הקולינריים והתרבותיים.

תחנה מרכזית (קומה 4), 6542019־054

צילום: יולי גורודינסקי
צילום: יולי גורודינסקי

המכולת הסינית

המכולת הסינית היא אתר למתקדמים. קצת צפוף פה, אבל מי שמחפש פתיתי פלמידה מיובשים לציר דאשי ללא מונסודיום גלוטמט ולא מצא בשום מקום אחר, הגיע למקום הנכון. בכל מקרה המיקום הנוח – ליד חניון של שוק הכרמל – יגרום לממהרים להעדיף לרכוש כאן את רוטב הסמבל האינדונזי, את תערובת החמישה תבלינים לפקין דאק ובירה אסאי יפנית צוננת מהמקרר. פה גם בדישי מתעכב להרביץ בנו בינה ולחדד את ההבחנה בין הסוגים השונים של חלביה קוקוס הנבדלים זה מזה באחוזי שומן: ככל שאחוז השומן גבוה יותר החלב סמיך יותר, מתוק יותר ודורש זמן בישול קצר יותר. הנה החכמנו.

דניאל 25, 5105047־03

[tmwdfpad]

דרגון

הסופר מרקט הענק הזה היה מיועד בעיקר לפועלים סינים. אלא שעכשיו הם התמעטו, ובעלי החנות שמחים לאתר קהלים חדשים בעיר. מצאנו פה צנצנות תמרהינדי שמיועד לבישול וייטנאמי, אטריות סיניות שטוחות שדומות לאודון, טופו שנראה כמו בשר מיובש ומשמש כתוספת לתבשילים, ויין פטישים סיני בשם "שאו סינג" שנגיעה שלו עם סאקה ובצל ירוק משמשת כסיומת למנות סיניות. מבחר הסאקה פה גדול, וחובבי הבירה יבדקו את הצ'ינטאו הסינית. בדישי נותן פה טיפ חשוב במיוחד: כל מוצר מיובא שאפשר לקנות בצנצנת ולא בשקית, מוטב להעדיף את גרסת הצנצנת. מה שמגיע בשקיות מתעפש ומתקלקל במהירות, בעיקר בעקבות חשיפה לאור ולחום. אם בכל זאת קונים מוצרים בשקית, בדקו שהנוזל אינו עכור.

ראש פינה 8, 6884219־03

דרגון פלורנטין

דרגון הפלורנטינית קטנה יותר, ממוקדת יותר וקלה יותר להבנה מאחותה שבאזור התחנה המרכזית. חלק מהרטבים האסייתים מיוצרים בארץ, ועובדה זו מקלה על התמודדות עם הטעמים הזרים. תמצאו פה גם מקפיא שמכיל דים סאם, אטריות ורטבים. פודיז שהם קורבנות אופנה לא יעזבו את החנות בלי רוטב סריראצ'ה עשוי פלפל חריף. תוכלו להתלבט בין הגרסה האמריקאית של הרוטב שבה החריפות מעט ממותנת לעומת גרסת הרוטב המיוצר בתאילנד בחריפות חסרת רחמים.

לוינסקי 48, 6884219־03

צילום: יולי גורודינסקי
צילום: יולי גורודינסקי

OUM

לא מעט תל אביבים נוהגים להשתרך עד השוק ברמלה כדי להשיג חומרי גלם הודיים – אבל זה מתגלה כמאמץ מיותר. בחנות אום שבאזור לתחנה המרכזית החדשה תמצאו מבחר יפה של חומרי גלם מתת היבשת. יש שם ממתקים הודים כמו לדו מקמח חומוס, מרציפנים וחטיפים הודיים מבוטנים (חלק מהממתקים מיוצר בכלל בדימונה, אבל בדישי אומר שזה לא גורע מהאותנטיות שלהם), אטריות קדאיף הודי מטוגן, קמח עדשים ועלי קארי טריים. בשלנים איורוודיים ימצאו פה סוף סוף סוכר דקלים ג'אגרי חום ולא מעובד. עוד על המדפים – תבלינים הודיים יבשים וגם מבחר עצום של עדשים מכל הצבעים והסוגים שמהם תכינו תבשילים למגש הטאלי המושלם בבית. אל תצאו מפה בלי פפדמס, לחם עדשים הודי עם פלפל שחור או כמון.

לוינסקי 108, 2307385־054

הדוכן של דודו. צילום: יולי גורודינסקי
הדוכן של דודו. צילום: יולי גורודינסקי

הדוכן של דודו

בשורה התחתונה להשיג רטבים משוגעים ואטריות אסייתיות בארץ זה לא כל כך מסובך. הבעיה האמיתית היא עם הירקות והפירות הטריים: הדוכן של דודו בשוק הכרמל מתפרש על פני חנות שלמה והוא הארץ המובטחת פלוס פלוס. יש שם פאפאיה ירוקה, שעועית תאילנדית ארוכה להקפצה, חצילים מהזן שאפשר לאכול נא ללא בישול, ביטר מלון, תרד מים, בזיליקום תאילנדי בטעם אניס שנקרא קפאו, עלים כמו באקצ'וי ופאק בונג (שהגבעולים שלו חלולים כמו פסטה), דלעת תאילנדית, מלון חורף סיני (שנראה כמו קישוא מכורכם), זנים שונים של פלפלים חריפים ובננה פלנטיישן שמכינים כמו תפוחי אדמה. אם אתם בעניין של חיזוק הגבריות תבקשו מדודו פאק בונג שיעניק לכם מורניג גלורי משובח.

יום טוב 10 שוק הכרמל, 3583016־052

ברחבי הרשת

אם ריצות ברחבי השווקים ובתחנה מרכזית הן יותר מדי בשבילכם, בדישי מודיע שהמדפים למוצרים אסייתיים בחנויות של טיב טעם, ניצת הדובדבן, וטבע עדן מרקט זה גם מקור השראה לגיטימי לגמרי, במיוחד אם אתם רק זקוקים להשלמות קטנות על הדרך.

ולסיום: מתעצלים לצאת מהבית? קבלו פתרון להזמנות מוצרים אסייתיים און ליין.