הכל חוץ מנפולת של נמושות

שישה ישראלים שהיגרו לברלין מספרים למה בחרו לעזוב את תל אביב ולהתחיל חיים חדשים באירופה

נמרוד מרוז ונועה קצמן מרוז. צילום: קרן בן ציון
נמרוד מרוז ונועה קצמן מרוז. צילום: קרן בן ציון
3 באוקטובר 2013

נמרוד מרוז ונועה קצמן מרוז

מעצב גרפי (33) וסטודנטית להיסטוריה ופסיכולוגיה (31) נשואים, גרים חצי שנה בברלין

נמרוד: "גרתי בברלין לפני שש שנים במסגרת חילופי סטודנטים. התחברתי לעיר באופן מיידי באופן שונה מכל מקום אחר שבו הייתי ומאז תמיד רציתי לחזור. נועה באה בעקבותיי והתאהבה. תל אביב היא בית, היא חברים ומשפחה והיא בעיקר מה שמוכר. ברלין מציעה חוויה שונה מאוד בכל כך הרבה תחומים. ברור שיותר נוח בברלין כי זול מאוד והתחבורה הציבורית נוחה וכו', אבל בעינינו הנוחות מתבטאת בעיקר בגישת החיה ותן לחיות שיצא לנו לפגוש לא מעט".

מעיין יונגמן

בת 30, אמנית (סיימה בדיוק פרויקט פסיפס של קיר ענק בשכונת מיטה), שחקנית ובובנאית, רווקה, גרה שנה וחצי בברלין

"עברתי לברלין כמעט במקרה: יום אחד קיבלתי טלפון מבחור ברלינאי, חבר של חבר שבא לבקר בישראל. הוא שמע שלפעמים עושים בעיות בשדה התעופה וביקש ממני לשמש לו אליבי כחברה. הזמנתי אותו בהמשך להצגה שביימתי והוא ישב בקהל ובכה מהתרגשות. למחרת נפגשנו לכמה שעות, שהכילו בתוכן עולם ומלואו. לאחר חודש וחצי הייתי בברלין. היום אנחנו גרים יחד ומאוד מאושרים. אני חווה את עצמי מתקלפת בברלין מקליפות של מגדריות והכללות. ההתנהלות היומיומית נעימה, אין כמעט חיכוכים בין אנשים ברחוב, בתורים, בתחבורה הציבורית. לא צריך לחיות בהישרדות, וכך העור מתרכך ואפשר לחוש תת שכבות של חיים שעד כה לא היה להן זכות מחיה".

אמיר קוזינסקי־ווק

בן 42, עובד בתחום השיווק, נשוי לבן זוגו מזה 7 שנים, גר 22 שנה בגרמניה, מהן 20 בברלין

"עברתי לחיות בגרמניה בגלל הלימודים (תואר שני בפסיכולוגיה). בפרנקפורט הכרתי את בן זוגי (לשעבר) ויחד עברנו לברלין. אחרי 12 שנים ביחד נפרדו דרכנו, אבל בשלב זה כבר הייתי מאוהב בברלין, שיש הרבה דמיון בינה לבין תל אביב. ההבדל העיקרי בין הערים הוא יוקר המחיה. בברלין, אנשים מרוויחים טוב ובכל זאת ההוצאות על מחיה, דיור ובילויים הם חצי או שליש ממה שזה עולה בתל אביב. אני לא רואה את עצמי חוזר לישראל הנוכחית, הלחוצה והמפוחדת. עם זאת אני מאוד אוהב אותה ומאחל לה שמתישהו האזרחים יפקחו את העיניים ויבינו שאפשר גם אחרת".

נוגה שטיינר, זאבי חיימוביץ וזוהר

צלמת (31) ויועץ לעסקי מזון (33) ובתם המשותפת (שנה וחצי), גרים שלוש שנים בברלין

"​לנוגה יש אזרחות אירופית וכשהיא סיימה את לימודי הצילום החלטנו לקחת את ההזדמנות לחיות באירופה ולחוות חוויות חדשות, להתפתח בקריירה וליצור מתוך זירת אמנות בינל​אומית.​ ברלין היא העיר שכרגע הכי נכון לנו להיות בה, מבחינת האמנות של נוגה – זו סביבה יצירתית ומאתגרת ליצור בה. מבחינת העסק של זאבי – בגלל גודל העיר והמגוון שלה, יש הרבה קרקע לעשייה. יש המון מרחב אישי ועם זאת יש סולידריות חברתית גבוהה. יש המון כבוד לזמן הפרטי – מה שמאפשר לבלות הרבה זמן איכות עם הבת שלנו. תל אביב היא עיר עם אנרגיות טובות, כיפית להיות בה כתייר, אך קשה לחיות בה באיכות חיים טובה וברמת חיים סבירה".