גם בריונים סובלים

פן מפתיע של תופעת האלימות בקרב מתבגרים

מחקר ישראלי־אמריקאי על אלימות בקרב מתבגרים קובע כי גם קורבנות וגם בריונים סובלים. את המחקר ערכו פרופ' גולן שחר מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן־גוריון בנגב ופרופ' כריסטופר הנריץ' מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת ג'ורג'יה, והוא פורסם בכתב העת Prevention Science.

אלימות בקרב בני נוער עולה תדיר לכותרות במדיה בארץ וזוהתה זה מכבר כבעיה לאומית ובינלאומית קשה ביותר. ממצאי המחקר החדש שופכים אור חדש על התופעה: המתבגרים שסובלים הכי הרבה בעקבות אלימות אינם הקורבנות הלא אלימים או הבריונים האלימים, אלא מתבגרים ששייכים לשתי הקבוצות: הם גם בריונים וגם קורבנות.

האם ייתכן שהבריונים הם בעצם גם קורבנות של חברה אלימה?צילום: שאטרסטוק
האם ייתכן שהבריונים הם בעצם גם קורבנות של חברה אלימה?
צילום: שאטרסטוק

שחר והנריץ' ניתחו נתונים שאסף המוסד הלאומי האמריקאי לבריאות הילד והתפתחות האדם (NICHHD) והועמדו לשימוש פומבי של חוקרים. המדגם כלל 1,081 מתבגרים אמריקאים בכיתה ה', שעליהם נערך מעקב של שנה, כלומר, גם כאשר למדו בכיתה ו'. החוקרים בדקו את היקף מעשי האלימות ("בריונות") ובדקו אם חשיפה למעשי אלימות ("קורבנוּת") מנבאת עלייה ברמת הדיכאון של המתבגרים לאורך שנת המעקב. הם מצאו כי המתבגרים שסבלו מהעלייה החדה ביותר ברמות הדיכאון היו אלה שבמהלך לימודיהם בכיתה ה' ביצעו מעשי אלימות רבים וגם סבלו מאלימות רבה. החוקרים מצאו עוד שבקרב המתבגרים שכבר בכיתה ה' היו מדוכאים, אלה שסבלו בכיתה ה' גם מאלימות היו פגיעים במיוחד לפתח דיכאון עתידי (בכיתה ו').

על פי פרופ' שחר, ממצאי המחקר חשובים הן להבנה בסיסית של תופעת האלימות בקרב בני נוער והן לשם פיתוח תוכניות מניעה של אלימות ודיכאון בבני נוער. "יש לכולנו נטייה", אומר פרופ' שחר, "לחלק את העולם לטובים ולרעים, לחלשים ולחזקים, לפגיעים ולחסונים. בתחום של אלימות בבני נוער, הנטייה הזו מתבטאת בצורך להפריד בין בריונים לקורבנות. אבל ממצאי המחקר מרמזים על כך שהבעיה איננה בריונות או קורבנות, אלא סביבה חברתית אלימה שגורמת למתבגרים 'להחטיף ולחטוף'". בדיכאון שלהם, סבור פרופ' שחר, המתבגרים מאותתים למבוגרים על מצוקתם, ומקווים שיקבלו מענה. הבעיה היא שהדיכאון עצמו הופך את המתבגרים לפגיעים במיוחד לתוצאות אלימות, וכך נוצר משוב שלישי שקשה לשבור אותו.