ג'יני – רובוט המזון

אחד התחומים המסקרנים ביותר שבהם מתפתחות מדפסות תלת הממד הוא הדפסת מזון. ראיון עם מנכ"ל חברת White Innovation על המוצר החדש שלהם - הג'יני

18 ביוני 2014

עולם ההדפסה בתלת ממד מתקדם בשנים האחרונות בקצב מהיר במיוחד. כמעט בכל יום מדווחים על מדפסות חדשות המסוגלות להדפיס באמצעות מגוון חומרים נרחב יותר במספר הולך וגדל של תחומים. מעיצוב ועד רפואה, מחלקי מטוסים ועד בובות – מדפסות תלת הממד כובשות לעצמן שווקים חדשים כל העת. נוסף על כך גם ירידת מחירים מתמשכת ומשמעותית במחירי המדפסות מדגישה בבירור כי אנו בראשיתה של מהפכה שעשויה לשנות מן היסוד מגוון רחב של ענפים.

אחד התחומים המסקרנים ביותר שבהם מתפתחות מדפסות תלת הממד הוא הדפסת מזון. בנאס"א עובדים בימים אלו עם חברת הדפסות תלת ממד מטקסס כדי לפתח מדפסת המסוגלת לייצר מזון עבור אסטרונאוטים בחלל. כיום אסטרונאוטים מוגבלים למדי בסוגי המזון שהם יכולים לקחת איתם לתחנת החלל, ובשעה שנאס"א מתכננת מסעות חלל מאוישים ארוכים ברחבי מערכת השמש, היכולת לגוון את המזון הנצרך הופכת חשובה במיוחד.

אלא שהרעיון של שימוש במכונות אוטומטיות להכנת מזון אישי לא צפויה להיות נחלתם הבלעדית של אסטרונאוטים. בשנים האחרונות כמה חברות ברחבי העולם עוסקות בפיתוח טכנולוגיות ומוצרים להדפסת מזון. מרבית המוצרים שמפתחים בימים אלו בתחום מדפסות תלת הממד למזון מתמקדים בצד האסתטי וביכולת לשלב חומרים שונים בדרכים ייחודיות, אך חסרונותיהם הם זמני הכנה ארוכים או כמויות קטנות במיוחד של מזון – דבר אשר הופך אותם לפחות מעשיים בשימוש יומיומי.

הג'יני – מתקן שולחני אוטומטי להכנת מזון העושה שימוש בקפסולות המכילות חומרים שונים ומסוגל להכין יחידת מזון בתוך פחות מדקהצילום: White Innovation
הג'יני – מתקן שולחני אוטומטי להכנת מזון העושה שימוש בקפסולות המכילות חומרים שונים ומסוגל להכין יחידת מזון בתוך פחות מדקה
צילום: White Innovation

חברת White Innovation הישראלית צפויה לסיים בקרוב את פיתוח מכשיר הג'יני – מתקן שולחני אוטומטי להכנת מזון העושה שימוש בקפסולות המכילות חומרים שונים ומסוגל להכין יחידת מזון בתוך פחות מדקה.

ערכנו ראיון עם דורון מרקו, מייסד ומנכ"ל חברת White Innovation כדי ללמוד יותר על הג'יני – המוצר שאולי יכין גם לכם ארוחה בעתיד הלא רחוק.

מתי הוקמה החברה ואיך עלה רעיון לפתח מדפסת להכנת מזון?

"לפני כארבע שנים ייסדתי את White Innovation, חברה של מחקר ופיתוח שבה אנו מפתחים טכנולוגיות חדשות עבור מפעלים ויצרניים שונים מדיסציפלינות שונות. לפני כשנה ביצענו סיעור מוחות עם פרופ' דן אריאלי, שמכהן במועצת המנהלים של החברה שלנו, כפי שאנחנו נוהגים לעשות מדי שבוע. כחלק מסיעור המוחות התחלנו לדבר על בעיית האוכל העולמית, על הצורך באוכל שהוא בריא, נקי מחומרים משמרים (מדוע שנצרוך חומרים משמרים בשביל שהיצרן יחסוך ויביא פחות משאיות לסופר?), אך עם זאת שיהיה נגיש, מהיר והכי חשוב – טעים! מהצורך הזה יצאנו".

כיצד פועלת מדפסת המזון שלכם?

"ג'יני, המכונה שלנו, מקבלת קפסולות שמכילות מרכיבים שונים, לפי טעמים ולפי רגישויות וצרכים תזונתיים של הצרכן. ג'יני מזהה את הקפסולה המבוקשת ומחדירה את הנוזלים הנדרשים לאותו המתכון, מערבבת, מחממת, ותוך 30 שניות המנה מוכנה".

באילו חומרי גלם יודעת המדפסת לעשות שימוש?

"חומרי הגלם נמצאים כולם בתוך הקפסולה שאותה בוחר הצרכן. בקפסולה קיימים אך ורק חומרי אפייה יבשים ומצרכים מיובשים בטכנולוגיית Freeze dry (כגון פירות וירקות שונים המיובשים בטכנולוגיה ששומרת על הערכים התזונתיים של הירק או של פרי). כל חומרי הגלם טבעיים לחלוטין, אין שום חומרים משמרים. אנו למעשה חוזרים לאפייה ולבישול הכי אותנטיים שיש, תוך שימוש בחומרי גלם טבעיים ובריאים לחלוטין. את הנוזלים מושכת המכונה ממכלים חיצוניים (כמו במכונת קפה) שאותם ממלאים באופן עצמאי. בזכות ההפרדה בין החומרים היבשים לרטובים אורך חיי המדף של כל קפסולה יהיה כשנה־שנתיים".

תוך 30 שניות המנה מוכנהצילום: White Innovation
תוך 30 שניות המנה מוכנה
צילום: White Innovation

האם כל יחידות המזון מגיעות באותה צורה והאם בעתיד נראה גם צורות אחרות?

"כיום יש כמה גדלים וצורות של מנות שיוצאות מג'יני. יש לנו צוות מוכשר של מהנדסי מזון וקונדיטורים שעובדים על מרקמים וטקסטורות שונות, אבל אנו פחות מתמקדים בפיסול המנות".

כיצד מנקים את המדפסת?

"יש לנו קפסולת ניקוי שאותה מכניסים לג'יני, והיא דואגת לנקות את המשאבות ואת כל היחידות שזקוקות לניקוי".

תחום מדפסות המזון עדיין בחיתוליו, אך לאחרונה הוצג פרויקט חדש של חברת Natural Machines בשם Foodini באתר קיקסטרטר, הכולל מדפסת תלת ממד המסוגלת להדפיס סוגי מזון שונים בצורות מגוונות. במה שונה המדפסת ג'יני שלכם מן המתחרות בה?

"תחום מדפסות המזון אכן בחיתוליו והוא בהחלט תופס תאוצה, מאחר שהרעיון פותר בעיות רבות כגון בזבוז המזון בעולם, וכן את בעיית ההתאמה האישית של המזון לפי הצרכים האישיים שלנו. כיום חברות כמו Foodini עושות עבודה מאוד מרשימה בתחום הדפסת המזון. אנחנו נוקטים גישה וטכנולוגיות שונות מאשר יתר החברות, ובהן Foodini. אנחנו חושבים שיש חשיבות משמעותית לייצר את האוכל מהר, ועל כן מוכנים לוותר על פיסולים מיוחדים. לפיכך נקטנו בשיטה שבה השימוש הוא בקפסולה מותאמת אישית, במגוון צורות קבועות מראש, אך עם דגש על המהירות, הבריאות והטעם כמובן.

הרעיון פותר בעיות רבות כגון בזבוז המזון בעולםצילום: White Innovation
הרעיון פותר בעיות רבות כגון בזבוז המזון בעולם
צילום: White Innovation

מה התוכניות שלכם לעתיד? האם המטרה שלכם היא להכניס את המדפסות שלכם למסעדות, בתי מלון או לבתים פרטיים? ומה תהיה העלות של המדפסת?

"בשלב הראשון אנו מתכננים חדירה לשוק הקמעונאי. יהיה אפשר למצוא את ג'יני ברשתות שונות של מסעדות, בתי קפה, מכוני כושר, עסקים שונים וחנויות נוחות למיניהן. בשלב הבא גם משתמשים פרטיים יוכלו לרכוש את ג'יני. עלות מכונה תעמוד על כ־2,500 ש"ח. אנו גם חושבים על מכונות משולבות שיוכלו להכין כמה יחידות במקביל). כמו כן יש עוד חידושים מעניינים רבים שהתחלנו לפתח עבור הדור הבא של ג'יני".

המכשיר מגיע בצבעים שוניםצילום: White Innovation
המכשיר מגיע בצבעים שונים
צילום: White Innovation

איפה אתם רואים את תחום הדפסת המזון בעוד חמש או אפילו בעוד עשר שנים? האם לכל אחד יהיה בבית מדפסת להכנת מזון כמו שכיום יש מיקרוגל, והוא יוריד מתכונים מהרשת?

"אנו בתחילתה של מהפכה. אנו מאמינים שבטווח של חמש־עשר השנים הבאות כל תחום צריכת המזון בעולם יהיה שונה. אנשים יצרכו מזון אשר יותאם להם אישית, לפי הצרכים התזונתיים שלהם (ללא סוכר, עם תוספת ברזל, תוספת חלבונים, ללא גלוטן ועוד…). הכנת האוכל תתקיים על הבסיס הזה כשלכל אחד תהיה אפשרות להפוך את התזונה שלו לחכמה, ולייצר תפריט יומי הכולל את כמות הקלוריות, הסוכר, הגלוטן החלבונים וכו' תוך למידה ושמירה על תוכנית התזונה האישית.

"ג'יני תוכל לעקוב אחר התפריט היומי של המשתמש ולתזכר אותו במנות שהוא צריך לצרוך או בקפסולות שבהן עליו להשתמש. היא תוכל לעקוב אחר הצריכה הקלורית היומית והתפריט היומי של המשתמש, צריכת הסוכר וכו' – כך שנוכל לעקוב ולהקפיד על הדבר החשוב ביותר שכיום אנו לא מצליחים למדוד אותו במדויק – האוכל שאנחנו צורכים. כמו כן יהיו שינויים משמעותיים נוספים: כמויות אוכל עצומות ייחסכו במקום להיזרק לפח, כתוצאה מהכנת מנות אישיות, ללא צורך בהכנה מראש וזריקה מיותרת של אוכל.

ללא חומרים משמריםצילום: White Innovation
ללא חומרים משמרים
צילום: White Innovation

"נוסף על כך שיטת הכנת המזון החדשה תאפשר לספק עזרה למדינות שתושביהן סובלים מרעב. אפשר יהיה לשנע למקומות שונים ומרוחקים מזון ללא הבעיות הלוגיסטיות הקיימות. אנו בתחילתה של מהפכה, אנו עומדים להתחיל לאכול המותאם לנו אישית, אוכל שיהיה מוכן מהר, בריא וטעים!"