הו אנג'י

בחרת הסטארט אפ הישראלית אנג'י פיתחה אפליקציה המסוגלת לספק מידע על אודות מצב המכונית שלנו, לסייע באיתור תקלות, ואפילו לעזור לנו למצוא מוסך

24 בפברואר 2015

אנו נוהגים בהן כמעט בכל יום, אבל מה אנו יודעים בעצם על מצבן של המכוניות שלנו? חברת הסטארט אפ הישראלית אנג'י (Engie) פיתחה מערכת מבוססת אפליקציית סמארטפון המסוגלת לספק לנו מידע על אודות מצב המכונית שלנו, לסייע באיתור והבנת תקלות, ואפילו במציאת מוסך קרוב וחישוב עלויות טיפול.

עבור מי שאיננו מכונאי מוסמך או חובב, הידלקות של אחת ממנורות ההתראה ברכב עלולה להיות חוויה מטרידה. מוסכים יכולים לנצל את חוסר האונים שלנו בכל הנוגע לתקלות רכב ולגבות מאיתנו סכומי כסף מופקעים על תיקונים שכלל אינם נדרשים. חברת אנג'י הישראלית רוצה לעזור לנו לשנות את המצב ולהפוך את המידע הנוגע למצב הרכב שלנו לנגיש וקל להבנה, ולספק לנו יותר ביטחון בביקור במוסך, באמצעות אפליקציה פשוטה לשימוש.

אנג'י עודנה נמצאת בשלביה הראשוניים. הורדת האפליקציה והשירות ניתנים בחינם, כמו גם הרכיב המתחבר לרכב ומשדר לאפליקציה את המידע מהרכב. אנו קיבלנו לידינו את הֶתקן החוֹמרה של החברה, רכיב לבן קטןOBD) ) המתחבר בקלות אל שקע האבחון (דיאגנוזה) הקיים כיום במרבית כלי הרכב. את שקע ההתקנה מצאנו בתוך שניות ספורות וברגע שהרכב הותנע יכולנו לראות תאורה כחולה קטנה המעידה כי ההתקן חובר בהצלחה. כדי לבצע אבחון מלא של הרכב יש צורך להתניע את המכונית, ללחוץ על הכפתור המרכזי באפליקציה ולהמתין כמה שניות. במקרה שלנו, לשמחתנו, האפליקציה סיימה את הבדיקה והציגה לנו בצורה ברורה למדי סימון ירוק – תקין – ליד כל אחד מהאייקונים (בקרת מנוע, תקשורת, שלדה, גוף הרכב).

האפליקציה עצמה פשוטה למדי ואיננה מכילה בשלב זה אפשרויות רבות. אחת האפשרויות שקיימות כבר היום היא הזנה של הקילומטראז' שעבר הרכב, פעולה המאפשרת לאפליקציה לעדכן אותנו בנוגע למועד הטיפול הבא, כמו גם לעלויות הצפויות במוסכים שונים (בבדיקה שלנו לא הופיעו מוסכים ספציפיים – מחברת אנג'י נמסר לנו שהם בתהליך התרחבות בנושא זה בארץ). אפשרות נוספת היא התרעה על מצב המצבר והאלטרנאטור, כך שלא ניתקע בצד הדרך ללא חשמל ברכב.

אחד הנושאים שאנג'י מקווה לפתח כיתרון מרכזי שלה מול אפליקציות אחרות הקיימות בעולם ומספקות מידע שמקורו במחשב הרכב, הוא ניתוח ביג דאטה (Big Data – ניתוח מידע שמקורו בכמות גדולה מאוד של משתמשים, וחיפוש דפוסים החוזרים על עצמם וקשה לגלותם בדרך אחרת). באמצעות מידע כזה אפשר יהיה להגיע לרמת אבחון  מדויקת יותר ולהציג לנהג את הפתרון הנפוץ ביותר לתקלה שבה נתקל.

תחום המחשוב והמידע לרכב מתפתח לאחרונה בקצב מהיר, ומהווה מצד אחד הזדמנות גדולה לחברות דוגמת אנג'י, אך גם תחרות לא פשוטה. כך למשל בתערוכת CES 2015, אשר התקיימה בראשית ינואר 2015 השיקה חברת nVIDIA, המוכרת מתחום כרטיסי הגרפיקה, שבב חדש ורב עוצמה במיוחד, המכונה Tegra X1. שבב זה נועד לשמש בין השאר במכוניות ליצירת מערכת מחשוב מתקדמת אשר תספק יכולות תצוגה, עיבוד ומידע לנהג כולל תקשורת, בטיחות, ניווט, בידור וגם מידע על הָרכב ומערכותיו.

כדי ללמוד יותר על הפיתוח של חברת אנג'י ועל תוכניותיה לעתיד ערכנו ראיון עם ירדן גרוס, מנכ"ל אנג'י.

מתי הוקמה החברה, על ידי מי, ומה היה החזון שעמד מאחורי המיזם?

"אנג'י הוקמה לפני קרוב לשנה על ידי אלון הנדלמן, גל אהרון ואנוכי, כולנו בוגרי תוכנית Zell ליזמות במרכז הבינתחומי הרצליה. יחד חברנו לאורי לוין (מייסד Waze), המשמש יו"ר החברה, כדי לפתור בעיה מוכּרת המשפיעה על כולנו – ניהול ותחזוקת הרכב הפרטי־משפחתי. הרעיון לייסוד אנג'י נבע מתחושת חוסר אונים משותפת, שעלתה בכל תקלה וביקור במוסך, והרצון להנגיש את המידע מהרכב לכל נהג. זה מתחיל בנורית שנדלקת, או ברעש בלתי מזוהה, אבל אין לנו אפשרות לדעת כיצד זה ייגמר. אנג'י באה להחזיר את השליטה והביטחון לידי הנהג ולספק לו פתרון מקיף של מידע בזמן אמת.

"במכונית של היום כמעט הכל ממוחשב, מה שמאפשר לנו לראות כמעט כל מה שקורה ברכב בזמן אמת. הטכנולוגיה מאפשרת לאנג'י לחשוף את ה'קופסה השחורה' שברכב, להנגיש ולפשט את הטיפול ברכב ולהעבירו מ'מביני העניין' לכלל הנהגים, גם למי שאינו בעל ידע טכני או מומחיות בתחום. אנו מאמינים שהמודל שפיתחנו, הכולל שילוב של טכנולוגיה חדשנית עם בסיס הנתונים שבנינו, שירות חינמי למשתמשים וקשר עם המוסכים יאפשר לנו להקל על הנהגים מצד אחד ולהגביר את שקיפות המידע מצד שני".

כיצד מקבל ההתקן את המידע מן המכונית?

"רכיב האנג'י, שאותו מזמינים בעת הורדת האפליקציה, הוא רכיב בלוטוּת' (Bluetooth) סטנדרטי, המתחבר למחשב הרכב ומעביר את המידע לאפליקציה. המרחק המרבי להעברת הנתונים הוא 10־15 מטר. הוא קטן ופשוט לחיבור וניתן בחינם לכל משתמש. רכיב ה־Bluetooth מקבל מידע ואינו עושה כל פעולה אחרת ברכב, הוא מאושר על ידי היצרנים ואינו פוגע באחריות".

אילו נתונים מסוגלת האפליקציה להציג, והאם המידע תלוי בסוג הרכב?

"אנג׳י היא מערכת העוקבת אחר מצב הרכב, מזהה תקלות, מאבחנת אותן ומציגה הצעות מחיר ממוסכים בקרבת מקום. נוסף על כך היא עוקבת אחר תקינות לחץ השמן, מתריעה לקראת טיפולים, יודעת לעדכן מתי המצבר עומד להיגמר, מספקת מידע מקיף על צריכת הדלק ועוד. אפשר לגלות באמצעות אנג'י כמעט 10,000 תקלות רכב שונות (!), וככל שהרכב חדש יותר אפשר לגלות יותר מידע ותקלות ספציפיות. אנג'י מתאימה לכל רכב מורשה בארצות הברית משנת ייצור 1996 והלאה ובאירופה משנת 2001".

מה לגבי נתונים מתקדמים יותר? האם שקלתם להוסיף תמיכה בחיישנים של חברות צד שלישי (לדוגמה חיישנים המנתרים לחץ אוויר בצמיגים)?

"אנו חברת סטארט אפ שלומדת מחוויות המשתמשים ומתאימה עצמה לצרכיהם באופן מתמיד. אנו עובדים כל הזמן על שיפור המערכת והוספת פרמטרים חדשים. בעתיד הקרוב יהיה אפשר לקבל מידע מדויק על השמן, עומס המנוע, זיהום אוויר, לחץ הצמיגים (בכלי רכב שיש בהם חיישנים כאלה) ומידע נוסף. אין כוונה להוסיף חיישנים שלנו לרכב. העיקרון שעל פיו פועלת המערכת הוא משיכת מידע קיים ממחשב הרכב והצגתו ללקוח".

האפליקציה אמורה להציג תוצאות של מחירי טיפולים וחלפים במוסכים שונים – נראה שהיישום של העניין עדיין בראשית דרכו – כיצד אתם מקדמים את העניין ומה התוכניות שלכם בנושא?

"בשלב זה אנו תומכים במוסכים רק באזור תל אביב, אך עם הזמן נרחיב את שירותנו לערים נוספות. באמצעות אנג'י אנו מבקשים לקדם שקיפות בשוק המוסכים, דבר שהוא חשוב לשני הצדדים – הן לנהגים והן למוסכים. המוסכים שמחים לקבל חשיפה בפני הקהלים שלהם באמצעות האפליקציה וגם בידול בשוק תחרותי, תהליך הכניסה של הרכב למוסך מתקצר (הוא מגיע עם דיאגנוסטיקה מדויקת), והכי חשוב – המחיר והתקלה ידועים מראש, דבר החוסך זמן ואנרגיות על ויכוחים עם לקוחות. מצדה השני של המשוואה נמצאים הצרכנים שיוכלו לדעת מראש מה התקלה וכמה הם נדרשים לשלם, לקבל החלטה נבונה על הטיפול ולהגיע עם ידע וביטחון למוסך".

האם האפליקציה יודעת לעבוד ישירות עם המוסך של הרכב, ולקבל מידע על אופי הטיפולים שבוצעו ברכב בעבר?

"המטרה של אנג'י היא לתת מענה לכל מה שקשור ברכב, ובכלל זה גם היסטוריית הטיפולים. בשלב זה העדכון מתבצע באופן ידני על ידי המשתמש ובשיתוף פעולה עם המוסך; אנו בוחנים אמצעים נוספים לשיפור התהליך בהיבט זה".

אתם מחלקים את התוכנה והחומרה בחינם בשלב זה – מהיכן יגיע הרווח ומה המודל הכלכלי של החברה?

"אנג'י קמה לטובת הלקוחות – הצרכנים של המוסכים, ובאה ליצור שקיפות בענף הרכב. על רקע זה, נקפיד שהשירות יינתן חינם למשתמשים הפרטיים. עם זאת, אנו חברה עסקית ובפן הזה, עבור המוסכים תהיה בהמשך הדרך עלות שימוש במערכת עבור הפניית לקוחות. יש לציין כי בעתיד הקרוב נכניס דמי משלוח סמליים כדי לכסות את עלויות השילוח של רכיב אנג'י לבית הלקוח".

מה התוכניות לעתיד?

"נכון להיום אנג'י עובדת באנדרואיד, אולם בתוך חודשים ספורים תעלה לאוויר גם גרסה לאייפון. במסגרת תוכניותינו לעתיד, בכוונתנו להשיק את אנג'י גם בארצות הברית, ככל הנראה במהלך 2015. בעוד חמש שנים אנו רואים את עצמנו שחקן מרכזי בעולם הרכב, ומספקים פתרון כולל לנהגים בכל הקשור לתחזוקת הרכב".