לראשונה: מכונית סולארית משפחתית

22 סטודנטים ומהנדסים מאוניברסיטת איינדהובן שבהולנד הציגו רכב המונע באנרגיה סולארית והמסוגל להסיע ארבעה אנשים והמייצר יותר אנרגיה סולארית מאשר הוא צורך ביום

21 בספטמבר 2015

22 סטודנטים ומהנדסים מאוניברסיטת איינדהובן שבהולנד הציגו לאחרונה רכב המונע רק באנרגיה סולארית, המסוגל להסיע ארבעה אנשים והמייצר יותר אנרגיה סולארית מאשר הוא צורך ביום.

רכב הניסוי, שאותו תכננו באוניברסיטת איינדהובן, המכונה Stella Lux, הוא בעל נצילות אנרגטית כה גבוהה עד כי הוא מייצר יותר אנרגיה משהוא צורך, אפילו במזג האוויר ההולנדי. היכולת המרשימה הזו נובעת בין השאר מתכנון אווירודינמי מתקדם של הרכב, הכולל מנהרה במרכז הגוף לשדרוג המבנה האווירודינמי, וכן גג מוארך שאפשר למתכננים להוסיף עוד שורה של לוחות סולאריים בחלק העליון של הרכב.

סרטון המציג את ה־Stella Lux:

ה־Stella Lux הוא שדרוג של רכב קודם שפותח על ידי הצוות מאיינדהובן והוצג במקור בשנת 2013. הרכב החדש עשוי ברובו מסיבי פחמן קלי משקל אך יש בו גם רכיבי אלומיניום, ומשקלו הכולל 375 ק"ג בלבד, לעומת מכונית משפחתית ממוצעת השוקלת לרוב יותר מטון. על גג הרכב הותקנו לוחות סולאריים על שטח של 5.8 מ"ר המזינים סוללה חשמלית שיכולה לאגור 15 קילוואט לשעה. סוללה טעונה מספקת לרכב טווח נסיעה מרשים של 1,000 ק"מ ביום מעונן עם מעט שמש (כמו בהולנד), או 1,100 ק"מ ביום בהיר (עם שמש רבה כמו באוסטרליה). הנתונים מתייחסים לנסיעה ברכב שאינו מכיל ארבעה נוסעים, ואפשר להניח כי נסיעה בתפוסה מלאה תקצץ באופן משמעותי את טווח הנסיעה (וגם אז מדובר בטווח כפול לערך משל מרבית המכוניות המצויות כיום בשוק). בפועל, טווח הנסיעה על אנרגיה סולארית בלבד (עם סוללה שאיננה טעונה במלואה) מסתכם במדינה כמו הולנד בין 50 ל־300 ק"מ ליום, בהתאם לתנאי מזג האוויר – מרחק שהוא לרוב גדול מטווח הנסיעה היומי של מרבית המשתמשים. במצב כזה הרכב הוא למעשה מתקן לייצור חשמל ואת האנרגיה שנאגרת בסוללות הרכב אפשר באופן תיאורטי למכור לחברת החשמל המקומית – מה שהופך לדברי המפתחים את הרכב ל"חיובי מבחינה אנרגטית".

מהירותה המרבית של ה־Stella Lux היא 125 קמ"ש, והשליטה ברכב שונה ממה שמקובל במכוניות רגילות ומבוססת על הגה המזכיר הגאי מטוס בצורתו וכולל משוב אקטיבי בהתאם לתנאי הכביש. מעבר לכך, מערכת הניווט המובנית ברכב מביאה בחשבון לא רק את הנתיב המהיר ביותר אל עבר המטרה, אלא גם את תנאי מזג האוויר לאורך הנתיב המתוכנן בכדי ליהנות מזמן מרבי של חשיפה לשמש ישירה.

בשלב זה לא ידוע על כוונה כלשהי של המפתחים לייצר גרסה של הרכב לשיווק מסחרי בעתיד הקרוב, אלא כרכב קונספט להצגת תכלית. הכוונה היא להמשיך ולפתח את הכלי תוך גיוס בימים אלו של 180 אלף יורו להמשך פיתוח במסגרת קמפיין גיוס המונים. הדגם הקודם של הרכב אשר כונה Stella הספיק לזכות במקום הראשון בתחרות World Solar Challenge, שהתקיימה באוסטרליה בשנת 2013 (התחרות החשובה בעולם לרכבים סולאריים המתקיימת מאז שנת 1987) על פני כ־3,000 ק"מ של נסיעה. בדומה ל־Stella גם ה־Stella Lux נועדה להשתתף בתחרות האוסטרלית, המתקיימת בכל שנתיים ותיפתח השנה באוקטובר. המכונית צפויה להתחרות  בקטגוריה מיוחדת וחדשה יחסית, לרכבים סולאריים בעלי ארבע מקומות ישיבה.