קורא גלי מוח אישי

חברת InteraXon מטורונטו השיקה התקני EEG מסחריים אשר נועדו לשימוש אישי

22 ביוני 2015

בכל עת קיימת במוחנו פעילות חשמלית רבה בתאי המוח, הנוירונים. כשנוירונים רבים פועלים יחדיו נוצרים שינויי מתח שאותם אפשר למדוד באמצעות מכשירי מדידה המוצמדים לקרקפת. מכשירים כאלה מכונים רשמי פעילות מוחית (באנגלית Electroencephalograms או בקיצור EEGs) ואלה עוברים בשנים האחרונות מהפכה של ממש-ממכשירים רפואיים יקרים ומסורבלים, להתקנים צרכניים נגישים ופשוטים להפעלה המאפשרים לשפר היבטים שונים של חיינו.

המדידה הראשונה של שינויי מתח כאלה ("גלי מוח") של נבדק אנושי בוצעה בשנת 1924 על ידי הנוירולוג הגרמני הנס ברגר (Berger) בזמן ניתוח מוח. ברגר הבחין כי יש מִתאם(קורלציה) ברור בין מצבי תודעה שונים לבין תדרים של גלי מוח. בהמשך סיווגו חוקרים את התדרים השונים הנעים בין 0.5 לכ־100 הרץ. את התדרים נהוג לחלק לארבע קבוצות עיקריות (אף שיש חלוקות נוספות) והן: דלתא, תטא, אלפא ובטא, וכל קבוצה מתאימה לסוגים מסוימים של מצבי תודעה (כולל שינה, ערות, עצימת עיניים, מדיטציה ועוד) .

במשך עשורים היה רישום גלי המוח באמצעות EEG – כלי מחקרי ואבחוני אשר שימש במרפאות ובבתי חולים כדי לאבחן מצבים דוגמת הפרעות שינה ואפילפסיה וכן במחקרים אקדמיים לאיתור סמנים לדיכאון ולמחלות דוגמת אלצהיימר. מכשירי ה־EEG הרפואיים והמחקריים כוללים לרוב עשרות או מאות אלקטרודות המוצמדות לראש הנבדק באמצעות ג'ל מוליך מיוחד. פיענוח המידע המגיע ממכשיר ה־EEG הצריך ידע ולא היה נגיש למי שלא עבר הכשרה מתאימה.

והנה, חברת InteraXon  מטורונטו שבקנדה,השיקה בתקופה האחרונה התקני EEG מסחריים אשר נועדו לשימוש אישי, וקמו חברות נוספות. ההתקן שאותו פיתחה החברה מכונה Muse וגויסו עבורו בשנת 2012 קרוב ל־300 אלף דולר בפרויקט גיוס המונים. זה יותר משנה נמכרה Muse ברשת תמורת כ־300 דולרים ליחידה. ההתקן מאפשר למשתמש להפוך למודע יותר לגופו (ובעיקר למוחו) באמצעות משוב המגיע מה־Muse בצורת קול (צליל של גלי ים למשל). המטרה המרכזית היא לאפשר למשתמש תהליך יעיל יותר של הירגעות ומדיטציה, תוך כדי שהוא נעזר ב־Muse ובאפליקציה כדי לנטר את התקדמותו. האפליקציה הופכת את השימוש ב־Muse למעין משחק שבו המשתמש זוכה בנקודות בהתאם להתקדמותו (מידת הרגיעה שאותה השיג) ויכול לעקוב אחר מדדים שונים, כגון השעות ביום או הימים שבהם הוא רגוע יותר.

מֵעבר לשימוש עבור הירגעות או מדיטציה, חברת InteraXon  גם שחררה ערכת פיתוח אשר מאפשרת לחברות ולמפתחים ליצור אפליקציות נוספות שיוכלו להתממשק לחומרה שאותה פיתחה בכדי לבצע פעולות נוספות (האפשרות לשלוט במשחקים ואפילו בהתקנים פיזיים היא כיוון פיתוח אחד, אך בחברה מאמינים כי קיימים עוד שימושים פוטנציאליים רבים).

כדי ללמוד יותר על הטכנולוגיה של חברת InteraXon לקריאת גלי מוח, ראיינו את מנכ"לית החברה, חוקרת המוח אריאל גרטן (Garten), אשר ביקרה בארץ בחודש מרץ השנה במסגרת כנס BrainTech 2015.

מתי הוקמה InteraXon ומה הייתה המוטיבציה לפיתוח ה־Muse?

"התחלנו לפתח את הטכנולוגיה בשנת 2007 במטרה לאפשר ביצוע מטלות שונות באמצעות המוח. השימוש הראשוני היה לצורך הדלקת אורות, ניגון מוזיקה ושליטה בעצמים פיזיים. כך לדוגמה ביצענו קונצרט שבו המוזיקה הופעלה באמצעות שליטה מוחית ואפילו אפשרנו לנסיינים להדליק את האורות במגדל ה־CN (בקנדה) בדרך דומה.

"את muse פיתחנו כי רצינו לאפשר לכל אחד גישה ישירה למוח ולשפר את איכות החיים של המשתמשים באמצעות שליטה טובה יותר במחשבות שליליות, חרדה, מתח, דיכאון ועוד".

כיצד עובד ה־Muse ומה אפשר לעשות איתו?

"ה־Muse עושה שימוש בחיישני EEG רפואיים כדי למדוד את הפעילות החשמלית על פני טווח תדרים טבעי רחב הנוצר במוח. המדידות משודרות באמצעות תקשורת אלחוטית (בלוטות') למכשיר הנייד. באמצעות האפליקציה שלנו המכונה Calm זוכה המשתמש למשוב בזמן אמת ביחס לגלי המוח והוא יכול גם לבחון את ביצועיו על פני ציר הזמן".

בכמה אלקטרודות נעשה שימוש ב־Muse ומדוע אינכם מציעים דגמים בעלי מספר רב יותר של אלקטרודות?

"ה־muse עושה שימוש בשבע אלקטרודות; ארבע מתוכן נועדו לצורך מדידת גלי מוח באופן ישיר והשאר משמשות לצורך השוואה וסינון רעשים. חלק ממערכות ה־EEG הרפואיות כוללות עשרות רבות של אלקטרודות אך הן מסורבלות להרכבה ולתפעול. Muse פותחה לשימוש פשוט על ידי כל משתמש באמצעות מכשיר נייד. האלקטרודות המשולבות בו מכסות בצורה אופטימלית את האזורים המרכזיים חסרי השיער בקרקפת (קריאת גלי מוח מבעד לשיער יכולה להיות משימה מאתגרת אם לא נעזרים באלקטרודות מיוחדות ובג'ל אשר אינו מתאים לשימוש שאינו רפואי). שימוש ביותר אלקטרודות יכול להיות יעיל מבחינת ניתוח המידע המתקבל, אבל בתחום הצרכני עלינו לקבל פשרות ואנו מאמינים כי אפשר לבצע דברים מלהיבים גם באמצעות מספר קטן יחסית של אלקטרודות".

היכן ה־Muse עומד ביחס למכשירי EEG רפואיים?

"ערכנו בדיקות השוואתיות בין ה־Muse לבין מכשור EEG קליני וקיבלנו תוצאות דומות. מכשור קליני העושה שימוש בג'ל מוליך מוביל לתוצאות מעט טובות יותר אבל באמצעות עיבוד אותות מתקדם הפער הזה הפך לזניח. הזמינות ונוחות השימוש ב־Muse ביחס למכשירי EEG רפואיים אפשרו לנו לבחון את הטכנולוגיה על מספר רב יותר של אנשים – דבר שאפשר לנו לשכלל מאוד את האלגוריתמים לנטרול רעשים".

האם אתם מודדים EEG בלבד או תכונות נוספות כמו תנועת שרירי פָּנים למשל?

"'רעשים' בעקבות תנועות שרירי פנים, קרקפת ועיניים קיימים באופן מובנה במדידות EEG (ותמיד יהיו קיימים בסוג כזה של מדידות שאינן פולשניות). עם זאת למדנו לנטרל את רובם באמצעות האלגוריתמים שפיתחנו ולהתמקד רק במידע הרלוונטי שמקורו בגלי המוח".

האם לדעתכם EEG יוכל לשמש אי פעם לקריאת מחשבות ממש (מילים/תמונות מנטליות)?

"אנו מאמינים כי מדובר במשימה מאתגרת מאוד,שתושג אולי בעתיד הרחוק (אם היא אפשרית בכלל). שיטות המדידה הפולשניות המתקדמות ביותר שיש בידינו כיום מאפשרות בקושי זיהוי מילים בודדות (זאת באמצעות אלקטרודות המוחדרות למוח עצמו). אנו רחוקים מאוד מהשגת יכולות דומות באמצעות EEG וכאמור אפשר וישנן מגבלות עקרוניות בנוגע למה שאפשר להסיק באמצעות קריאת גלי מוח".

מהו מבחינתכם "הגביע הקדוש" של פיתוח אמצעי EEG לקהל הרחב?

"קריאת רגשות אנושיים בזמן אמת".

כיצד לדעתכם תיראה תעשיית ה־EEG לקהל הרחב בעוד חמש שנים ומה יאפשרו הדורות הבאים של מכשירי ה־EEG הצרכניים?

"בשנים הקרובות אנו צפויים לראות גידול משמעותי מאוד בשוק מכשירי ה־EEG הצרכניים. אנו נראה מכשירים ותוכנות שיאפשרו לנו לשפר את איכות השינה שלנו, ללמוד לשלוט ולהפיג כאב כרוני, להתמודד טוב יותר עם הפרעות התנהגותיות שונות ולשפר יכולות קוגניטיביות כולל מיקוד, תשומת לב ועוד".