להבים: בנה של המעצבת המיתולוגית דניאלה להבי ממשיך את דרכה. ריאיון

מאז שירש את מפעל חייה של אמו, אורי להבי לא עוצר לרגע. אחרי שכבש את רשת אנתרופולוג'י, הוא מתכונן ליעד הבא: בלומינגדיילס. ריאיון מיוחד במלאות שלוש שנים למותה של דניאלה להבי

הנסיך הקטן. אורי להבי. צילום: איליה מלניקוב
הנסיך הקטן. אורי להבי. צילום: איליה מלניקוב
7 בדצמבר 2016

"האתגר העיקרי שלנו בשנים האחרונות הוא לשמר את ה־DNA המקורי, אבל גם להמשיך את הדרך שהיא ניסתה להנחיל בסוף הקריירה שלה ולהפוך את המותג לאופנתי מתמיד", אומר אורי להבי, שכבר התרגל לדבר בלשון עבר על אמו, דניאלה להבי. שלוש שנים חלפו מאותו בוקר שישי, בסוף השבוע הראשון של דצמבר 2013, אז התעוררה תעשיית האופנה המקומית לבוקר סגרירי ועצוב במיוחד. הידיעה על מותה של מעצבת אביזרי העור המוערכת הייתה טרגית ומפתיעה כאחד, שכן מחלת הסרטן תקפה את להבי בת ה־59 בסך הכל חצי שנה קודם לכן. להבי הבן נכנס בן לילה לנעליים הגדולות שהותירה אמו, ומאז אין לו רגע דל. להבי – שקטף לאחרונה את תואר מעצב התיקים והנעליים של השנה בטקס פרסי האופנה של מגזין "את" – הקדיש את שלוש השנים האחרונות להרחבת היקף פעילות המותג בארץ ובארצות הברית – שוק שאליו נכנסו לפני כשנתיים. כיום מוצג המותג בכ־200 נקודות מכירה שונות בארצות הברית, בהן חנות המוזיאון לאמנות מודרנית בשיקגו ורשת אנתרופולוג'י האיכותית על סניפיה (כולל זה בשדרה החמישית בניו יורק). החל מהחודש הבא, חושף להבי לראשונה, יוצג המותג ברשת בתי הכלבו האמריקאית בלומינגדיילס.

מרשים.

"כן, זה מטורף. המגעים איתם התחילו לפני שנתיים, ובמשך הזמן הזה בחנו את המותג מכל מיני אספקטים – כמה הוא מגובש ועקבי, כמה הוא מעניין מבחינה עיצובית וכמה פוטנציאל מסחרי יש לו. בלומינגדיילס מקריבים לשם כך שטח מדף יקר, אז הקניינים חייבים להבטיח שמדובר בעסקה משתלמת. נכון לעכשיו נמכור שם רק מוצרים מקו הנעליים, ובתור התחלה נתמקם בסניפים בניו יורק ובבוורלי הילס ובחנות האונליין".

[tmwdfpad]

הקול אודות אימא

דניאלה להבי הקימה את המותג הנושא את שמה ב־1991 – תקופה צחיחה בהיסטוריה של נישת אביזרי האופנה. בתחילה היא ייצרה תיקים בלבד, ומאוחר יותר החלה לעצב נעליים.

"עד אז לא היה קיים הקונספט של תיקי מעצבים. אפשר היה למצוא בארץ רק פריטי יבוא או יצרנים מקומיים שיצרו תיקי מזוודה לחברי כנסת", אומר להבי. "ובכלל, רק באמצע שנות ה־90 הפכו התיקים לחלק מקובל בתעשיית האופנה העולמית. עד אז אף מעצב לא חשב להעלות דוגמנית עם תיק למסלול".

את טבילת האש האופנתית הראשונה שלו חווה להבי הבן לפני 12 שנה. הוא היה אז בן 22, חף מניסיון ניהולי אך צמא לכזה, וכך מצא עצמו משתלב במפעל חייה של אמו. מהר מאוד הוא הבין איך עובד השוק המקומי, או ליתר דיוק, איך הוא לא עובד.

"התחלתי למפות את השוק בארץ, והדבר הראשון שהבנתי הוא שצריך להפסיק עם הסיטונאות ולמכור את המוצרים בחנויות שלנו בלבד. חשבתי שזה נותן הרבה יותר כבוד למותג וגם מספר את הסיפור שלנו בצורה הרבה יותר הולמת. במקביל הבנתי שיש כמות מוגבלת של חנויות שאפשר לפתוח בארץ (באותו זמן ארבע חנויות וכיום יש 13 – ר"ו) וכי בשלב מסוים לא תהיה לנו ברירה אלא לצאת החוצה. בסופו של דבר השוק המקומי מאוד קטן, ישראל היא בגודל של ניו ג'רזי".

דניאלה הייתה שותפה אז לראייה הזאת?

"היא רצתה תמיד לצאת החוצה אבל זה משהו שקשה מאוד לעשות כשאתה מעצב במשרה מלאה, מה גם שאני חושב שבכל דור מייסדים יש איזו תמימות. אני בטוח שכשהקימו את תל אביב, למשל, אף אחד לא תיאר לעצמו שיום אחד העיר הזאת תהפוך למטרופולין קוסמופוליטי, לבירת הגייז ולבירת האופנה בישראל. אותו הדבר עם דניאלה – היא הקימה את העסק בדירה שלה ברמת אביב בלי לחשוב כל כך רחוק. היא חיפשה בעיקר דרך להתפרנס ממשהו שהיא אוהבת לעשות, ומשם הכל התגלגל".

איך אתה מסכם את התמורות שעבר המותג בשלוש השנים האחרונות?

"אני שואל את עצמי את השאלה הזאת המון. קשה לי להגיד כי נורא קשה לנתק את זה מתהליכים שקורים בעולם. אני חושב שהקו היום הרבה יותר צעיר, מהודק ומתקדם אופנתית. כמו כן אני חושב שהיציאה לארצות הברית חיברה אותנו הרבה יותר לעצמנו. דווקא בתוך אוקיינוס של מיליוני מותגים ומעצבים טובים ומוכשרים, אין פריבילגיה להתעסק בפזילה החוצה למתחרים משום שהרעיון הוא לא לנסות להתחקות אחריהם אלא לייצר אלטרנטיבה. צריך לחיות את מה שקורה בחוץ, אבל חייבים לדעת להתנתק מרעשי הרקע. בסופו של דבר הגבול בין השראה לקופי־פייסט הוא דק מאוד, ואני חושב שבתוך כל זה אנחנו מצליחים להביא משהו אחר ואינדיבידואלי".

להבות. אורי להבי. צילום: איליה מלניקוב
להבות. אורי להבי. צילום: איליה מלניקוב

קולקציית החורף שנמכרת כעת בארץ ובארצות הברית נולדה בהשראת הספר "הנסיך הקטן". כבכל עונה, גם הפעם פשפש להבי בארכיון המותג לשם ההשראה, ושם הוא נתקל במחזיק מפתחות שעיצבה אמו לפני כעשור בדמותו של גיבור הסיפור שאהבה כל כך בילדותה. להבי וצוות הסטודיו פיתחו קולקציה שלמה סביב הקלאסיקה הספרותית. באמצעות טכניקות ייחודיות של כיווצים והטבעות הם יצרו, למשל, תיקי עור במרקם המדמה את סלעי הירח. במקרה אחר הם יצרו תרמילי גב נוודיים מעור גבשושי בצבע אדמה – גוון שהמשיך גם אל מגפיים בעלי אימום מחודד המתכתב עם צורת מגפיו של הנסיך המאויר. הריגוש שמייצרת הקולקציה הנוכחית של בית דניאלה להבי נובע כמובן גם מהסאבטקסט – ארציות ופשטות אל מול הדמיון והעתיד. בחודש הבא תתחיל כבר להיכנס לחנויות קולקציית הקיץ ("זאת הולכת להיות חגיגה אתנית עם הרבה צבע והרבה רבדים").

הנסיבות הובילו אותך לא רק לאחוז בתואר מנכ"ל המותג אלא גם לכהן כמנהל הקריאייטיבי. איך אתה מרגיש בתוך המקום העיצובי?

"אמנם בעבר השורה התחתונה והאמירה הסופית היו של דניאלה, אבל תמיד הייתי מעורב. נהגנו להתייעץ במשך שעות וקיבלנו הרבה החלטות יחד".

והיום האמירה היא לגמרי שלך, או שאתה עדיין מוצא את עצמך מנהל שיחות עם אימא?

"בהתחלה זה קרה המון, אבל בשלב מסוים הפסקתי. אני מרגיש שהיום אני כבר לא צריך לשאול את עצמי מה היא הייתה אומרת, כי עם הזמן הקול שלה והקול שלי התמזגו לקול אחד גדול. הנוכחות שלה מקננת בי מבפנים".

דניאלה להבי, 95־2,390 ש"ח, להשיג בחנויות המותג ובאתר: daniellalehavi.com

סיבוב קניות

5 פריטים של דניאלה להבי שהעיפו אותנו לירח

1,390 ש"ח
1,390 ש"ח
1,390 ש"ח
1,390 ש"ח
1,190 ש"ח
1,190 ש"ח
1,790 ש"ח
1,790 ש"ח
1,390 ש"ח
1,390 ש"ח