זה (לא) רק ספורט: שיתוף הפעולה המוכיח שלנעלי הספורט יש מקום גם באופנה גבוהה

שיתוף הפעולה בין פומה למותג האוס אוף הקני מוכיח שנעלי הספורט זכו לדריסת רגל גם בתחום האופנה הגבוהה. יש לכם את זה במידה 38?

קולקציית הנעליים המשותפת של פומה והאוס אוף הקני
קולקציית הנעליים המשותפת של פומה והאוס אוף הקני

אופנה יכולה להיות סממן לשינויים תרבותיים וחברתיים, שבשביל להבינם מספיק היום למקד את המבט ברצפה, או יותר נכון בכפות הרגליים של הסובבים אותך – ברחובות, במסעדות, בברים, ואפילו בצילומי סטריט שכנראה יהפכו עם השנים למתעדי אופנת התקופה בראי ההיסטוריה. מערכות הלבוש הן רבות ומגוונות, אך ברבות מהן – בין שהן משתייכות לזן הנורמקור המחאתי או לפאשניסטות פר אקסלנס – הבחירות בתחום ההנעלה הן זהות וכוללות נעלי ספורט, מזן הניו באלאנס האנמי או בשילוב כמה צבעים חזקים מנוגדים.

פיתוחים בגזרת נעלי הריצה, שלא קרצו לנועלים ולנועלות אותן מחוץ לשעות האימון, הפכו לבחירה נפוצה לא רק בחזית הטכנולוגית אלא גם בזירה האופנתית: לצד נעלי ה־knit fly של נייקי (שהפכו להצהרה אופנתית בזכות עצמן למרות שהחשיבה מאחוריהן הייתה ביצועית גרידא) יותר ויותר ענקיות ספורט החלו לשכור את שירותיהם של מעצבי אופנה לפיתוח קווים שפונים במובהק לגרעין הקשה של צרכני טרנדים ולאספני מהדורות מוגבלות.

ג׳רמי סקוט וריק אוונס לאדידס, בית מקווין וחוסיין שאליין לפומה, וכמובן קניה ווסט לנייקי, שנעלי ה-"ייזי" שלהם שנולדו משיתוף הפעולה הזה זכו להצלחה המסחרית ולהייפ הגדול ביותר מכל ההתנסויות של המוזיקאי השאפתן בתחום האופנה. כל השמות הגדולים הללו, חוץ מהאחרון אולי, ייצגו ועדיין מייצגים את מחנה היוקרה של שוק האופנה, שעד לא מזמן עולם אופנת הספורט הייתה יכולה להוות עבורו רק השראה לקולקציה עונתית. זהו השינוי שהתרחש בתפיסה של מותרות. בעבר מותרות היו קשורות לחומרים משובחים ולכסף שיכול לקנות אותן, והיום היא נתפסת כיוקרה אישית של זמן, בריאות, ביטחון ואפילו האפשרות להיות במצב רוח נונשלנטי וקל דעת – מה שמסמלות נעלי האימון.

ואם הפופולריות שלהן מציינת כמיהה או אפילו תקווה, שיתוף הפעולה החדש של חברת פומה עם בית העיצוב האוס אוף הקני הלונדוני הוא הגיוני ודי מתבקש. הזוג שייסד את המותג (שהחל במקור כחברה המתמחה בעיצוב פנים), הקים אותו בשכונת הקני שבמזרח לונדון, שהייתה בתחילת העשור הקודם אחד האזורים מוכי הפשע והאלימות הגדולים של העיר. הדבר הביא למעבר של אמנים ומעצבים צעירים לאזור, הודות לעלויות השכירות הנמוכות שם. אלה הפכו את השכונה, בחסות הסטודיואים השוקקים והיוזמות היצירתיות, לכזו שמצמיחה קהילות צעירות, מעניינות ומפרות, ובעקבות כך לאחד האזורים הטרנדיים והנחשקים בלונדון.

קולקציית הנעליים המשותפת של פומה והאוס אוף הקני

מתוך רצון לגנוז את גוני הבז' שבבתים האנגליים ולשמר את תחושת האקסצנטריות הטבועה בתרבות הבריטית, הם התמקדו בפרינטים מאוירים מעולם הטבע והפנטזיה ויצרו סביבות סוריאליסטיות שנעים לחיות בהן. הסגנון הזה עבר גם לקו האופנה והאביזרים, שיחד עם הטפטים, הרהיטים והטקסטילים שהם מציעים לבית הופכים את חנות הדגל שלהם למנהרה אינטנסיבית אך מזמינה על הפינה שבה שורדיץ׳ פוגשת את הקני.

לטובת שיתוף הפעולה – שהזוג נענה לו בשמחה מאחר ששניהם גדלו כטינאייג'רים חובבי בריט פופ בתוך הסניקרס הקלאסיים של פומה – הם כיסו את דגמי הטריינרז וההיי טופס המוכרים, וכך גם את בגדי האימון מג'רזי כפול, בדפוסי ארכיון פופולריים ואופטימיים כמו "הוורדים של דלסטון", "מערבולת דקלים" ו-"אימפריית הקני" (שנקרא כך על שם התיאטרון המקומי ומורכב משלל יצורים מכושפים על רקע שחור או ורוד לוהט).

ההתעקשות שלהם על ייצור מקומי, ערך חשוב בבסיס המותג שלהם, מוסיפה עוד היבט חיובי לקולקציה שלהם, שבדי הז'קארד שלה נארגו בלונדון, הקטיפה יוצרה בנורפולק הכפרית, ומלאכת התפירה וההרכבה נעשתה כולה גם היא בתחומי בריטניה. הדבר ניכר בעיקר בחלקים הפנימיים של הבגדים, המציגים גימורים מושקעים בהרבה ממה שפוגשים בבגדי הספורט הנפוצים.

הקולקציה תימכר בישראל בברנדי'ס בקניון רמת אביב וב-INN7 בבן יהודה 177, תל אביב. טווח המחירים – 899.9 – 999.9 ₪