אלכסנדר הגדול

רשת H&M הודיעה על שיתוף פעולה עם המעצב אלכסנדר וואנג. האם יש בו צורך?

אלכסנדר וואנג. צילום: סטיבן קליין
אלכסנדר וואנג. צילום: סטיבן קליין

"לא נועדתי ליצור בגדים לאנשים ברחוב" אמר כריסטובל בלנסיאגה, שנחשב בעיני רבים ליוצר האופנה החשוב ביותר של המאה הקודמת, עת סגר את שערי בית האופנה שלו בפריז בשנת 1968, לאחר שהדרישה לבגדי הקוטור בחתימתו ירדה עקב ההתפתחויות החדשות בזירת התרבות והאופנה של אותו עשור. ייתכן שהגישה הבדלנית והמתנשאת משהו שלו לא תואמת את תנאי המחייה המהירים של ימינו, ועדיין היה אפשר לדמיין אותו מתהפך בקברו כשהתבשרנו, ממש בערב ליל הסדר, על שיתוף הפעולה הבא של H&M עם המעצב אלכסנדר וואנג, העומד מזה כשנה וחצי בראש בית האופנה הנושא את שמו של המעצב המנוח.

בעוד כריסטובל לא הסכים לייצר ליין של בגדים מוכנים ללבישה שירכשו היישר מקולבי בוטיקים המתמחים באופנה גבוהה, וואנג הולך לעצב קולקציה שלמה עבור רשת האופנה המהירה והגדולה בעולם, שתיוצר בתנאים תעשייתיים של פס רץ בכמויות שאמנם על פי מונחי הרשת לא ייחשבו למסיביות, אך בכל קנה מידה אחר הן מופרזות בהחלט. וואנג מצטרף בכך לשורה של רבים וטובים שלקחו חלק בשיתופי פעולה דומים, חלקם שחקנים משמעותיים ששינו כליל את מפת האופנה ואת גישתה בעשורים האחרונים, כמו ריי קוואקובו מקום דה גרסון ומרטין מארג'יאלה. אך יותר משההחלטה של וואנג מעידה עליו, היא שופכת אור על הכיוון הכללי של עולם האופנה – זה שגם הביא מראש למינוי המעצב האמריקאי הצעיר לראש אחד הבתים האגדיים של פריז.

שיתוף הפעולה הזה בא בעקבות איחוד הכוחות הקודם של הרשת עם המעצבת הצרפתייה איזבל מארה, שכמו וואנג מייצרת בגדים קלים ללבישה שאינם נושאים בשורה מהפכנית של ממש. כששיתוף הפעולה הזה נחת בחנויות בסתיו האחרון הרבה מהביקורת שהועברה עליו נגעה לכך שהפריטים נראו כמו בגדים שניתן למצוא על קולבי הרשת בכל עונה ובכל שנה – בייסיקים ולבוש עליון עם טאצ' בוהמייני שאולי רק נבדל בבחירת חומרים מחושבים יותר ובדיטיילים מורכבים שהתבטאו גם בתג מחיר גבוה מהטווח הרגיל של H&M. לבגדים שמייצר וואנג בקו שלו (ובמידה רבה גם בשלושת הקולקציות שהציג תחת בלנסיאגה) יש אופי חצוף ואנרגטי יותר מזה של מארה, אך גם כאן מדובר בבגדים שמאפשרים להיבלע היטב בתוך ההמולה העירונית.

אין ספק שהקו, כמו זה של מארה, יזכה לפופולריות ויהיה קל יותר לרכישה משיתופים קודמים ומאתגרים יותר, אבל בהתחשב בעובדה שייתכן מאוד שיהיה אפשר להתבלבל בינו ובין יתר ההיצע בחנות נשאלת השאלה האם יש בו צורך או שלמעשה הלקוחות ירכשו אותו אך ורק בשביל להתהדר בלוגו הסמוי של אחד המעצבים הדומיננטיים בעשור האחרון. שאלה נוספת היא מהו הערך בשיתוף הפעולה הזה עבור וואנג, שמעצב – בנוסף לקו הגברים והנשים של בלנסיאגה, הקו הנושא את שמו והקו המשני של פריטי הבייסיק שלו – כמות חסרת תקדים של 12 קולקציות בשנה.

החל מ־6.11 בחנויות הרשת