בחורות עם רובים כבר לא מוכרות?

בקמפיין גיוס חדש באינדיגוגו משווקים לוחות שנה המורכבים מתמונות של חיילות צה"ל בלבוש צבאי אך מינימלי. בינתיים הוא מושך יותר ביקורת מכסף

MTKL Apparel (מתוך אינדיגוגו)
MTKL Apparel (מתוך אינדיגוגו)
2 בנובמבר 2014

מדינה שבה המשמעת החברתית והלאומית חמורה מספיק יכולה להרשות לעצמה להשאיר לאזרחיה מעט מעבודת התעמולה. יוזמה חדשה בשם MTKL Apparel לוקחת את ערכי היסוד של טקטיקת השיווק של ישראל מול יהודי העולם – מילטריזם לכל המשפחה (השמועה מספרת שחולצות כיפת ברזל היו להיט בקיץ האחרון) וסקסיזם (ברוח קמפיין הסוכנות היהודית שנגנז) – ומורידה אותם לגובה ים המלח.

אנשי MTKL Apparel פתחו בתחילת אוקטובר קמפיין גיוס המונים באינדיגוגו ובו הם מבקשים מהגולשים, באנגלית כמובן, שיתמכו בקולקציית בגדי נשים בהשראת מדי צה"ל שהם מעוניינים לייצר. תמורת התמיכה הכלכלית התורמים יזכו בלוח שנה המורכב מתמונות של חיילות צה"ל בבגדי הקולקציה, ולא מדובר במדי א' מכופתרים ומגוהצים למשעי.

"אנחנו רצינו להקים קמפיין אופנה המזוהה עם הצבא, לא נכנסנו לנושאי שוויון או פמיניזם", מסביר אילן מיסולוואין, אחד מיוזמי הפרויקט. "מאשימים אותנו שאנחנו רוצים לעודד את מורל החיילים ודברים מופרכים בסגנון. לא עשינו את זה בשיתוף הצבא או משרד החוץ וזה לא קמפיין הסברה. אנחנו פשוט מוכרים שירות המאיר את ישראל באור חיובי ואין סיבה להתבייש בכך. חוץ מזה, גם H&M יצאו עכשיו עם קולקציה צבאית. מה ההבדל?".

MTKL Apparel (מתוך אינדיגוגו)
MTKL Apparel (מתוך אינדיגוגו)

מוכרחים להודות שבפרויקט הושקע מאמץ יוצא דופן. הוא מעוצב בסגנון משחקי וידאו כמו "Tekken", כאשר לכל חיילת מאפיינים אקזוטיים המייחדים אותה ואם רק נרצה היא תילחם עבורנו בלחיצת כפתור. הרטוריקה של התמונות עצמן מדויקת, בהתחשב בקהל היעד: בכל דמות מגולמת האמביוולנטיות של "עוצמה נשית" מחד (יש לה רובה!) וכניעות מנגד (היא קורצת לעברי!) – מה שהופך אותן לאובייקטים מושלמים מנקודת מבטו של הגבר הממוצע. גם הקומפוזיציה הדוקה, באופן שאינו בהכרח מקרי. קחו לדוגמא את ההקבלה הפאלית בין קנה הרובה למגדל בתמונתה של אלינה, וברור לאן שניהם פונים.

אלינה. MTKL Apparel (מתוך אינדיגוגו)
אלינה. MTKL Apparel (מתוך אינדיגוגו)

26 ימים חלפו מאז שנפתח הקמפיין ורק כ-4,200 דולר גויסו מתוך 30,000, היעד שהוגדר על ידי אנשי MTKL Apparel. יכול להיות שהפרויקט בוטה מדי עבור קהל היעד שלו, שמעדיף אקזוטיקה מסוג עדין יותר. ואולי מדובר באנכרוניזם של המוצר: לוחות שנה סקסיסטיים חולפים מן העולם, ויהודי ארה"ב הם לא מוסכניקים מהסבנטיז.