ללא פילטר: המעצב טימור קים משיק קולקצייה ברוח הסלפי

המעצב הצעיר טימור קים משיק ליין חולצות סלפי שיאפשרו לכם להמשיך את הפולחן העצמי בסטייל. תפסנו אותו לראיון בלונדון, רגע לפני שהוא טובע בהאשטאג

קולקציית הסלפי של טימור קים. צילום: יח"צ
קולקציית הסלפי של טימור קים. צילום: יח"צ
2 בספטמבר 2014

טימור קים לא עושה סלפיז. זה לגיטימי אבל אולי קצת תמוה, בהתחשב בעובדה שהמעצב הלונדוני משתייך לכל הקטגוריות שחשודות בהשתתפות בתופעה התרבותית־חברתית: הוא צעיר בן 25 ממחוז ההיפסטרים הבולט של לונדון, שכונת דלסטון במזרח העיר, בעל חשבון אינסטגרם פעיל ומעצם הגדרתו המקצועית בעל מודעות אופנתית גבוהה ורגישות לרוח הזמן. אבל אף שהוא לא לוקח חלק בחגיגת התיעוד העצמי, הוא בהחלט ער לה וגם ערוך להגיב אליה בזמן. השבוע הוא משיק למכירה את ליין חולצות הסלפי – חולצות טי בבלוקי צבע מטריקו שההדפס או הדיטייל העיקרי שלהן ממוקם סביב מפתח הצוואר, האזור שממסגר את הפנים בדיוקן העצמי האובר־מדובר של השנים האחרונות.

״אני אוהב לעבוד עם רעיונות ברורים מאליהם״, הוא אומר בביקור שאני עורכת בסטודיו שלו, שממוקם בקומפלקס תעשייתי בדלסטון, בשכנות לכמה מהמעצבים המשפיעים של התקופה, בהם ג׳יי וו אנדרסון, ״ומבחינתי התגובה לסלפי היא דבר מתבקש שלא יכולתי להימנע ממנו בתור מעצב צעיר. זה מעניין לצפות מהצד איך החברה שלנו הופכת בשנים האחרונות להיות יותר ויותר ממוקדת בעצמה, הכל מאוד אגוצנטרי. האתגר שלי היה ליצור בגד לא מורכב מדי שיכול להשתלב בצורה לא פולשנית בתוך המנהג הזה״.

צילום: יח"צ
צילום: יח"צ

החולצות שהוא יצר הן בהחלט תגובה עדינה לתופעה: קים השתמש בפרינטים ובדוגמאות גרפיות שמזוהות עם הפעילות הלא ארוכה של המותג שלו, כמו דפוס אריזת הקוויאר או לוגו החברה המופשט שהוטבע בהדפסת ויניל על האזור האסטרטגי. אך החשיבה האינסטגרמית לא נגמרת שם: הדפוסים נעשו במכוון בצורה אסימטרית שמשתלבת עם הזווית הגבוהה שממנה בוחרים מרביתנו להחמיא לעצמנו בצילומי הסלפי, ההדפסים עצמם עברו תהליך של פיקסליזציה מרומזת וחלקם גם מציגים שינויי צבע ופוקוס קלים, כמו הועברו דרך הפילטרים השונים של אפליקציית הצילום המפורסמת.

״גם ההדפסה עצמה של דפוס הקוויאר נעשתה בדרך שנאמנה לכל קו המחשבה הזה. זנחנו את הדפוס הדיגיטלי הרגיל לטובת מדפסות בד חדשות של אפסון שעובדות ממש כמו מדפסת ביתית של הזרקת דיו על נייר. כרגע יש רק שלוש כאלה באנגליה אבל השאיפה היא שבעתיד תהיה כזו כמעט בכל בית, כך שכולם יוכלו להדפיס את הבגדים שלהם לבד״.

קים אינו ציני בנוגע לחולצות הסלפי אך הוא מבין איך השימוש בהן יכול להזניק את המודעות למותג בן שלוש השנים שלו. החולצות כרגע מיוצרות כולן בסטודיו ומחכות להישלח החוצה ללקוחות שהזמינו אותן מראש דרך האתר, והוא מצפה לתיוגים שלהן בדיוקנאות האישיים. אפילו את תכתובות האימייל של המותג הוא ומנהל הסטודיו שלו חותמים ב#teamkim כדי לקדם את המסר. השקת הקו, המוגדר כקו משנה מסחרי לקולקציה המרכזית שלו, נעשית בטיימינג בוער במיוחד – בעוד עשרה ימים יציג המעצב הרוסי־קוריאני את קולקציית הנשים הרביעית שלו בשבוע האופנה של לונדון, ובהמשך הוא ינדוד איתה לירידי הקניינים של שבועות האופנה בפריז ובמילאנו.

בזמן השיחה שלנו, הסטודיו שוקק חיים לקראת הקולקציה והדגמים נתפרים במרץ. הוא מציג בפני כמה מהמראות שנמצאים בשלבי עבודה סופיים, כולם מבוססים בצורה כזו או אחרת על סימן ההיכר שטבע לעצמו בקולקציית הגמר של התואר השני של סיינט מארטינס. קים היה אחד הבוגרים הצעירים אי פעם שסיימו שם את המסלול – בן 22 בלבד – וכבר אז סומן כאחד השמות ששווה לעקוב אחריהם.

קולקציית הגמר ההיא הורכבה משמלות מקסי נזיריות מטלאים אלכסוניים של ג׳ינס ומקטיפה מעובדת. האסתטיקה נשארה באותם אזורים אך המנעד גדל, והמעצב מעיד שבשביל להיות מעצב רלוונטי היום "אתה חייב להציע ללקוחות שלך מלתחה שלמה, שתאפשר להן להבין את עולמך, גם אם לא ירכשו את כולה״. כרגע מורכב עולמו של טימור קים הצעיר בעיקר מעבודה קשה לקראת התצוגה, אך גם מהתרגשות לקראת קולקציית הקפסולה המסחרית הבאה שתמשיך את סיפור הסלפי: ״אני שמח שכמעצב עצמאי קטן יש לי את האפשרות להגיב במהירות לשינויים התרבותיים בדרך שנאמנה לקו שלי״.

לאתר של טימור קים