צריכים ספייס: הדור הבא של חללי העבודה המשותפים

חדרי ישיבות להשכרה לפי שעה ומשרדים שפונים רק למעצבים, ליזמים דתיים או לסטארטאפיסטים ירוקים: הדור הבא של חללי העבודה המשותפים מבין שמכונת אספרסו וברזי בירה מסביב לשעון זה נחמד, אבל ממש לא מספיק

Merkspace. צילום: גיל שוובר
Merkspace. צילום: גיל שוובר
13 בנובמבר 2016

גילוי נאות: עד כמה שזה יישמע תמוה, טקסט זה הוקלד על המחשב בבית. מדוע תמוה? ובכן, אם לשפוט על פי כמות חללי העבודה המשותפים הצצים כפטריות מעוצבות אחרי הגשם – נדמה שאף אחד בעיר הזאת לא מדליק יותר את הלפטופ. אם אביב 2015 הסתמן כנקודת השיא של תופעת חללי העבודה העירוניים (כפי שדיווחנו ממש כאן), אז סתיו 2016 מצטייר כנקודת המפנה. מה שנחשב אז כקונספט חדשני המעניק מרחב עבודה מעוצב, נוח ונגיש לעצמאיים ולבעלי עסקים קטנים – עבר בשנה וחצי החולפת תהליך גידול מואץ. מלבד צמיחה כמותית והתפשטות לערים נוספות בארץ כגון רעננה, חיפה, באר שבע וראשון לציון, נרשמת גם התפתחות אבולוציונית מעניינת. בצד Wework – שעדיין נחשב למוביל בתחומו, וששני מתחמים שלו נחנכים בימים אלה ברחובות אבן גבירול והזרם – ומקומות נוספים כגון UrbanSpace ו־MindSpace, צצים להם לאחרונה חללים נישתיים יותר.

מגזין העסקים "פורבס" סימן בחודש מרץ האחרון את אותה נישתיות כמאפיין העיקרי של חללי העבודה העתידיים, ואף קרא ליזמים "לאתר ולמקד את הפנייה למגזרים ספציפיים ולקבוצות מקצועיות הומוגניות, במטרה לייצר קהילה חזקה ומחויבות זה כלפי זה ולמקום עצמו". הדגש, אם כן, הוסב מהפריבילגיות המשרדיות ומהתפנוקים השונים כגון גישה חופשית למכונת אספרסו ולמקרר בירות – לפילוח ולהתאמת החלל לצרכים המקצועיים והחברתיים של השוכרים: לחלקם קשה להתחייב כלכלית לקירות, חלקם מחויבים מתוקף דתם להפריד כיורים.

Meet in Place פגישה, חצי פגישה

Meet in Place, כשמו כן הוא, מעניק פתרון לצורך אחד פשוט – מקום לקיים בו פגישות עסקיות.

"בית קפה לרוב רועש או עמוס מדי ולא מספיק רשמי, ולשכור משרד קבוע זה עסק יקר ומחייב. כל מה שצריך לפעמים זה חלל נעים עם דלת שאפשר לסגור", מסבירה טל נוזיק, מנהלת השיווק של המתחם החדש בשדרות רוטשילד בבעלותם של ירון קופל (יזם ואיש שיווק בכיר, סודה סטרים) ומיקי דורפמן (יזם נדל"ן ובעלי הפועל חולון). המקום נפתח רק לפני שבועיים, אבל לדבריה ההיענות מעידה על כך שהצורך היה שם כל הזמן.

"מגיעים אלינו עובדים עצמאיים, אנשי תיווך, סוכנים, מעצבים וגם שכירים מבנייני המשרדים הסמוכים. אפילו מגיעים לכאן מ־WeWork, כי מתברר שלא קל למצוא שם חדרים פנויים מעכשיו לעכשיו". המתחם כולל 20 חדרי ישיבות בגדלים שונים, המתאימים לשניים עד 30 איש ומתומחרים פר שעה ולפי כמות הנוכחים, אך אלמנט המיידיות הוא ההופך אותו לאטרקטיבי הודות לאפליקציה ידידותית שבה אפשר להתעדכן בתפוסת המקום ולשריין חדר בהתרעה של דקות אחדות.

"התבקשתי ליצור סביבה נעימה ומזמינה, גם אם זמנית", מספרת מעצבת החלל דקלה טל גורדון, "המרחב אמור להיות דינמי מספיק בשביל לספק מענה לאנשי מקצוע מגוונים ולסוגים שונים של פגישות עסקיות". ההנחיות שקיבלה המעצבת תורגמו לקווים נקיים ובסיסיים בסגנון סקנדינבי עם נגיעות חמימות של וינטג', המשדרים טעם עכשווי ונגיש שחף ממגניבות יתר.

שד' רוטשילד 8 תל אביב, 88 ש"ח לשעה + 8 ש"ח עבור כל משתתף נוסף, הזמנת חדרי הישיבות מתבצעת דרך אפליקציית Meet In Place (הורדה חינמית באנדרואיד ובאייפון) או דרך האתר

Meet in Place. צילום: גלעד רדט
Meet in Place. צילום: גלעד רדט

Merkspace כשר, אבל מצליח

בשנה שחלפה מאז הקמתה, חברת Merkspace (על שלושת סניפיה התל אביביים, האחרון נחנך בתחילת החודש ברמת החייל) הצליחה לממש את הפוטנציאל הגלום במגזר לקוחות ספציפי נוסף – סטארטאפיסטים בתחילת דרכם המקצועית. חללי העבודה של Merkspace משמשים עבורם למרחב עבודה, היכרות, התמנגלות, תמיכה מקצועית ותחושת שייכות לקהילה הומוגנית ושוקקת.

"למעשה הקמתי את המקום שאני הייתי זקוקה לו", מודה ספיר שפיגל (23), מנכ"לית Merkspace, שרק לפני שנתיים נאלצה לסגור חברת סטארטאפ בתחום הדייטינג. "השנים הראשונות של סטארטאפ הן מכריעות, כי יש רעיון מצוין אבל חסרים כמעט תמיד כסף, קשרים ותמיכה", היא מסבירה. להבדיל מחממות אליטיסטיות כגון Sosa, שפותחות את שעריהן לתקופת "הרצה" מוגבלת, יזמים המעוניינים לעבוד ב־Merkspace לא נדרשים לעבור ראיונות קבלה, מה שגם מאפשר צמיחה אורגנית של חיי חברה פעילים.

"תוך זמן קצר נוצרה כאן קהילה מאוד מגובשת", מאפיינת שפיגל את ה"מרקרים" העובדים בחללים מעוצבים לעילא ומזכירים במידה רבה את מתחמי WeWork. "אנחנו מקיימים הרצאות, מפגשים עם מנטורים, ארוחות משותפות ומסיבות".

בעתיד הקרוב צפוי להיפתח מתחם עבודה נוסף של Merkspace ברמת החייל המיועד למגזר הדתי. החלל אמור לכלול מטבח כשר, מזוזות תקינות ועמדות לנטילת ידיים, וייתכן כי תחול הפרדה בין גברים לנשים.

דבורה הנביאה 121 תל אביב, החל מ־600 ש"ח לעמדה פרטית עד 2,100 ש"ח לעמדה מרובת משתתפים, 7690800־03; חלל העבודה ברמת החייל צפוי להיפתח בינואר 2017

Merkspace. צילום: גיל שוובר
Merkspace. צילום: גיל שוובר

שין7 הכניסה למעצבים בלבד

גם האדריכל מתן לאוב (34) הבין שהצרכים האישיים שלו הם בגדר אנלוגיה לסקטור שלם. במקביל להקמת השלוחה הדתית של Merkspace, צפוי לקום ברחוב שוקן שין7 – חלל עבודה ראשון מסוגו הפונה לאדריכלים ולמעצבים מתחומים שונים. המתחם חולש על 400 מ"ר ומתפרש על פני שתי קומות מוארות ורחבות ידיים הכוללות 11 משרדים, חדרי הדפסה מקצועיים, סדנת מודלים דיגיטליים ואופן ספייס עם עמדות עבודה אישיות. "אני מכיר מקרוב את הקשיים בלהיות אדריכל עצמאי, בייחוד בשנים הראשונות שאחרי הלימודים. לרובנו אין יכולת לממן משרד או סטודיו פרטי, ואנחנו נדרשים גם לטכנולוגיות שונות לביצוע פרויקטים כמו חיתוכים והדפסות משוכללות", מסביר לאוב את המוטיבציה להקמת המתחם. "העובדה שהכל ירוכז במקום אחד תייעל את שגרת העבודה בצורה בלתי רגילה".

לפי התוכנית של לאוב, האדריכלים והמעצבים יוכלו לקיים פגישות עם לקוחות, לעבוד על המחשב, להיעזר בכלי העבודה ובסדנה שיוצעו במקום, להירשם להרצאות רלוונטיות וליהנות מחיי קהילה. לאוב מציין שחברות מסחריות (טמבור, למשל) גילו עניין במקום, ובקנה שלו כבר ממתינים שיתופי פעולה שונים. סגנון העיצוב של החלל מתעתד להיות מינימליסטי על גבול הנזירי, על טוהרת הברזל, העץ, השחור והלבן.

"בתפיסה שלי סביבת עבודה יצירתית צריכה להיות דווקא כמה שפחות מעוצבת ויותר ניטרלית ולא מכוונת", הוא מנמק.

שוקן 7 תל אביב, 800 ש"ח לעמדת עבודה אישית, החל מ־2,400 ש"ח למשרד פרטי, תאריך פתיחה משוער: ינואר 2017, לפרטים נוספים

ובינתיים בוויליאמסבורג

הצצה אל מעבר לים מגלה תהליך דומה לזה שבתל אביב ואף מתקדם יותר: חברת Surf Office, למשל, מציעה מתחמי עבודה משותפים לציבור גולשי הגלים בלוקיישנים אטרקטיביים כגון ליסבון והאיים הקנריים. חברת Rough Draft הניו יורקית מנהלת חלל עבודה בשכונת וויליאמסבורג, המעוצב כמו סלון ביתי ענקי וצבעוני הכולל ספריות מעוררות השראה וספות שזלונג מפנקות שמיושבות על ידי אמנים, מעצבים, תסריטאים, כותבים ושאר אנשי קריאייטיב.

לא הרחק משם, בשכונת טרייבקה, פועל חלל העבודה השיתופי והמגה מעוצב Spring Place, הנחשב כבר לסמל סטטוס, שכן הוא מתפקד כמועדון חברים אקסקלוסיבי הגובה דמי מינוי חודשיים בסך 3,600 דולר. עוד בניו יורק – חברת Primary, שהוקמה בדאונטאון מנהטן על ידי שני עובדי WeWork לשעבר, מפעילה את קסמיה על עצמאיים בעלי זיקה אקולוגית־טהרנית באמצעות שולחנות עבודה מרובי משתתפים, מזון בריאות, שיעורי יוגה ותרגולי מדיטציה מסביב לשעון. חברת הנדל"ן Spacious שולפת שפנים עסיסיים אף יותר ומשכירה מקומות עבודה במסעדות שוות הפעילות בשעות הערב ופנויות בשעות היום. יש קופצים?