דיני שירות

טיפים, מוניות, נזקקים

5 בדצמבר 2013

1. מתן טיפים

ברמנים

ברמנים זכאים לטיפ, אבל לא גבוה כמו זה של מלצרים ששירתו אותך כל הערב. ככלל, עליך לעגל את מחיר המשקה שלך כלפי מעלה בעת התשלום, או לגרד כמה שקלים מהקרקעית של הארנק.

כוס טיפים

הזמנת משקה בבר שבו יש כוס טיפים? זכותך לבחור להשאיר את העודף על הבר ולא בתוך הכוס כדי שהברמן יידע שעשית זאת. אם טיפ נופל בכוס ואיש לא שומע אותו, הוא לא נפל.

אגורות

עשרות אגורות לא נחשבות מטבעות לגיטימיים לטיפ. ניתן להשאיר מטבע של חצי שקל אבל רק כמפלט אחרון.

טכנאים

אין חובה להשאיר טיפ לטכנאי כבלים, אינטרנט וכיוצא באלו שהגיע אליך למשימה שגרתית, אלא אם הוא יצא מגדרו כדי לעזור לך (לדוגמה, התקין לך כבלים פירטיים). אם הוא חרג מגבולות תפקידו כדי ללכת לקראתך, עליך לגמול לו כספית לפי ראות עיניך או לפחות לעשן איתו ג'וינט.

כרם התימנים

לא חלה חובה מוסרית להשאיר טיפ בחומוסיות בכרם (ובכלל), אבל זה נחשב לא מנומס לשלשל לכיס מטבעות שקטנים מחמישה שקלים. אם קיבלת את העודף במגש שחור קטן, עליך להשאיר טיפ כאילו מדובר במסעדה.

שליחי פיצה

עליך לתת לשליח הפיצה או לכל שליח מזון אחר טיפ של עשרה שקלים לפחות, אלא אם גבו ממך דמי משלוח. יש להחרים באופן גורף מקומות שבהם דמי המשלוח לא מוצאים את דרכם לארנקים של השליחים.

מובילים

הטיפ הנהוג לשלם למובילים נע בין 50 ל־100 ש"ח לראש, תלוי כמה דברים הם היו צריכים לסחוב. אם הם העלו את המחיר שסוכם טלפונית, ניתן לקזז את ההפרש מהטיפ.

2.מוניות שירות

לגיטימי לנקוש בכתף של מי שיושב מלפניך במונית השירות אם הוא מתנהג כאילו הוא לא שמע שאתה מבקש ממנו להעביר את הכסף הלאה. כל אדם שמתיישב במונית שירות מקבל על עצמו בזאת את החובה להעביר כסף מיד ליד ולזכות במנה טובה של חיידקים מזרים מוחלטים.

3.גט טקסי

אם הזמנת גט טקסי, אסור לך לבטל ו/או לקחת מונית רגילה, אלא אם הנהג שהזמנת עשה עדכון זמן הגעה. אם זה קרה, כל האמצעים כשרים.

4. דיני נזקקים

א. פטור

העיר מוצפת בהומלסים ובקבצנים סדרתיים. אם נתתם לאחד מהם כסף בעבר אתם רשאים לראות את עצמכם פטורים מכך לתקופה הקרובה (כשישה חודשים). הנדבה לא יכולה להיות פחותה משנקל ולא חייבת להיות גבוהה מחמישה שקלים. בכל זאת, גם אתם סוג של נזקקים בעיר הזאת.

ב. תשובה ברורה

אם הנזקק מגיע אליכם לשולחן ומבקש כסף נסו להימנע ממלמול לא ברור וגם מטקטיקת האוויר – דהיינו התעלמות מוחלטת. עומד מולכם אדם, וזה קצת מוזר לעשות כאילו אתם לא רואים אותו. לתרום או לא לתרום זה לשיקולכם, אבל תהיו מספיק בוגרים כדי להגיב. אם מציעים לך דבר מה (מחזיק מפתחות או בובה מוזרה) הימנעו ממגע; פישלתם? נגעת־נסעת.

ג. סיגריה

אם הייתם מספיק תמימים כדי להשאיר את קופסת הסיגריות שלכם על השולחן, וקבצן ניגש ומבקש אחת – עליכם להעניק לו אותה. אם יש לכם שתי סיגריות ומטה, אתם יכולים לראות את עצמכם פטורים.

ד. נגני רחוב

חוק השנקל־חמישה שקלים תקף רק לפושטי יד. לנגני רחוב מותר לזרוק כמה שרוצים. הם גם ככה לא מסתכלים, והם בכלל כאן בשביל האמנות.