ברצלונה: אמנות ותרבות

סצינת האמנות של ברצלונה קטנה, אבל נמרצת. ביקור בעיר הוא הזדמנות לבקר במוזיאונים של האמנים הגדולים פיקאסו ומירו

מוזיאון פיקאסו
מוזיאון פיקאסו
21 באוקטובר 2013

בתחילת המאה ה-20 היתה ברצלונה מרכז אמנותי חשוב מאין כמותו, עם שמות כמו חואן מירו, פאבלו פיקאסו, סאלבאדור דאלי ואחרים. פרץ האוונגרד הזה נעצר כמעט לחלוטין בשנים שמאז מלחמת האזרחים, ומאז ועד היום ברצלונה מדשדשת מבחינה אמנותית, על אף הניסיונות להציג את עצמה כמעצמת אמנות חדשנית ובועטת. זה לא הלך, ולכן בשנים האחרונות מתמקדים בבירת קטלוניה פחות במעמדה בין ערי האמנות של אירופה, ויותר בעשיית אמנות בפועל.

נוכחותם של מוסדות אמנות רציניים כמו המוזיאון לאמנות מודרנית (MACBA, ראו בהמשך), מוסדות להשכלה אמנותית מן הבכירים שיש באירופה וגם מקומות בהם אמנים עצמאים יכולים לצמוח ולפרוח כדוגמת ה_Hangar (ראו בהמשך), מסייעים לקידום האמנות בעיר בכל הרמות, וההיסטוריה המפוארת של האמנות הברצלונית ניכרת בכל מקום עם מוזיאונים המוקדשים לגדולים שבאמני העיר.

זירת הגלריות המקומית מצומצמת וקטנה יותר, ולמרות העושר הרב שמאפיין את כלכלת העיר בשנים האחרונות, דומה שהכסף לא הגיע לסצינת האמנות. פירושו של העניין הזה הוא שחללי תצוגה שנחשבים חשובים ומרכזיים בקנה מידה מקומי, נחשבים קטנים וחסרי ייחוד בקנה מידה אירופי. ובכל זאת, היצירתיות ואהבת האמנות המקומית מביאות לכך שהגלריות נותרות מעודכנות מבחינה אמנותית מודרנית.

CCCB

מרכז התרבות הגדול ביותר בספרד (Centre de Cultura Contemporania de Barcelona) נפתח ב-1994 ב-Casa de la Caritat הענקי, שנבנה ב-1802 באתר של מנזר מימי הביניים. מהבניינים המקוריים נותרה החזית המסיבית וחלק מהרחבה וכל השאר נבנה מחדש בניגוד דרמטי, עם זכוכית משופעת ופלדה. כמרכז לאמנות עכשווית ה-CCCB מציג בין היתר: סרטים עצמאיים ואלטרנטיביים, מצגות מולטימדיה ופסטיבלים של פלמנקו, ספרות, מוזיקה ומחול.

כתובת: C/Montalegre 5

אתר: www.cccb.org

Fundacio Joan Miro

במוזיאון, שנוסד על ידי חואן מירו עצמו, נמצא אוסף קבוע של ציורים ופסלים של האמן מתקופות שונות, וכן של אמנים נוספים מהמאה ה-20. מרפסת הגג מכילה פסלים של מירו ומאפשרת תצפית על העיר. קומת המרתף מציגה אמנים עכשוויים.

כתובת: Palau Neptu, Park de Montjuic

אתר:  www.bcn.fjmiro.es

פסיפס מעשה ידיו של חואן מירו
פסיפס מעשה ידיו של חואן מירו

Museu Picasso

המוזיאון משתרע על פני חמישה בתי אצולה מימי הביניים ברחוב מונטקאדה. בתערוכה ניתן לצפות ברישומים וציורי שמן מוקדמים של פיקאסו, על פי חוקי הקאנון הקלאסי,  וכן את המשך יצירתו במשך השנים. בקומה הראשונה נמצא אוסף כלי קרמיקה ותמונות שצוירו בשנות התשעים של המאה ה־19, בין השאר כאלה שבהן מופיעים בני משפחתו. בקומה השנייה, המציינת את השנים 1900־1904, נמצאות יצירות בהשפעת האימפרסיוניזם והתקופה הכחולה המפורסמת, וכן היצירה "דיוקן סניורה קאנאלס" מהתקופה הוורודה. מלבד האוסף הקבוע מתקיימות במוזיאון גם תערוכות זמניות מוצלחות.

כתובת: Montcada 15-23, Born

אתר: www.museupicasso.bcn.es