השף מאיר אדוני והצלם דן פרץ יעבירו סדנאות צילום אוכל

כמה לייקים קיבלתי על התמונה הסטייק, כמה עוקבים חדשים נוספו לי באינסטוש ומה חברי הקבוצה חושבים על התמונה ששלחתי בווטסאפ? Foodography היא סדנת צילום אוכל שתיקח אתכם כל הדרך אל התמונה המושלמת בסמארטפון

Foodography. צילום: דן פרץ
Foodography. צילום: דן פרץ
24 בפברואר 2015

אתם מכירים היטב את התרחיש הבא: יוצאים למסעדה. מתרגשים, מתלבטים ומתחבטים מה להזמין. המנות מגיעות, ההתרגשות בשיאה, אתם גוועים ברעב ומתים כבר לטעום את הביס הראשון. ואז מה? מישהו (ואולי אפילו אתם) שולף את האייפון, מצלם, מזיז קצת את הצלחת ונותן עוד קליק במצלמה ועוד זווית אחרת, ורק אחרי שכולם בטוחים שהם זכו בפריים המושלם אפשר להתפנות לדבר שלשמו הגענו – לאכול את המנה. ומה אם המנה התקררה? לא נורא, העיקר שקיבלנו כבר כמה לייקים.

נזדעזע, נשנא, נאהב, נתמכר – אי אפשר להתעלם מהתופעה. 668.4 מיליון (!) האשטגים שונים בנושא אוכל מסתובבים במרחב של האינסטגרם, וזה אומר פאקינג הכל. מופתעים? אנחנו לא בטוחים. אולי המספרים האסטרונומיים יכולים להמם אותנו, אבל בואו נודה על האמת: האינסטגרם בפרט ותמונות האוכל בכלל השתלטו לנו על הצלחת. אנחנו יוצאים למסעדה, ולא ברור בכלל אם אנחנו יוצאים לאכול או יוצאים לצלם. נדמה שכבר נכתב הכל, נאמר הכל וראינו הכל בעניין הזה. לאחרונה סיפר אפילו אייל שני שבכל ראיון עבודה לטבח חדש הוא בודק את חשבון האינסטגרם שלו, ולא מקבל לעבודה טבח שאין ברשותו תמונות יפות של אוכל. עכשיו, כך נדמה, הגענו לשיא חדש: סדנאות צילום אוכל בסמארטפון המתקיימות במסעדת כתית.

אל תוך המציאות הזאת מגיעים השף מאיר אדוני (כתית), צלם האוכל המוערך דן פרץ ומעצבת הכלים עדי ניסני (שעיצבה כלים עם תושבת מיוחדת לסמארט פון!) – בחסות יקבי כרמל. אם נדמה שמיצינו את טרנד תוכניות האוכל, סדנאות האפייה וקורסי הבישול – כעת אפשר להגיד חד משמעית שהגענו לשלב הבא: כבר לא משנה איזה אוכל אתם מכינים או אוכלים, העיקר שיצטלם טוב. יקבי כרמל – יזמי פרויקט Foodography – החליטו לחבר בין אוכל עילי, יין משובח וצילום איכותי.

הצלחת בעיצוב עדי ניסני. צילום: דן פרץ
הצלחת בעיצוב עדי ניסני. צילום: דן פרץ

לא טריוויאלי לשבת בכתית, לקבל את הצלחות המעוצבות והמושקעות על שלל האלמנטים בצלחת, כדרכו של אדוני, ואז להתחיל לדבר על זוויות צילום ותאורה במקום פשוט להתנפל על המנה ולזלול אותה. מוזר עוד יותר שיתוף הפעולה של אדוני עם הסיטואציה: במקום לצאת נגד תרבות הצילומים – האוכל מתקרר, תאכלו כבר – אדוני זורם ומפנה את הבמה לצלמים ולצילומים. הצילחות, הכלים והיין אכן עושים את שלהם, והתמונות תאווה לעיניים. אין ספק כי הפעם לא הגענו לכתית לאכול. הגענו לסדנה וחייבים להודות – חרף הסתייגות מתרבות הצילומים, הרעיון גדול. דן פרץ הוא גדול צלמי האוכל המקומיים. הטיפים שלו לצילום בסמארטפון מועילים, ותמיד תענוג לשמוע אותו מדבר על אוכל ואסתטיקה. הכלים של עדי ניסני מהפנטים ביופיים, ואפילו הגימיק של תושבת לפלאפון על הצלחת נדמה כמו קריצה מודעת לעצמה ומלאה חוש הומור בריא. כל זה לצד יינות נפלאים של יקב כרמל, ואפשר בהחלט להבין למה (אם להמר) הסדנאות האלו הולכות להתמלא בין רגע.

משחקים עם האוכל

הכל חוץ מהתנוחה המיסיונרית: עשרה טיפים של הצלם דן פרץ שיעזרו לכם לשפר את יכולות הצילום שלכם

  • הצלחת אינה מקובעת לשולחן במסמרים. תרגישו חופשי לסובב את הצלחת ולבחור זווית שונה מזו שהונחתה לכם עם הגעת הצלחת לשולחן. נסו לצלם כל מנה ממספר זוויות, ייתכן שזווית אחרת תיתן לכם פריים שווה פי אלף.
  • לחיצה ארוכה על המסך בנקודות מסוימות בפריים עוזרת לקבל חשיפה נכונה, ובעזרתה תוכלו להבהיר או להכהות את התמונה.
  • השתמשו בגריד (רשת) שבטלפון שלכם ונסו למקם את האובייקט בנקודות שבהן נפגשים קווי האורך והרוחב
  • הרקע קובע: רקע שחור ייצור קונטרסט ודרמה גדולים יותר מרקע לבן. תזכרו את זה כשאתם בוחרים את הרקע לצילום.
  • הדרך חשובה לא פחות מהתוצאה: תעדו את תהליך הכנת המנה. לפעמים הוא הרבה יותר סקסי מהפריים הסופי.
  • לעולם בעקבות האור: אור הוא הגורם המכריע בצילום אוכל, ולכן לפני הצילום עצרו רגע וחשבו על מקור האור. חפשו את קרני השמש המעניינות שנופלות על האובייקט שלכם. הימנעו משימוש בפלש.
  • חתימה אישית: לכל יצירה יש את טביעת האצבע של האמן. גם לצילום בסמארט פון חשוב שיהיה דבר ייחודי לכם (צבעוניות, הצללה וכו') שיעזור לזהות את הצילום שלכם גם אם שמכם אינו מופיע עליו.
  • צילום אוכל צריך לגרות את החושים: אל תחששו לצלם פירורים, נזילות ואכילה עם הידיים.
  • התמונה והעדשה: העדשה בסמארט פון רחבה מאוד. עדשה רחבה מכסה שטח גדול יותר וקולטת פרטים רבים יותר מעדשה צרה, אבל היא גם יוצרת עיוות מסוים בפריים. נסו להשתמש בעיוות הזה לטובתכם במקום להילחם בו.
  • זום אאוט: שכחו מעניין הזום במצלמת הסמארט פון שלכם. זום דיגיטלי אינו מומלץ כי הוא מוריד משמעותית את איכות הצילום.

 

Foodography,י20.3 ,24.4 ,19.6, במסעדת כתית, נחלת בנימין 57, 5107001־03, 599 ₪ לסועד. פרטים נוספים באתר