סיור ברובע היהודי בבודפשט

סיור ברובע היהודי בבודפשט חושף עבר עשיר של קהילה נכחדת וחיים יהודיים עכשוויים

בית הכנסת הגדול (צילום: shutterstock)
בית הכנסת הגדול (צילום: shutterstock)

בערבי שישי אחרי התפילה, תוכלו לראות ב-Nagydiófa utca חסידים חובשי שטריימלים שקועים בשיחה ערה. בשבתות אחר הצהריים, נערים עם כיפות ופאות ונערות בשמלות ארוכות משחקים בפארק ב-Klauzál tér. כמובן שהמצב היום אינו כפי שהיה בשנת 1900, אז מנתה האוכלוסייה היהודית בבודפשט 170 אלף איש והיוותה רבע מאוכלוסיית העיר. אבל זאת עדיין עדות לצורת חיים שלא השואה ולא המדיניות הקומוניסטית, שעודדה התבוללות, הצליחו למחוק, כמו גם גלי האנטישמיות החזקים שהחלו מאז שנת 2,000 עם עליית המשטר הימני. כיום מונה הקהילה היהודית בבודפשט כ-80 אלף נפש, והיא נחשבת לקהילה היהודית הגדולה ביותר במרכז אירופה.

טיול נינוח, המתמקד בעיקר ברובע VII, המהווה היום את מרכז חיי הלילה של העיר, יוביל אתכם אל העבר והעתיד של בודפשט היהודית. כל האתרים המוזכרים להלן נמצאים במרחק רחובות אחדים זה מזה, חוץ מה-Holocaust Memorial Center שברובע  IX, השוכן במרחק שלוש תחנות מטרו מ-Deák tér הסמוכה ואנדרטת הנעלים הסמוכה לבניין הפרלמנט. אפשר לסיים את הסיור תוך שעה, אבל אם תקדישו לו שעתיים תוכלו גם לבקר בתחנת המטרו Ferenc körút ובמרכז השואה.

בית הכנסת הגדול (צילום: shutterstock)
בית הכנסת הגדול (צילום: shutterstock)

נקודת ההתחלה הטבעית היא בית הכנסת הגדול ורחב הידיים שבפינת Károly körút ו-Dohány utca. בית הכנסת הוקם ב-1859, והוא עדיין בית הכנסת השני בגודלו בעולם. ב-Jewish Museum הסמוך יש אוסף של אובייקטים מעולם הדת, ותיאור מרגש של שואת יהודי הונגריה. זהו ממש הקצה של רובע VII, המוכר גם בשם Erzsébetváros, שנבנה במאה ה-18 כרובע יהודי בתקופה שנאסר על היהודים לגור בתוך חומות העיר. בשנות השלושים של המאה ה-19 כבר מילאו היהודים תפקידים פוליטיים וכלכליים חשובים, והם גם תמכו בהתקוממות ההונגרית כנגד ההבסבורגים. במסגרת העצמאות היחסית של 1867, העניקה להם ההנהגה החדשה שוויון משפטי – תקנה שמשכה להונגריה יהודים מרוסיה ומדרום פולין. בזכות רוח היזמות, התחכום והכישרון המסחרי שלהם, הפכה בודפשט עד סוף המאה ה-19 למרכז הפיננסי הגדול ביותר ממזרח לווינה.

בית הכנסת הגדול, העצום בגודלו, היה סמל לחשיבותם של היהודים בבודפשט. מאחוריו ניצב מקדש הגיבורים הקטן, שנבנה ב-1931 ותוכנן על ידי Lászio Vágó ו-Ferenc Faragó, והוקדש לחיילים היהודים שנפלו במלחמת העולם הראשונה.

אחרי מלחמת העולם הראשונה, בשל התגברות האנטישמיות תחת ממשלתו הימנית של הורטי, ברחו מהונגריה רבים מיהודיה הבולטים. אמנם הגירושים התחילו כאן רק ב-1945, אבל כבר שנה קודם לכן החלה מפלגת "צלב החץ" הפאשיסטית לרכז את 70 אלף היהודים בגטו מוקף חומה ברובע היהודי. כ-700 אלף מיהודי הונגריה נרצחו בשואה. מקדש הגיבורים ובית הכנסת הגדול מחוברים באכסדרת בטון ובתוכה שוכן גן הזיכרון – קבר אחים ליהודים שנטבחו על ידי אחיהם ההונגרים ב- 1945, ושאליו הובאו מצבות יהודיות. אפשר לראות שם את אנדרטת הערבה הבוכייה של Verga Imre לזכר אלו שנרצחו במחנות הריכוז מ-Wesselény utca, בפינת Rumbach Sebestyén utca. שמות המשפחה של הקורבנות חרוטים על גבי עליה של הערבה.

אנדרטת הערבה הבוכייה (צילום: אימג'בנק/gettyimages)
אנדרטת הערבה הבוכייה (צילום: אימג'בנק/gettyimages)

כמה מאות מטרים משם ברובע VII, ב-Rumbach Sebestyén utca מספר 11, נמצא בית כנסת שתוכנן על ידי אוטו וגנר, ונבנה ב-1872 עבור יהודים שלא התחברו לעיצוב הבלתי מסורתי של בית הכנסת הגדול. בית הכנסת כבר אינו בשימוש, אבל החזית הוורודה-צהובה שלו, המעוצבת בסגנון מורי, עדיין מרשימה. למטה ב-Dob utca, מול בניין מספר 11, תבחינו בפסל של מלאך מתכופף ליד צד של בניין כדי לעזור לקורבן שנפל. זהו פסל לזכרו של הדיפלומט השוויצרי קארל לוץ, שהנפיק דרכונים לרבים מיהודי הונגריה בזמן השואה.

אנדרטה נוספת לזכר היהודים, שנרצחו במהלך מלחמת העולם השנייה, נמצאת על שפת נהר הדנובה בסמוך לבניין הפרלמנט. המיצב מכונה "אנדרטת הנעלים", והוא כולל עשרות זוגות נעלים ישנות של נשים וגברים, שצופו בברונזה והונחו ליד גדת הנהר. בתקופת המלחמה, כחלק ממסע הרצח האכזרי של הקהילה היהודית, היו קושרים קבוצות יהודים אחד לשני ומעמידים אותם על שפת הנהר. הראשון בטור היה נורה ובנפלו למים היה גורר אתנו את שאר הקבוצה למי הנהר הגועשים.

אנדרטת הנעליים (צילום: shutterstock)
אנדרטת הנעליים (צילום: shutterstock)

אחרי המלחמה עודדו המנהיגים הקומוניסטיים החילוניים את היהודים להתבולל ולהיטמע. רובע VII הפך להיות פחות יהודי, והבתים שהתרוקנו בעקבות השואה התמלאו בפועלים לא יהודים, שהובאו מהכפר כדי לבנות מחדש את בודפשט. אבל היהודים לא נעלמו מ-Erzsébetváros. כמה צעדים מהפסל של לוץ תמצאו בית קפה-מאפייה יהודי, שנוסד בשנת 1953 והפך למוסד Fröhlich Cukrászda (כתובת: VII, Dob utca 22 אתר: www.frohlich.hu). אפשר למצוא כאן Flódni, קינוח יהודי מסורתי במילוי פרג, אגוזים טחונים ותפוחי עץ.

היום מרוכזת הקהילה האורתודוקסית, המונה 3,000 איש, מסביב לקומפלקס הקטן שבפינת Dob ו-Kazinczy, לא רחוק מ-Fröhlich. בחזית של VII, Dob utca 35, הקצב הכשר מוכר נקניק אווז קולבש כל כך טעים, שיכול לגרום למושבע שבחובבי הבשר הלבן להעדיף את הוורסיה הכשרה. בחצר פועל Hanna's Kosher Kitchen (טלפון 342 1072). אפשר לחתוך דרך הפסאז' כדי להגיע לבית הכנסת האורתודוקסי שב-VII, Kazinczy utca 21. לבניין שתוכנן על ידי בלה וסנדור לופלר ב-1913, יש חזית המותאמת לתוואי הרחוב המתפתל. בצד השני של רחוב דוב שוכן בית קפה-מסעדה המלא תמיד בצעירים, שנקרא Kőleves Vendéglő. אם תמשיכו במורד הרחוב, תגיעו ל-Klauzál tér, לב הרובע היהודי והכיכר המרכזית שלו. כאן אפשר לאכול ולשתות ב-Ellátó שוקק החיים, ואם אתם מחפשים אוכל כשר אמיתי – בקרו במסעדת Salaman Restaurant שב-King's Hotel, מלון גלאט (כתובת: VII Nagy Diófa utca 25-27 7675 אתר: www.kosherhotel.hu) קרוב לכיכר קלוזל.

במרחק עשר דקות הליכה מכיכר קלוזל נמצא Bálint Zsidó Közösségi Házl, המרכז הקהילתי היהודי המקומי (כתובת: VI, Révay utca אתר: www.jcc.hu). המרכז מציע הופעות, תערוכות, שיעורי יוגה, פעילויות לילדים, ערבי פוקר ועוד.

מעבר לפינה ב-Déak tér, אפשר לנסוע במטרו M3 ל-Ferenc körút כדי להגיע למרכז לזיכרון השואה, המתאר את המאמץ המתואם להשמיד את כל יהודי הונגריה. אולם, החיים ב-Erzsébetváros הם הוכחה ניצחת לכישלונו של אותו מאמץ.