דוקאביב: דיוקנאות על אמנים

הצצה לעבודתם של אמנים מארצות שונות מגלה עולם שלם של יוצרים החל מאדריכלים עד אמנים פלסטיים – דוקאביב מקדישה משבצת לרצועת סרטים המתעדים אמנים - דיוקנאות על אמנים

הנאהבים והרודן (צילום: יח"צ)
הנאהבים והרודן (צילום: יח"צ)

אווה הסה

יום ה' 19.05 20:30  / יום ו' 20.05 10:30  / יום ב' 23.05 12:45

ארצות הברית / גרמניה 2016, 108 דקות, אנגלית, כתוביות בעברית ובאנגלית

סיפור חייה של אווה הסה יכול היה לספק חומרים (אפלים בעיקר) לעשרה סרטים תיעודיים – וזה הנוכחי, שנעשה 45 שנה לאחר מותה, מצליח לחשוף את כוחות הנפש והיצירה שהביאו אותה להשתמש בדרמה של חייה כדי להפוך לאחת האמניות הגדולות של המאה העשרים. הסה, שנולדה בגרמניה "בשנות הזוועה", הוברחה משם ברגע האחרון בטרנספורט ילדים, הוכנסה בגיל 3 למנזר ובגיל 10 איבדה את אמה הדיכאונית שהתאבדה. הסה, מוכשרת ויפהפייה, הצליחה למרות כל אלה להפוך לסופרסטארית של זירת האמנות הניו יורקית בשנות השישים, שוברת מסגרות שלא הציבה גבולות בין חייה האישיים לאמנות שלה והעדיפה תמיד לחיות על הקצה. הסרט מבוסס על יומניה האישיים, שכתבה באדיקות עד מותה, בגיל 32 בלבד.
לפרטים נוספים

אווה הסה (צילום: יח"צ)
אווה הסה (צילום: יח"צ)

אלכסנדפלאץ

יום ו' 20.05 18:45 / יום ה'  26.05 10:30  

דנמרק / גרמניה 2015, 56 דקות, אנגלית וגרמנית, כתוביות בעברית ובאנגלית

אלכסנדרפלאץ, הכיכר המרכזית של מזרח ברלין, נותרה אחרי נפילת החומה מוזנחת ומתפוררת. תחרות אדריכלית שנועדה להעניק לכיכר חיים חדשים הפכה די מהר לשדה קרב, שבו התנגשו אידיאולוגיות ותפיסות נבדלות לגמרי לגבי מקומם של היסטוריה וזיכרונות בחייה של עיר. האם הבנייה המחודשת של האזור צריכה למחוק כל זכר לעבר הקומוניסטי ולהרוס את המבנים הסובייטים בכיכר? האם אפשר ורצוי להקיף את האזור בגורדי שחקים ניו יורקיים? האם הבנייה הנלהבת בברלין צריכה לשמור על הצביון השונה של המזרח והמערב? אדריכלים נודעים שלקחו חלק בתחרות מציגים את החזון שלהם ומסבירים איך קרה שלמרות הוויכוחים היצריים, עברה על הכיכר רבע מאה של בנייה מאולתרת, טלאי על טלאי.
לפרטים נוספים

אלכסנדרפלאץ (צילום: יח"צ)
אלכסנדרפלאץ (צילום: יח"צ)

אני לא שייכת לאף אחד

יום ו' 20.05 14:15 / יום ד' 25.05 14:30

בלגיה 2015, 67 דקות, אנגלית וצרפתית, כתוביות בעברית ובאנגלית

שנטל אקרמן הספיקה ליצור בחייה למעלה מ-40 סרטים, כולם אוונגרדיים, פורצי גבולות ועשויים מחומרים אישיים ביותר. בסרט שהושלם זמן לא רב לפני שהתאבדה באוקטובר האחרון, אקרמן מספרת על ראשית העשייה הקולנועית שלה, על התחושות שניסתה לעורר בצופים, על הדחף לרסק מסגרות ומוסכמות ועל תחושת הנוודות שהביאה אותה לחיות ולעבוד בבריסל (עיר הולדתה), ניו יורק, פריז ותל אביב. הסרט מציג גם קטעים מסרטיה המשפיעים של אקרמן "ז'אן דילמן", "מכתבים מהבית", "מלון מונטריי" ועוד, שמיצבו אותה בחזית העשייה הפמיניסטית והלסבית (שתי הגדרות שסירבה בכל תוקף לקבל על עצמה). אקרמן, שסיימה בדיוק לצלם את No Home Movie, על אמה ניצולת השואה שהלכה לעולמה, אומרת: "בלעדיה לא נותר איש – האם יישאר לי מה לומר?"
לפרטים נוספים

אני לא שייכת לאף אחד (צילום: יח"צ)
אני לא שייכת לאף אחד (צילום: יח"צ)

אני סון מון

יום ד' 25.05 14:45  / יום ה' 26.05 14:15

ארצות הברית 2015, 87 דקות, אנגלית, סינית וקוריאנית, כתוביות בעברית ובאנגלית

"לפעמים אני מצייר בידיים רועדות כי אני פוחד שמישהו יתגנב מאחור וידקור אותי"; "ציירתי את קים ג'ונג-און, אבל זה היה אסור באיסור חמור אז שרפתי את הציורים לפני שהצבע התייבש". אצל סון מו הפוליטי מאוד מאוד אישי. האמן יליד צפון קוריאה – שלקח לעצמו את הכינוי "ללא גבולות" – לא התכוון לערוק. "גדלתי בכפר, חלמתי להיות אסטרונאוט וחשבתי שצפון קוריאה היא מקום נפלא", הוא אומר. "אבל אז הגיע הרעב ורציתי לאכול". אחרי שצייר פלקטים בצבא הוא ברח לסין ומשם לדרום קוריאה, למד ציור והפך לאחד הקולות המבקרים החריפים של מולדתו ולאמן בעל שם בינלאומי. הסרט עוקב אחרי ההכנות לתערוכה של סון מו בסין, הזוכה לתשומת לב חריגה מצד המשטר הצפון קוריאני. הפחד מונע ממנו לחשוף את פניו ואת שמו האמיתי, אך לא את געגועיו, הנוסטלגיה והתשוקה העמוקה להמשיך וליצור בחופשיות.
לפרטים נוספים

אני סון מון (צילום: יח"צ)
אני סון מון (צילום: יח"צ)

ברביקניה

יום ה' 19.05 17:00 / יום ג' 24.05 10:30 / יום ד' 25.05 12:30

שבת 28.05 19:45 /21:30  גג בניין עיריית תל־אביב-יפו
הקרנה לתושבי תל־אביב-יפו מחזיקי כרטיס דיגיתל הכניסה חינם בהרשמה מראש – פרטים בהמשך

צרפת / בריטניה 2014, 90 דקות, אנגלית, כתוביות בעברית

בלב לונדון עומד מקדש בטון, בניין שהוא עצמו סלב. מחלון הפנטהאוז, בקומה ה-39, ניתן לראות באילו חלקים של העיר יורד גשם, ובמרפסת מקנן בז. הברביקן, קומפלקס המגורים הצמוד למרכז התרבות הלונדוני הנודע, הוא ביתם של דיירים יוצאי דופן לא פחות מהמבנה שבתוכו הם גרים. למרות שכולם שומרים בקיצוניות על פרטיותם, הם פתחו את הדלת בפני אילה בקה ולואיז למואה (במאי "אושר אינסופי" המשובח), הבוחנים את חייהם של פעיל חברתי שדירתו צבועה ומרוהטת בוורוד בלבד; פסיכולוגית המכירה את הנוירוזות של כל שכניה; אספנית של מזכרות מלכותיות שנהגה לעבוד בארמון בקינגהאם; אלמנתו של אספן מכוניות אקסצנטרי וזוג ניצולות שואה קשישות המבלות את ימיהן בסריגת קרושה. התוצאה: סרט טבע אורבני רצוף מפגשים אנושיים מפתיעים.
לפרטים נוספים

ברביקניה (צילום: יח"צ)
ברביקניה (צילום: יח"צ)

הנאהבים והרודן

יום ו' 20.05 22:00  / שבת 21.05 20:15  / יום ו' 27.05 10:00  

בריטניה 2015, 94 דקות, אנגלית, יפנית וקוריאנית, כתוביות בעברית ובאנגלית

סיפור חייהם כמו נלקח מסרט הזוי: הוא – שינג סנג אוק, במאי נודע שיצר בשנות החמישים והשישים למעלה ממאה סרטים בדרום קוריאה. היא – צ'ואי יון הי, כוכבת קולנוע נערצת ואשתו לשעבר. הם נחטפו והוחזקו כמעט עשור בצפון קוריאה, על פי פקודתו של המנהיג קים ג'ונג איל. הדיקטטור, מתברר, היה שוחר קולנוע מושבע אך לא היה מרוצה מרמת הסרטים שהופקו בארצו. הוא רצה אנשי מקצוע משובחים ודרש שיביאו לו את הבמאי והשחקנית הנערצים עליו, כדי שיוכל לכפות עליהם ליצור קולנוע נפלא, על פי הוראותיו. השניים הוחזקו בנתק מוחלט מהעולם, כמין חיות מחמד של הרודן הקוריאני. אחרי שנים, כדי להימלט מכלוב הזהב של קים ג'ונג איל, הם נדרשו לכתוב, לביים ולממש את הדרמה הגדולה בחייהם.
לפרטים נוספים

הנאהבים והרודן (צילום: יח"צ)
הנאהבים והרודן (צילום: יח"צ)

הפשע הנקרא אדם

יום ה' 19.05 18:00  / יום ב' 23.05 15:00  / יום ה' 26.05 16:15

ישראל 2016, 67 דקות, עברית, כתוביות באנגלית

הסרט מספר את סיפורו של חנוך לוין דרך מסע בתחנות חייו האישיות ושיחות עם האנשים הקרובים אליו – שלוש נשותיו, ארבעת הילדים ואחיו. האישיות המורכבת של יוצר שמחויב מעל לכל ליצירתו באה לידי ביטוי במערכות יחסים סבוכות אך גם מלאות אהבה.
לפרטים נוספים

הפשע הנקרא אדם (צילום: יח"צ)
הפשע הנקרא אדם (צילום: יח"צ)

הקשב לי מרלון

יום ה' 19.05 12:00 / יום ו' 20.05 19:45 / שבת 28.05 21:30

יום ה' 26.05 21:00 כיכר הבימה כניסה חופשית

בריטניה 2015, 102 דקות, אנגלית, כתוביות בעברית

למרות שנזקק מאוד להצלחה, לפרסום ולההערצה – מרלון ברנדו לא אהב להיחשף. הוא אפילו כעס על במאים שהצליחו להוציא מתוכו אמיתות אישיות מול המצלמה. אבל כשהתבודד באחוזתו, הרחק מעיניהם ואוזניהם של זרים, הוא הקליט מאות שעות של וידויים אישיים, זיכרונות ילדות, מחשבות על משחק, על תעשיית הקולנוע, על נושאים פוליטיים וחברתיים שהיו חשובים לו וגם משפטי הרגעה שנועדו לשמש למדיטציה.
ברנדו, בנם המוכה והנטוש של הורים אלכוהוליסטים, גדל להיות כוכב-על ששינה את פני הקולנוע. הבמאי סטיבן ריילי משתמש בקולו של ברנדון כדי להזמין את הצופים לשיחה אינטימית ומרגשת מאוד, שבמהלכה חושף אחד השחקנים האינטליגנטיים שידעה הוליווד את הפן הרגשי שהקפיד כל חייו להסתיר.
לפרטים נוספים

הקשב לי מרלון (צילום: יח"צ)
הקשב לי מרלון (צילום: יח"צ)

חלום של ילד

יום ו' 20.05 10:00  / יום ד'  25.05 10:30  / יום ו' 27.05 16:00  

הולנד 2015, 70 דקות, אנגלית והולנדית, כתוביות בעברית ובאנגלית

לאורך כל הקיץ "חיות החוף" העצומות מהלכות על שפת המים, מניעות הלוך ושוב את זרועות הפלסטיק החורקות שלהן ומנופפות במפרשיהן. בחורף הן נודדות בחזרה למקום שבו נולדו – הסטודיו של האמן ההולנדי תיאו ינסן, המטפח את מכונות הענק המונעות בכוח הרוח, וממשיך לשכלל אותן כאילו היו יצורים חיים וכאילו הוא סוג של בורא. מיליוני מעריצים עוקבים אחרי החיות שלו ביוטיוב, אבל ינסן הכריזמטי מקווה להציג אותן גם במוזיאונים ולזכות בהכרה מצד עולם האמנות. "חיות החוף" נולדו בחלומו כשהיה ילד: "הסבירו לי שכולם מתים, שגם אני אמות וזו הייתה מכה נוראה". בתגובה הוא החליט לברוא זן חדש של חיות שישרדו אחריו ואולי לעד, זן ש"חיות החוף" הן רק שלב ראשון באבולוציה שלו. "אני כמו מכשף", הוא מעיד, "והאשליות שאני מייצר ממלאות אותי שמחה".
לפרטים נוספים

חלומו של ילד יום (צילום: יח"צ)
חלומו של ילד יום (צילום: יח"צ)

פגי גוגנהיים

מכורה לאמנות יום ב' 23.05 10:00  / יום ה' 26.05 12:00  / שבת 28.05 10:30  

ארצות הברית 2015, 96 דקות, אנגלית, כתוביות בעברית

פגי גוגנהיים הייתה הרבה יותר מאספנית אמנות. מי שנחשבה לכבשה השחורה במשפחה של מיליארדרים אקסצנטריים, הצליחה להפוך לדמות מרכזית ומשפיעה בעולם האמנות. צעירה, חסרת ניסיון, נוירוטית, ללא השכלה ונתונה תחת מטר של ביקורת ולעג, גוגנהיים לא הרפתה לרגע משתי אהבותיה הגדולות: סקס וסוריאליזם. אוסף מאהביה, שכלל בין השאר את סמואל בקט, ג'קסון פולוק ומקס ארנסט, היה צבעוני ומרהיב לא פחות מאוסף האמנות שאת המשובחות ביצירותיו רכשה באירופה המופגזת ומילטה מתחת לאפם של הנאצים. הסרט מדלג בין סצנות האמנות והבוהמה של ניו יורק, פריז, לונדון וונציה באותה תערובת של תשוקה, עצב וסערת חושים שהייתה בחייה של פגי גוגנהיים.
לפרטים נוספים

פגי גוגנהיים (צילום: יח"צ)
פגי גוגנהיים (צילום: יח"צ)

קודלקה: שוטינג הולילנד

יום ד' 25.05 21:30  / שבת 28.05 12:00 – הקרנה ושיחה עם הבמאי גלעד ברעם ומיקי קרצמן

גרמניה / צ'כיה 2015, 72 דקות, עברית, ערבית ואנגלית, כתוביות בעברית ובאנגלית

יוזף קודלקה ניסה לשכנע את עצמו שהסכסוך הישראלי-פלסטיני לא מעניין אותו, אבל כמי שגדל מאחורי מסך הברזל, הוא חש דחף עמוק לצלם את "גדר ההפרדה", חומת הבטון שישראל בונה לאורך מאות קילומטרים. כמעט חמישים שנה אחרי שהצלם הצ'כי עטור הפרסים תיעד את הפלישה הסובייטית לארצו, הוא לוכד דימויים קשים, מתסכלים ועוצרי נשימה של חבל ארץ הנרמס תחת חומה המגדירה משני צדיה שני בתי כלא עצומים. הבמאי גלעד ברעם, ששימש עוזרו של קולדלקה במהלך ארבע שנים של ביקורים חוזרים לאורך תוואי החומה, מלווה אותו כשהוא זוחל מתחת לגדרות תיל, משוחח עם ילדים וחיילים ומנסה להבין.
לפרטים נוספים

קודלקה: שוטינג הולילנד (צילום: יח"צ)
קודלקה: שוטינג הולילנד (צילום: יח"צ)