החיים הם (כן) פיקניק

מזג האוויר נפלא וזה בדיוק הזמן לצאת לפיקניק. כבר בחרתם להתרווח בחורשה ליד פלג מים מפכפך, וקבעתם עם המשפחה ועם החברים. פשוט. עכשיו רק נותרה השאלה היותר מורכבת - איך לעזאזל מתכננים פיקניק? קבלו רשימת הכנות ומטלות מסודרת שתעזור לכם לצאת לפיקניק המושלם

פיקניק. צילום: איליה מלניקב
פיקניק. צילום: איליה מלניקב
13 במאי 2014

צ'ק ליסט

הקפידו לעבוד בצורה מסודרת, רצוי להתחיל כמה ימים לפני האירוע. צ'ק ליסט יחסוך מבוכות ואכזבות. אתם לא רוצים לטפס לפסגת ההר ולגלות שיש לכם יין יקר ומשובח וגביעי זכוכית אבל אין לכם חולץ פקקים.

הכינותי מראש

יש כמה פריטים שכדאי ואפשר להכין זמן רב מראש ולאפסן בבית עד ליציאה לפיקניק:

מחצלת או שמיכה

משהו שלא אכפת לכם שיתלכלך, ושיהיה גדול מספיק לכל המשתתפים.

סל

הרבה יותר נוח לרכז את המצרכים והכלים בסל, ונוח יותר לשלוף את הפריטים ברגע האמת. פשפוש במיליון שקיות ניילון הוא לא יעיל ומתסכל. לא כדאי לקנות סלי פיקניק ענקיים שיהיו כבדים מדי לנשיאה כשתמלאו אותם. אם אין לכם סל תוכלו להשתמש בארגזי קרטון. הקפידו להרים ולשאת את הקרטון מלמטה, אחרת הדופן התחתונה תיפתח וכל תוכן הארגז יקרוס.

צידנית

חפשו צידניות קלות משקל, ודאו שיש לכם קרחומים ושלחו את הקרחומים לנופש בתא ההקפאה מבעוד מועד. אפשר לאלתר קרח ארוז היטב בשקית כפולה למניעת נזילות, אבל פחות מומלץ.

מכלים אטומים

תזדקקו לצנצנות ולמכלים לשינוע של אוכל והם חייבים להיות אטומים היטב. ערכו לכלים אודישנים מעל הכיור בבית. מלאו ובדקו שאינם מגירים נוזלים בחיבור שבין המכסה לגוף הכלי. אתם לא רוצים נזילות דביקות ולא מזוהות תוססות בסל הפיקניק.

ציוד למשקאות חמים

קיימות אסכולות שונות לארגון של משקאות חמים בפיקניק. בחרו את השיטה המועדפת עליכם. תרמוס – מכל מבודד שמילאתם בבוקר הפיקניק במשקה מוכן לשתייה להלן קפה/ תה שאפשר למזוג מיידית. אנשים של טקסים יעדיפו להביא איתם ערכת קפה הכוללת פינג'ן, גזייה ניידת וגפרורים. הערכה מעניקה אפשרות להכין קפה שחור, תה מרוות בר שקטפתם או אפילו אספרסו במקינטה. קיימים גם כאלה המציתים מדורה קטנה ומרתיחים עליה את פינג'ן הקפה השחור, אבל נו, באמת, אם היינו רוצים דיוקסינים באוויר היינו יוצאים לברביקיו, וזאת כבר אופרה אחרת. מה שלא יהיה, אל תשכחו את הסוכר ואת החלב.

צילום: איליה מלניקוב
צילום: איליה מלניקוב

מים ואלכוהול

הביאו המון מים, לא רק לשתייה, גם לירק או לפרי שצריכים שטיפה, ולמשהו שנפל, ולשטיפת הידיים. בירות כדאי לרכוש ולהכניס למקרר יום מראש, וכך גם לגבי קאווה ויין. העבירו את המשקאות לצידנית בבוקר הפיקניק. יינות אדומים יצאו מהקירור לפני הארוחה.

כלי אכילה צלחות, כוסות, סכו"ם

אם אתם רוכשים כלים חד פעמיים, בחרו אקולוגיים. הכי יפים אלה העשויים מעלים בגוון טבעי. מתקשים להשיג? תמצאו בכל רשתות השיווק את הכלים שנראים כמו פלסטיק אבל לא יישארו מאות שנים אחרי הפיקניק כי הם אקולוגיים ומתכלים בקומפוסט. אם אתם מחליטים לארוז כלים רב פעמיים שבירים תצטרכו להגן עליהם היטב. כוסות זכוכית אפשר להכניס זו אל זו ולארוז בגרב חדש ונקי. כוסיות קטנות אפשר לארוז גם בתבנית ביצים ריקה. לנשנוש בטבע נוח להשתמש בשיפודי עץ קטנים ובקיסמים.

מפת שולחן מבד או מפה חד פעמית

לפעמים מזלזלים ברעיון המפה וחושבים שאפשר לחלטר פיקניק גם בלעדיה. קחו איתכם מפה. מקסימום תשאירו אותה מקופלת בארגז. תשמחו שלקחתם מפה בדיוק כשתיכנעו בקרב מול לשלשת עיקשת שדבקה בכוח בשולחן קק"ל. תהיה לכם מפה יפה ונקייה להסתיר את המפלה. חוץ מזה שמפה מעניקה תווית גרנדיוזית של שיק לאירוע, ועל שיק לא מתפשרים.

מפיות מגבות נייר ומפיות

מפיות טובות להגשה של כריכים, מאפים, עוגות ועוד, והן חיוניות בתנאי מזיגה ואכילה אתגריים בשטח. לצאת לפיקניק בלי כמות גדולה של מפיות זאת טעות של מתחילים.

שקיות גדולות

לפינוי הרמטי של השטח, כך שעדויות על הפיקניק המהמם שערכתם ייוותרו רק בצילומים שהעליתם לאינסטוש.

ועוד אזהרת מסע קטנה: טבע זה בחוץ! אם אין די צל של עצים במיקום הנבחר כדאי שיהיו שמשיות, ובכל מקרה הביאו כובעים, ואת כל מסנני הקרינה שאתם נוהגים למרוח על עצמכם נגד שמש. טיפוסים עירוניים עדינים מן הראוי שיביאו בקבוקוני שמנים, קרמים ותמציות צמחים נגד נמלים, ברחשים, יתושים ושאר חרקים באוויר וביבשה, וכן מניפה גדולה למי שרגיש לחום ולא מתכוון להעביר את כל זמן האירוע ספון באוויר המזגן ברכב.

צילום: איליה מלניקוב
צילום: איליה מלניקוב

עקרונות מנחים להצטיידות באוכל

הגודל כן קובע

העדיפו עגבניות שרי על עגבניות גדולות שצריך לחתוך, העדיפו דובדבנים על אפרסקים גדולים מעיכים. קישונים קטנים מנצחים קיש קבוצתי גדול. זיתים לסוגיהם הם נסיכי כל פיקניק. מה שיכול להגיע חתוך במנג'טים וארוז בצפיפות מבלי יכולת לרקוד בכלי הגשה אטום יעשה כך את הדרך לפיקניק.

הפרדת רשויות

מלח מגיע בכלי סגור נפרד ורוטב מגיע בצד בכלי נפרד ואטום. אתם לא רוצים לפתוח את קערת הסלט ולמצוא סמרטוטי עלי חסה טובעים במיץ של עגבניות.

הצעות למנות מנצחות

פתיח מרק יוגורט קר עם שום כתוש, מלח, אבקת פלפל שחור, קוביות קטנות של מלפפונים, שמיר ופטרוזיליה קצוצים דק. למזוג לכוסיות וללגום.

בית לחם

כיכר לחם כפרית תמימה למראה. אף אחד לא יודע שבבית חציתם אותה ורוקנתם אותה מתוכן. בדיסקרטיות מלאה מילאתם את כיכר הלחם בגבינות פטה או גבינה צפתית, עגבניות מיובשות, זיתים מגולענים ועלי בזיליקום או אורגנו טריים. ברגע האמת אתם פורסים פרוסות בנונשלנטיות ומגישים על גבי מפית. מה, לא הבאתם מפית? כמה פעמים נזכיר לכם שחייבים מפיות!

צילום: איליה מלניקוב
צילום: איליה מלניקוב

קציצות צמחוניות עם גבינות

הן יכולות להיות עשויות עלי תרד, גבינה בולגרית ופירורי לחם או כרישה ותפוח אדמה מבושל שעורבבו עם ביצה וגבינת פטה, או עם זוקיני מגורר עם קמח, ביצה וגבינה צפתית. כולן יעשו את העבודה. הן יהיו אלגנטיות גם אם יידחסו לתוך פיתה עם סלט וממרח. רק אל תשכחו להגיש אותם במבט מצועף של אייל שני.

למאותגרים

הכינו פריטטות חתוכות מראש למשבצות. להגשה הניחו על כל משבצת גבינת פטה. אם גם פריטטות מסובכות לכם מדי – חביתה זה סבבה לגמרי. באחריות.

לרענון

סלט עדשים חומות מבושלות שהמים נוקזו מהם בתום הבישול. מוסיפים בנדיבות לימון ושמן זית, וכן קוביות עגבנייה ומבחר נדיב של עשבי תבלין קצוצים, מלח ופלפל שחור. חשוב שהסלט הזה ישכב עם הרוטב ללילה במקרר לספוג טעמים ולהתרכך. להגשה הוסיפו קוביות קטנות של גבינת פטה עזים.

סלט סלק מבושל עם חומץ בן יין לבן, שמן זית ופלפל שחור גרוס. להוסיף קוביות צפתית עזים ולהגיש.

קישונים וטארטלטים אישיים

אם מסובך לכם מדי לעבוד עם קלתיות תוכלו לאפות בקלות גם מאפין מלוחים שהמתכונים שלהם דומים בשלבי ההכנה לעוגות בחושות. קשה להיכשל בהכנתם. טוב גם לאפות לחמניות של גבינות בולגרית ופטה.

פרנץ' טוסט

אטרקציה רב גילית. פעוטות ועד קשישים ישמחו לנעוץ שיניים בפרנץ' טוסט שארזתם בערמה יפה במגבת או במפית בד גדולה וצררתם בשרוך. תוכלו להגישם בצלחת או על מפית נייר, ולהניח על כל פרוסת פרנץ' טוסט כף של יוגורט ומרקחת פירות, או ללכת על גרסה מלוחה עם פרוסת גבינה בולגרית מעודנת.

מה הולך עם מה

גם אם אתם לגמרי חסרי מושג קלוש בבישול וגם אם אתם יודעים להכין הכל בבית בלי מתכון, שווה שתצרפו לפיקניק שידוכים פשוטים וקולעים לגבינות שיתחברו היטב בקומבינציה עם לחמים, עם מאפים ואפילו עם ירקות. ממרח פלפלים קלויים, ממרח זיתים בגרסה פשוטה או בסגנון טפאנד, ממרח פסטו וממרח לימונים כבושים – סנדוויץ' עם כל אחד מהם ועם גבינת פטה או צפתית ועלה חסה יכול להיות גאונות צרופה.

טריק

סלט ירקות פשוט של עגבנייה ומלפפון שתחתכו בשטח יהפוך לאירוע חד פעמי בעזרת קוביות גבינת פטה עזים או בולגרית מעודנת, זיתים מגולענים ובזיקה קלילה של מעט סוּמק, זעתר או פלפל שחור גרוס.

עוד טריק

אפשר להגיש סלט בעלה חסה אייסברג או כרוב. מניחים סלט על העלה, מוסיפים קוביות גבינה, מגלגלים כמו טורטייה ולועסים. הרבה יותר נוח מאשר להתאמץ עם מזלג בטבע.

מתוקים

בהתאם למה שהכי משמח אתכם. גרנולה עם פירות ויוגורט, מאפין מתוק או עוגה בחושה.

גרנד פינאלה

מגש גבינות. מגש עץ ועליו מבחר גבינות, אגוזי מלך וצנצנת קטנה של דבש מתובל בקינמון והל. אפשר להביא תאנים או פרוסות מלון בכלי קשיח. אם הייתה נשארת טיפת מקום בבטן היינו מתחילים את הפיקניק מההתחלה כבר ברגע זה.

סטיילינג: אורית עציון
צילום: איליה מלניקוב
הפקה: יערה כליף
פירות וירקות: כרמלה
לחמים ובגטים: לחמנינה
סכו"ם וכלים מתכלים, מפיות וכוסות: הילולה
יין: יקבי רקנטי בע"מ