ח"כ סתיו שפיר: "באוצר חשבו שאם יזרקו לנו פירורים זה יספק אותנו"

חברת הכנסת סתיו שפיר ממשיכה להיאבק להנגשת המידע מועדות הכספים לציבור

סתיו שפיר
סתיו שפיר
5 באוקטובר 2014

אהלן ח"כ סתיו שפיר, יפה לך שקיבלת שער במוסף "הארץ" ושכחת מיד מי גידל אותך ומי היה הראשון לראיין אותך על מלחמתך בוועדת הכספים.

"חחח. אכן, Time Out היה הראשון לעשות את זה".

לימדנו אותך הכל ואז בגדת בנו עם הגדולים. מילא. עתרת לבג"ץ נגד משרד האוצר בדרישה להפסיק את השיטה שלפיה מעבירים תקציב בכנסת, ואחר כך משנים בו סעיפים ומעבירים מיליונים מתחת לשולחן דרך ועדת הכספים. במשך שלושה האוצר מסרב לדון איתך על הסוגיה הזו, איפה זה עומד?

"באוצר חשבו שאם יזרקו לנו פירורים מבחינת חיזוק השקיפות זה יספק אותנו. חשוב לומר שהגענו להישגים מבחינת השקיפות של ועדת הכספים, והמסמכים שלה הרבה יותר נגישים לציבור עכשיו, אבל עדיין הבעיה העקרונית עומדת בעינה: הקומבינה הזו שבה מצביעים על תקציב בכנסת, ואחר כך, במשך השנה, האוצר משנה בממוצע 87% מסעיפי התקציב דרך ועדת הכספים".

[tmwdfpad]

הקומבינה מאפשרת העברת כספים נוספים להתנחלויות, למשל. למה שהאוצר לא יעביר את זה בתקציב הרגיל? הרי לקואליציה יש רוב בכנסת וסביר שזה יאושר.

"משתי סיבות. הסיבה הראשונה היא שנוח לממשלה שהציבור מאמין שלא משנה מי בשלטון- תקציב המדינה תמיד יהיה מאוזן יחסית ויטיב עם כל חלקי הציבור. בפועל עוברים סכומים פסיכיים למי שמקורב לשלטון על חשבון אוכלוסיות אחרות, אבל זה קורה בחשאי בוועדת הכספים אז הציבור לא שומע על זה. הסיבה השנייה היא שהשיטה הזו מאפשרת לאוצר לסחוט פוליטית רשויות מקומיות ומשרדי ממשלה. קח עירייה כלשהי שאמורה לקבל סכום מסוים מהאוצר. במקום שהסכום יגיע אליה במסגרת תקציב המדינה, מבטיחים לעירייה שהסכום יגיע דרך ועדת הכספים במשך השנה. ראש העיר מגיע כל חודש לכנסת, מחזר אחרי אנשי האוצר, והם יכולים לסחוט ממנו דברים בתמורה לזה שיעבירו לו סוף סוף את הכסף שהובטח לו ושעליו הוא בנה".

הצלחת לדבר עם לפיד ישירות על העניין הזה, או רק עם פקידי האוצר?

"לא, לא על העניין הזה".

בעניינים אחרים אתם מדסקסים באופן קבוע?

"אני מגישה לו שאילתות שונות וכו', אבל בנושא הזה הוא טרם הגיב".

וברמה הלא פורמלית יש לכם דיבור?

"יצא שדיברנו כמה פעמים אבל לא על שיטת הקומבינה הזו ואף פעם לא בצורה מעמיקה מספיק".

בסופו של דבר לא תסתפקי בזה ששיטת העברת הכספים להתנחלויות תהפוך שקופה ונקייה יותר, כי את בטח רוצה שהכספים יפסיקו לזרום לשם. לא עדיף להילחם בדבר עצמו מאשר בשיטה?

"זה שאני מאמינה בהסדר מדיני ושלום והממשלה לא זו עובדה, וזכותה של הממשלה לפעול לפי אמונתה. מה שאני רוצה הוא שהציבור יידע באמת לאן הולך הכסף שלו, ושהאוצר לא יסתיר את זה".

כלומר את מאמינה שיותר שקיפות וחיסול שיטת הקומבינה של האוצר יהפכו את הציבור לשמאלני יותר.

"אם הציבור יכיר את המספרים האמיתיים שעוברים להר חברון לעומת שדרות, למשל, אז כן – יש מצב שדעתו תשתנה".