אימא, אנא בחיבק

שנת הלימודים החדשה מביאה איתה בשורה של דו־קיום: גן ילדים ערבי־יהודי ממלכתי ראשון נפתח בעיר

אפילו המגירות דו־לשוניות
אפילו המגירות דו־לשוניות
29 באוגוסט 2013

עם פתיחת שנת הלימודים החדשה נפתח בלב יפו גן הילדים הממלכתי הראשון שפועל במתכונת דו־לשונית – בערבית ובעברית. בגן עובדות שתי גננות – אחת ערבייה ואחת יהודייה, שתי סייעות באותה המתכונת ו־40 זאטוטים בגילי 3־4 שעם הזמן ידעו לפטפט בעברית ובערבית כמעט באותה מידה.

היוזמה לפתיחת הגן התגבשה לפני כשנה וחצי, כאשר כמה עשרות משפחות יהודיות וערביות מיפו הרגישו שהם רוצים לבנות מסגרת לחיים משותפים, והגיעו למסקנה כי הדרך הטובה ביותר להתחיל היא באמצעות מעורבות בחיי היומיום המשותפים מגיל צעיר. ההורים ביקשו לפתוח גן ילדים דו־לשוני ופנו תחילה אל עמותת יד ביד, שמקדמת יוזמות לחינוך יהודי־ערבי בישראל ושהקימה כבר בתי ספר דו־לשוניים בוואדי עארה ובגליל. כמובן שיוזמה שכזו לא עברה בלי קשיים ומאבקים, אבל מה שדחף את אנשי הקהילה מיפו ואת פעילי יד ביד הייתה הידיעה שבקרב האוכלוסייה ביפו יש רצון אמיתי לחינוך משותף.

ענת יצחקי, המארגנת הקהילתית של יד ביד בתל אביב־יפו, מספרת שמרגע שהתוודעה לביקוש הרב היה לה ברור שהיוזמה הזו תתממש. "המכשול הראשון שנתקלנו בו בעבודה עם העירייה ועם משרד החינוך היה חוסר האמונה שהורים ירצו לרשום את ילדיהם לגן כזה", היא מסבירה. "אמרנו להם שאנחנו יודעים שיש הורים שרוצים להירשם, כי ההתארגנות הזו החלה מקבוצה של הורים, והם אמרו לנו שאם אנחנו כל כך בטוחים אז שנוכיח. הוצאנו עצומה שכתוב בה שאם ייפתח גן דו־לשוני החתומים מטה ירשמו את ילדיהם לגן הזה, וציפינו לאסוף כמה עשרות חתימות. בתוך יומיים כבר היו לנו מאות".

הילדים בגן לא רק ילמדו לדבר בשתי שפות, אלא גם ירכשו את התכנים המסורתיים של כל אחת משלוש הדתות המרכזיות בארץ: יהדות, אסלאם ונצרות. לוח השנה של הגן, למשל, יהיה יהודי־ערבי־נוצרי ויכלול את כל המועדים השונים של הדתות.

מי שתשלים את התהליך החינוכי שיעברו הילדים בגן תהיה אותה קהילה שנלחמה עבור הקמתו, זו שחוגגת יחד את החגים של שלוש הדתות, מארגנת פיקניקים וטיולים משותפים ויוצרת מציאות יומיומית שבה יודעים ליהנות מהחיים ביחד מבלי להתעלם מהמורכבויות.