איך השפיע איסור מכירת אלכוהול אחרי 23:00 על הצריכה בתל אביב?

במטרה לצמצם את צריכת האלכוהול אצל קטינים נאסר ב־2010 על פיצוציות למכור אלכוהול אחרי 23:00. האם זה קורה בפועל והאם הילדים באמת הפסיקו לשתות?

בקבוקי אלכוהול בפיצוציה (צילום: שלומי יוסף)
בקבוקי אלכוהול בפיצוציה (צילום: שלומי יוסף)
25 במאי 2017

שעת יובש: בשנים האחרונות התרגלנו כולנו לתחושת ההחמצה שעולה מגרוננו כשהשעון מראה 23:01 – ארבע ספרות שאומרות שדקה אחת הפרידה בינינו לבין רכישת אלכוהול במחיר סביר. לו רק היינו קמים מהספה כמה דקות קודם. לחוויה הקולקטיבית הזאת נאלצנו להתרגל בגלל חוק הפיצוציות, שעבר לפני שבע שנים ושאסר על מכירת משקאות משכרים בחנויות בין השעות 6:00־23:00. אז, כשנחקק, טענו מוביליו שהוא יצמצם את תופעת השימוש המופרז באלכוהול בקרב נהגים, בעיקר בני נוער. שבע שנים אחרי זמן טוב לבדוק: האם הוא נאכף? האם הוא עובד?

"ב-2009 דורגנו במקום השני בעולם בצריכת אלכוהול בקרב בני נוער", מספר האנתרופולוג תמיר ליאון, מומחה לתרבות הנוער. "הנתון הזה התסיס צורך לבנות מהלכים משמעותיים בתחום הנגישות לאלכוהול – מה שגרם ליצירת החוק". לפי המספרים נראה שעל פניו החוק השיג את מטרתו. לפי נתוני הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול, מאז הפעלת התוכנית ב־2010 ועד לסוף 2014, ירד שיעור בני הנוער שצורכים אלכוהול במידה מופרזת (לפחות חמישה משקאות אלכוהוליים תוך כמה שעות, פעם אחת בחודש לפחות) מ־21 אחוז לעשרה אחוזים – ירידה דרמטית, בעיקר בקרב ילדי חטיבות הביניים.

"החוק אמנם גורם לאי נוחות לחלק מהאוכלוסייה, אבל אני מאמין שהשילוב בינו לבין שורה של צעדים נוספים, אכיפתיים וחינוכיים, כן גרם לשינוי מסוים", אומר ליאון. "זה תמהיל המהלכים. יש ערך משמעותי גם לשיח הציבורי וגם לממד האכיפה בעניין". גם במשטרה מסכימים שהחוק השיג את שלו. "אנחנו בהחלט רואים שינוי", אומר גורם בכיר במשטרה, "בעיקר באופי וממדי הצריכה, ולא רק בקרב בני נוער".

"אנשים פשוט עברו לקנות את האלכוהול שלהם ב-22:30" (צילום: shutterstock)
"אנשים פשוט עברו לקנות את האלכוהול שלהם ב-22:30" (צילום: shutterstock)

בקרב הנהגים קשה להצביע על מגמה בולטת. הנתונים על נהיגה בשכרות נשענים על דיווחים של תאונות בלבד. מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים נמסר כי ארבעה אחוזים מכלל התאונות ב־2016 נגרמו כתוצאה משימוש באלכוהול או סמים, אך ציינו שמדובר ככל הנראה במספר נמוך בהרבה מהשיעור בשטח.

כשנחקק החוק טענו בעלי הפיצוציות והקיוסקים ברחבי העיר שהמהלך יוביל לפגיעה ממשית ברווחיהם, שכן חלק נכבד מהכנסות העסקים הללו מקורות במכירת אלכוהול, בעיקר בלילה. "אנשים פשוט התחילו להגיע לקנות אלכוהול ב־22:30, זה כבר הפך להרגל", אומר בעל פיצוציה ברחוב המלך ג'ורג'. חגי, תלמיד בעירוני א', מסכים שההסדר שהתגבש בשטח עובד לכל הצדדים. "החוק לא באמת מגביל אותנו, פשוט דואגים להשיג את האלכוהול בשעה קצת יותר מוקדמת. אני לא מרגיש שהרגלי הצריכה שלי משתנים אם אני קונה ב־22:30 או ב23:00".

"אנחנו בכל אופן לא לוקחים סיכונים", אומר בעל הפיצוציה. אני מעדיף להפסיד כמה עשרות שקלים, ולא להסתבך (במכירת אלכוהול אחרי 23:00 – ג"כ), ואני לא לבד – אני לא מכיר מישהו שחושב שזה שווה את זה". נראה שזו אכן התמונה בעיר, לפחות לפי עדות העסקים. בכל הפיצוציות שביקרנו בהן סיפרו לנו שמוטב להתרגל לתגובות שליליות ולמבט קריר מלקוחות מאוכזבים, מאשר קנס פוטנציאלי בגובה 9,000 ש"ח. החשש הזה, כמובן, היה מתפוגג בהיעדר אכיפה, שבמשטרה מספרים שעושים בעיקר אחרי פניות מאזרחים ולא באופן רציף. "האכיפה מתבצעת בעיקר על בסיס דיווחים מאזרחים על עסקים מסוימים", אומר בכיר במשטרה. "בעת הצורך אנחנו מבצעים תצפיות או מפעילים אנשים, לרבות קטינים, שיביימו רכישה". על פי הבכיר, "מעידה חד פעמית", כלשונו, לא מספיקה לנקיטת פעולות משמעותיות נגד בעל העסק. לפי הנוהל הקטין נשלח שלוש פעמים בטרם העסק נענש.

הילדים ובני הנוער שגדלו לתוך החוק לא ממש רואים במדיניות הזאת קושי משמעותי. "תכלס, כולנו כבר שתינו, זה לא כזה מרגש", אומר אייל בן ה־16. "ובכל מקרה, אם רוצים לשתות – יודעים להסתדר. בכל שעה".

[interaction id="5926d45c80639da10ef55210"]