הכל פתוח: בג"ץ אישר לפתוח סופרים בתל אביב בשבת

שופטות העליון מתחו ביקורת על הממשלה, שנמנעה מלהכריע בעניין חוקי העזר החדשים של עיריית תל אביב, שיתירו למרכולים מוגדרים לפעול בשבתות, בלי לחשוש מקנסות, וקבעו שהחוקים הללו מאושרים. חולדאי: "תל אביב תישאר חופשית"

Am : Pm. צילום: יולי גורודינסקי
Am : Pm. צילום: יולי גורודינסקי
19 באפריל 2017

בג"ץ קבע היום (רביעי) כי הוא מתיר לעיריית תל אביב להפעיל עסקים בעיר בשבת, לפי התנאים שהגדירה מראש בחוקי העזר העירוניים – קרי, פתיחת מרכולים ועסקים אחרים לפי רשימה מוגדרת מראש, ובחלוקה לפי אזורים בעיר. זאת לאחר תקופה ארוכה שבה חיכו חוקי העזר לאישור שר הפנים, שנמנע מלקבל החלטה. בהחלטתן ביקרו שלוש שופטות העליון – הנשיאה מרים נאור והשופטות אסתר חיות ודפנה ברק-ארז את התנהלות הממשלה, שנמנעה מלהכריע בעניין שנתיים וחצי, מאז אישרה מועצת העיר תל אביב את חוק העזר. הן גם דחו את בקשת הממשלה לקבל ארכה נוספת לפני ההכרעה. השורה התחתונה: חלק גדול מהסופרים ימשיכו להיפתח בשבת, ולא יקבלו קנסות או יעמדו בסכנת סגירה.

זהו שלב נוסף, ובתקווה אחרון, בסוגיית הסופרים בשבת – שעלתה לסדר היום ב-2013, בעקבות עתירה של בעלי המכולות נגד מדיניות אי-האכיפה של העירייה, שלטענת העותרים גרמה להם נזק כלכלי. הם, להבדיל מהרשתות הגדולות, לא יכלו להעסיק עובדים אחרים בשבת, וכדי להתמודד עם התחרות של הרשתות, נאלצו לעבוד בשבת – מה שפגע לדבריהם בחופש העיסוק שלהם. בעקבות זאת שינתה העירייה, בהוראת בית המשפט, את חוקי העזר שלה – וכעת הם אושרו על ידי בית המשפט. ראש העירייה, רון חולדאי, אמר בתגובה לפסיקת בג"ץ: "כפי שאמרתי כבר לפני כארבע שנים – העיר תל אביב-יפו הייתה חופשית ותישאר חופשית".

לפסיקה המלאה של בג"ץ