האנשים שעובדים בלחגוג: הכירו את "ראשי עיריית הלילה"

להסתובב שיכור כל לילה, להתערבב עם בעלי הברים והכל כעובד עירייה: הכירו את "ראשי עיריית הלילה" של בירות העולם, האנשים שאוהבים את תל אביב דווקא כי היא "בלתי מושלמת"

הכי שקט שאנחנו זוכרים את הכיכר. הרמות בלילה לבן (צילום: אסף ליברפרוינד)
הכי שקט שאנחנו זוכרים את הכיכר. הרמות בלילה לבן (צילום: אסף ליברפרוינד)

רפובליקת קרחנות: בצהרי חמישי שעבר, ערב הלילה הלבן, נצפתה בשוק הכרמל משלחת דיפלומטית רשמית למחצה, בעת שחבריה טעמו מידיהם של הרוכלים חומוס וטחינה. לחלק מחבריה היה שיער מחומצן והרחבות אימתניות באוזניים. שלושה אחרים הבריזו מהסיור בטענה שחגגו יותר מדי בלילה הקודם. נראה שחלומם של פוליטיקאים כדוגמת סטס מיסז'ניקוב קרם עור וגידים באותה משלחת, שבה נמנו "ראשי עיריית הלילה" של ערים ברחבי העולם, מאמסטרדם וברלין ועד טוקיו. לחגוג עד שעות הבוקר זו פשוט העבודה שלהם.

"ראשות עיריית הלילה" הוא מוסד טרי שצמח באמסטרדם רק לפני שנתיים. היא הייתה הראשונה להקצות תקן לאדם שנבחר דמוקרטית על ידי ברים ומועדונים, ותפקידו לתווך בין הרשויות לאנשי הלילה בכל הבעיות המייחדות את עבודתם. "מאז ומתמיד התייחסו ללילה אחרת", מסביר מיריק מילאן, המופקד על חיי הלילה באמסטרדם. "מבחינת הרשויות, כל מה שקורה אחרי שעה מסוימת הופך באופן אוטומטי לבעיה. התפקיד שלנו נחוץ כדי להבהיר לרשויות כמה חשובים חיי הלילה לתרבות ולכלכלה העירונית".

עוד כתבות מעניינות: 
77 ש"ח בגורדון וחינם בניו יורק – למה הבריכות אצלנו כל כך יקרות?
התביעה שתחסוך כסף לרוכשים סיגריות באשראי
"מחמירים את מצוקת החנייה": התושבים זועמים על האוטותל

ההישגים של ראשי הלילה בעריהם בלתי מבוטלים. היידיוקי יוקוי (הידוע יותר כראפר זיברה) תרם בטוקיו לביטול חוק מעופש מימי הכיבוש האמריקאי שאסר על ריקודים לאחר חצות. לוץ לייכסנברינג מברלין נלחם בתהליכי הג'נטריפיקציה בעירו באמצעות מיזם שתפקידו לשמר את הפוטנציאל היצירתי בשכונות ומתעדף עסקים הנותנים במה לאמנים וליוצרים צעירים. כריס גאריט מחרונינגן הצליח להאריך משמעותית את שעות הפעילות של העסקים בעירו ההולנדית. דווקא מתוך המאבקים בערי מוצאם קל להם להעריך (גם אם מתוך נימוס דיפולמטי) את חיי הלילה התל אביביים. "אינדיקציה לעיר עם תרבות לילה שוקקת היא כשאנשים שורצים ברחובות מסוימים בכל יום ובכל שעה, כמו ברוטשילד למשל", אומר יוקוי. לייכסנברינג הברלינאי מוסיף כי "תל אביב, כמו שאומרים על ברלין העיר בלתי מושלמת (Unfinished). לא הכל בה מצוחצח וסטרילי, ודווקא המרחב הזה מאפשר צמיחה של אמנות ותרבות לילה איכותית".

"התפקיד שלנו נחוץ כדי להבהיר לרשויות כה חשובים חיי הלילה לתרבות ולכלכלת העיר" (צילום: ישראל ג'ושוע)
"התפקיד שלנו נחוץ כדי להבהיר לרשויות כה חשובים חיי הלילה לתרבות ולכלכלת העיר" (צילום: ישראל ג'ושוע)

השאלה המתבקשת, כמובן, היא אם יש צורך בראש עיר לילה בתל אביב. הדמות המקומית המקבילה אצלנו היא סגן ראש העיר אסף זמיר, שנבחר מטעם רשימת הצעירים, ותחום הלילה והרישוי מופקד תחת אחריותו. ההישג האחרון בלשכתו הוא ביטול אגרת היתר הלילה, שהקשתה את הישרדותם של עסקים שנדרשו לשלם מס לילי נוסף אף שלא פעלו בשעות היום. השבוע גם יצאה העירייה במכרז שתפקידו לאייש תקן חדש לאדם בעל ניסיון בחיי הלילה שישמש כמתווך בין העירייה לעסקים. "יש צורך בעובד קבוע שיסתכל על התחום רק מהזווית הזאת ושייתן לעסקים תשובות שהולמות את המקרה הספציפי שלהם", מסביר זמיר. עם זאת, מודה זמיר, האתגר הביורוקרטי של העסקים הוא לא הבעיה היחידה. "יש אתגר שעדיין לא הצלחתי בו אבל אולי יום אחד אצליח – להבהיר שיש סוג בילוי מסוים בלילה ומוזיקה מסוימת בלילה שצריכה לקבל הכרה של תרבות גבוהה. יש פה סצנה אלקטרונית שצריך לטפח אותה ולשים אותה בפרונט, להבהיר שהיא לא פחות תורמת ליצירה העירונית מז'אנרים אחרים. כיום לעירייה עדיין קשה להבחין בין תרבות כזו לבין ברים שמריצים פלייליסט".