סוד הסם הנעלם

הזמן הקצר מאוד – 12 שעות בלבד – שלוקח לסם האונס להיעלם באופן מוחלט מהגוף, כמעט ולא מאפשר להוכיח את השימוש בו. אז איך יודעים בכלל עד כמה רחבה התופעה הזו בישראל?

31 בדצמבר 2013

מזה כמה שנים שסם האונס הפך למונח מוכר בחיי הלילה של העיר. התסריט הוא קבוע – בחור או בחורה מזמינים משקה, והזכרון הבא שלהם הוא שהם שרועים מחוץ למועדון, בגדיהם מופשלים או קרועים, והם לא זוכרים דבר. פעמים רבות, גם בשנה האחרונה, אוזכר סם האונס בתקשורת בקשר למכרים שכוסו, אך כמעט ואף פעם לא אותר בישראל החומר GHB, או אחד מסמי האונס האחרים, בקרב נפגעי ונפגעות תקיפה מינית.

 "מבחינה מעבדתית אין לנו הוכחה כי GHB, קטמין או רוהיפנול הם סמי אונס נפוצים ביום יום, היות ותוך 12 שעות הסמים האלה נעלמים מהגוף", מסבירה ד"ר מיכל רוטנברג, מסבירה ד"ר מיכל רוטנברג, מנהלת מעבדת המכון לטוקסיקולוגיה ופרמקולוגיה קלינית במרכז הרפואי שיבא, תל השומר, המכון היחיד בארץ שיכול לבדוק את שרידי החומר בדם..

 גם במשטרה מסכימים כי "קיים קושי ראייתי מהותי בהוכחת שימוש בחומר לשם תקיפה, בשל הקושי לאתר סימנים של החומר בגופו של אדם זמן קצר לאחר השימוש בו וכן חוסר מודעות הקורבן לנמה שאירע בזמן אמת". עוד מסבירים במשטרה כי "בדיקת הסם לא יכולה להתבצע אצלנו אלא אך ורק באמצעות ביקור חוץ במעבדה הטוקסיקולוגית בתל השומר. כאמור, לאור מאפייני החומר, כמעט ולא מוכרים מקרים בהם זוהו החומרים הנ״ל בגוף".

 אם כך, נשאלת השאלה: האם  מדובר בתופעה שולית ביותר שמועצמת על ידי התקשורת? ד״ר שגית ארבל, מנהלת מרכז "בת עמי" לטיפול אקוטי בנפגעי ובנפגעות תקיפה מינית בהדסה עין כרם, מנסה להשיב. "יש סיפורים שכששומעים אותם עולה החשד כי היה מעורב שם עוד משהו", היא מסבירה. "כשנפגעת תקיפה מינית מספרת ששתתה משקה קל או אלכוהול במידה מצומצמת, ובכל זאת יש חלקים שלמים מאותו ערב שהיא בכלל לא זוכרת, מתקבל הרושם שיכול היה להיות מעורב פה סם אונס". עם זאת, גם היא מודה ש"לא הצלחנו להוכיח או לאתר אותו, כי כשהן יכולות לספר את הסיפור, הוא כבר לא בגופן".

 משטרת ישראל כן הצליחה לתעד באמצעות מבצע של סוכנים סמויים מכירות של הסם במועדונים, וסגר בפברואר האחרון שישה מועדונים בעיר (ראה עמ' קודם) שבהם התבצעו מכירות כאלו. רכישה של הסם, עם זאת, היא לאו דווקא לשימוש מנצל. יש מי שמשתמשים ב-GHB כסם מסיבות. "זה גורם לך לתחושת שחרור וקלילות מוגזמת, חיוך מרוח על הפנים, עודף ביטחון, אתה מרחף לך במועדון", מספר כפיר, שמשתמש תדיר בסם. "הרבה פעמים ראיתי שאני דורך על אנשים מבלי שאני שם לב, והמון המון חורים בזיכרון. קרה לי כמה פעמים ששאלתי חבר 'למה לא הגעת אתמול למסיבה?' והוא אמר לי שרקדנו ביחד כל הערב". כפיר מסביר ש"זה סם מאוד נוח למשתמש, אתה מזמין קולה, מחזק אותה בכמה טיפות מהבקבוקון שהבאת איתך למועדון, ואז אתה פשוט שותה סמים, ואף אחד לא יודע". רויטל מנצלת אותו כמעורר חשק מיני, ומשתמשת בו לפעמים לפני סקס: "זה נעים, מרגיע, משחרר – אני לא יכולה בכלל להשוות בין סקס איתו ובלעדיו – זה מנטרל עכבות וגורם לתחושת חרמנות, והסקס הרבה יותר מהנה איתו. הבעיה היא שזה סם שצריך להיות בקונטרול על כמה ומתי לוקחים. אי אפשרת להתחזר. וכמובן בלי אלכוהול".

 ומה קורה כשלא שומרים על קונטרול? "פעם אחת הגעתי למסיבה באחד המועדונים בתל אביב, ולקחתי יותר מדי GHB", נזכר אלי, שמשתמש בסם לפעמים. "אני זוכר שנכנסתי למסיבה, והדבר הבא שאני זוכר הוא ששכבתי מחוץ למועדון עם קיא על כולי. לא זכרתי שהקאתי, פשוט ראיתי את הבגדים שלי. התביישתי, ורק הודיתי שזה לא הסתיים באונס או בשוד".

 "כשאדם שיכור הוא נעשה מאוד קלאמזי ולא קואופרטיבי, ואז יש עליו יותר סימנים", מסכמת ד"ר ארבל ממרכז בת עמי. "אבל עם סם האונס זה נראה כאילו הוא שיתף יותר פעולה. זכור לי מקרה שבו עמדתי מול בחורה צעירה שטענה כי נאנסה, ואתה מביט בה והיא נראית רגועה ואתה אומר לעצמך שזה לא יכול להיות. אחרי זה גילינו שהיא דוברת אמת – היה בגופה ד.נ.א של גבר זר. בגלל המורכבות של איתור סמי אונס, אנחנו לא תמיד יכולים להגיד בוודאות שנעשה בו שימוש, אבל די ברור לכולנו שמעורב בחלק ממקרי האונס האלה גורם נוסף – אם מדובר בסם האונס או במשהו אחר, את זה אנחנו כנראה לא נגלה".