לבריאות: 10 המלצות לטיפול ומניעת השמנת ילדים

25 אחוז מילדי העולם המערבי מוגדרים כיום כשמנים. בשלושת העשורים האחרונים נצפתה עליה בכ־50 אחוז בשכיחות ההשמנה בקרב ילדים ומתבגרים, והסיכון להשמנה עוד עולה עם הגיל - מתבגר שמן הוא בעל סיכוי של 70־80 אחוז להפוך למבוגר שמן. מה עושים?

ילד אוכל. צילום: Shutterstock
ילד אוכל. צילום: Shutterstock
14 ביולי 2015

תופעת ההשמנה בקרב ילדים הולכת וגדלה בשכיחותה בעשורים האחרונים בעולם המערבי. כיום 25 אחוז מילדי העולם המערבי מוגדרים כשמנים. בשלושת העשורים האחרונים נצפתה עלייה בשיעור חד של כ־50 אחוז בשכיחות ההשמנה בקרב ילדים ומתבגרים. הסיכון להשמנה עולה עם הגיל, כך שמתבגר שמן הוא בעל סיכוי של 75־80 אחוז להפוך למבוגר שמן.

השמנת ילדים היא תופעה נרחבת ורבת משמעות מבחינה בריאותית, נפשית וחברתית. ילדים שמנים רבים מדווחים על הרגשה של דחויים בחברה ובשל כך נפגעים מאוד הביטחון העצמי ודימוי הגוף, וקשה מאוד לילדים אלו להשתלב בחברה.

המלצות לטיפול בהשמנת ילדים:

1. צרו לילד סביבה המעודדת תזונה נכונה.

קנו פחות מזונות מעובדים, חטיפים, ממתקים ושתייה מתוקה, והציעו לו יותר מזונות בריאים כגון דגנים מלאים, פירות וירקות ומוצרי חלב דלי שומן.

2. עודדו את הילד להפחית בשעות מסך ולהרבות בפעילויות בעמידה

ידוע כי צפייה בטלוויזיה במשך יותר משעה ביום מגבירה את צריכת הג'אנק פוד (מזונות עתירי שומן, בצקים וכדומה), בעיקר בגלל הפרסומות.

3. צרו לילד סדר יום ומסגרת ארוחות רציפה

ארוחת הבוקר, לפני בית ספר, צריכה להיות מזינה ולכלול דגנים מלאים ומוצרי חלב דלי שומן.

4. קיימו ארוחות משפחתיות בסופו של כל יום

ארוחה משותפת של כל בני המשפחה תסייע לילד הן באימוץ אכילה סדירה והן בבחירה נבונה של המזון, בתנאי שההורים יקפידו לאכול בריא ומסודר.

5. אמצו כללי אכילה בבית

חשוב שהילד יזכור כי אוכלים רק בחדר האוכל או במטבח, רק בישיבה, רק מצלחת, רק כשבאמת רעבים ובלי לעשות עוד דברים כגון צפייה בטלוויזיה.

6. הסירו את התניית הברוקולי והשוקולד

התניות כגון "סיים מהצלחת", "אם תאכל ירקות תקבל שוקולד" אינן מומלצות ועלולות לפתח בקרב ילדים התנהגות של "דווקא" שתגרום להפחתת צריכת מזונות בריאים ואכילת מזונות בעלי ערך תזונתי נמוך כגון ממתקים וחטיפים.

7. הפחיתו את הביקורת והשיפוטיות

גם אם ראיתם את ילדכם אוכל מנה שלישית של פסטה אל תבקרו אותו ואל תעירו לו הערות כגון "אתה לא חושב שהגזמת?!". הערות מסוג זה רק יגרמו לאנטי ויעודדו אכילה נוספת. במצבים אלו מומלץ לכוון לסולם רעב ושובע של הילד ולשאול שאלות כגון "האם אתה רעב", "מה אתה מרגיש בבטן" וכדומה. שאלות אלו יגרו בטווח הארוך את הילד לאכילה אינטואיטיבית ולהקשבה לגוף.

8. עידוד לפעילות גופנית יזומה

יש לעודד את הילד/ה ללכת פעמיים בשבוע לפחות לחוג ספורט בענף שהם אוהבים ויוכלו להתמיד לאורך זמן; וכן להגביר פעילויות גופניות כגון הליכה, רכיבה על אופניים, עלייה במדרגות ועוד. לפעילות הגופנית השפעה מצטברת המסייעת לירידה במשקל, היא עוזרת לשנות את הרכב הגוף (משפרת את היחס בין אחוזי השומן לשרירים), משפרת את מצב הרוח ומגבירה את הביטחון העצמי של הילד.

9. עקבו אחרי הצמיחה לגובה של הילד

חשוב לוודא בעזרת איש מקצוע שהתפריט התזונתי מכיל את כל רכיבי התזונה החיוניים לגדילה תקינה.

10. תנו דוגמה אישית

סוכני השינוי העיקריים בטיפול בהשמנת ילדים הם ההורים. השינוי הגדול נעשה קודם כל אצל ההורים – בבחירת המזון, באימוץ אורח חיים פעיל, בשפה ביתית אשר ממוקדת ב"בריאות" ולא ב"דיאטה" וביצירת מסגרת אשר אפשר להתמיד בה לאורך זמן.

הכותבת היא דיאטנית ספורט ויועצת ליינות ביתן