סדרת חינוך: כך תגדלו ילד טוב תל אביב ב-20 צעדים פשוטים

מצעצועים ממוגדרים ועד ההבדל בין מקיאטו לאספרסו: המדריך לגידול ילד עירוני סקרן, ליברל ואולי קצת מעצבן

מתוך "בית ספר לרוק"
מתוך "בית ספר לרוק"
16 בפברואר 2017

חזרו אחר חברות לסביות עם ילדים

מגדלים את ילדיכם במשפחה הטרונורמטיבית, עם אימא, אבא ומכונית בגוון מטאלי מחברת ליסינג? לא נורא, גם זה קורה. אך כדי ללמד אותם בדרך האלגנטית ביותר שלמשפחה מאושרת יש יותר מדגם אחד, מומלץ לבלות בחברת משפחות המשמשות לכך דוגמה חיה.

שלוש יחידות במתמטיקה יכולות להיות דבר נהדר

השר נפתלי בנט, הסמכות הגבוהה ביותר במשרד החינוך, סבור שחמש יחידות במתמטיקה הן דבר מצוין. מצד שני מדובר באותו אדם שמתקף גזל קרקעות בעזרת כתבים עתיקים שקשה להתחקות אחר המקורות שלהם, מתנגד לנישואים חד מיניים ומנהל את חייו כאזרח מן השורה באירופה של ימי הביניים. אם המספרים לא באים למתבגרים שלכם בקלות, מוטב שישקיעו את זמנם בדברים חשובים יותר.

כל ברבי תיענה בספיידרמן

כדי לא להסליל את ילדיכם לתוך המשבצת המגדרית שהתרבות הפופולרית מייעדת להם, תידרשו לאגף את ההסללה המתרחשת מראש בכל מקום אפשרי, מהפעוטון עד הפסקת הפרסומות בטלוויזיה. סבתא קנתה לילדה בובת ברבי ליום ההולדת? אתם תקנו לה ספיידרמן. ככה, לשם האיזון.

סטטיק ובן אל? מה עם סיימון וגרפונקל?

תנו לגלגלצ לצרוב להם במוח את "ברבי" ו"כביש החוף". בבית נגנו להם את המוזיקה שאתם אוהבים לשמוע, ובבוא היום אולי נצליח לשמור על תל אביב נקייה ממעריצי רגאטון. סתם, אל תהיו כאלה. אי אפשר לא לאהוב את סטטיק ובן אל.

ספרו להם על מה שמתרחש מעבר לקו הירוק לפני שישלחו אותם לשרת שם

המחוקקים היו רוצים לחנך את ילדיכם להיות אזרחים צייתנים שלא שואלים שאלות, ואלה לא בני האדם שהייתם רוצים שהם יהיו. הענקת שנתיים מלאות (לפחות) מהחיים לטובת מערכת צבאית היא קודם כל בחירה ערכית שיש לגבות בהשקפת עולם, ולא צעד שיש לבצעו רק כי מישהו אמר. ילדיכם צריכים לדעת מה קורה בחסותה במקומות הרחוקים מתל אביב קילומטרים אחדים.

צפו איתם בפורנו

לא באופן יזום, כי אז יהיה קצת מקריפ, אבל אם כבר תפסתם אותם צופים בסרטון הנאמן למציאות כמו מהדורת חדשות בצפון קוריאה, תפתחו בשיחה. קחו כמה דקות כדי להסביר למה הסרטון הפורנוגרפי נראה ככה, ומדוע אין הרבה קשר בינו לבין יחסי מין המתקיימים בין אנשים שווים במציאות.

חשוב להבדיל בין וינטג' ורטרו

ילדים תל אביבים חושבים 15 שנה קדימה, וכל בגד בלוי ממלתחתכם עשוי למצוא את דרכו אל הלב של מלך או מלכת הכיתה. בזמן שאתם מסדרים הארון, הדגישו את ההבדל בין פריטי הווינטג' העתידיים הנהדרים שאתם שומרים להם, לבין פריטי הרטרו המטופשים שבידי החברים שלהם.

קחו לפעמים גם את הצד שלהם

צידוד עיוור בבעלי הסמכות בבית הספר עלול להתפרש כצבוע, בייחוד כשמדובר במערכת החינוך הממלכתית האטומה מיסודה. בהנחה שתרצו לגדל ילדים בעלי חשיבה ביקורתית, הניחו להם לבקר גם את מוריהם (ובלבד שיעשו זאת בכבוד המתבקש).

צנזרו סרטים של דיסני מלפני 2013

לא כל הבנות הן נסיכות עדינות המשוועות לבואו של נסיך אצילי, ולא כל הבנים רוצים להילחם בסיף כדי לחזר אחר בחורות יפות (כלומר, בהירות עור עם צמות בלונדיניות). במובן הזה, כל מה שקרה בדיסני לפני אלזה ואנה מ"לשבור את הקרח" איננו הכרחי.

למדו אותם שחשיש מעשנים, לא שותים

בכל הנוגע לשימוש בסמים קלים, קשה לגדל ילדים בתל אביב ולדבוק בססמאות שאפילו האגודה למלחמה בסמים מתחילה להשיל מעצמה בהדרגה. ספרו לילדים שבתנאים מסוימים סמים קלים הם דבר מהנה ובלתי מזיק. מוטב שישמעו גם את הסיפורים על החבר מהצבא שהתפלפ בהודו, וגם את אלה על הג'וינט שאימא ואבא מעשנים לפעמים במרפסת.

גם לגויים יש היסטוריה

לא מקובל ללמוד על זה במערכת החינוך הממלכתית, אך ההיסטוריה האנושית איננה מתנקזת למעלליו של העם היהודי בגולה ובארץ ישראל. חיים לצדנו על הגלובוס בני דתות ולאומים אחרים. גם להם יש היסטוריה, מנהגים וזכויות יסוד, חלקם אפילו מתגוררים איתנו באותה העיר.

הרגילו אותם לפנות לנותני שירות בכבוד מלכותי

טוב, אולי לא מלכותי, אבל כדאי שתנהגו בהם בכבוד כלשהו. הקלישאה הגורסת שכל עבודה מכבדת את בעליה תקרוס אל מול הורה הנוזף בנציגה של חברת הכבלים כאילו הוא משתכר בנדיבות רק כדי לשמש כשק האגרוף הטלפוני שלכם. ילדים המכבדים את נותני השירות הנקרים בדרכם הם ילדים בעלי אחריות חברתית.

הדשא בלוינסקי לא פחות ירוק

שורשיו של כל גילוי גזעני טמונים בפחד קמאי מן האחר הבלתי מוכר. מבחינה זו חינוך המתיימר להוקיע גזענות הופך פשוט מאין כמותו: צאו מהשכונה שלכם. קחו את הילדים לשחק בגינת לוינסקי ביום שבת קיצי, ובסוף השבוע הבא הרחיקו עד למרכז נא לגעת שביפו העתיקה. בלו עם הילדים במקומות שבהם תפגשו אנשים שונים מכם (ולא בסיטואציות שבהן תפקידו של הזולת מוגבל להגשת חומוס וחמוצים).

אוכל קיים בשביל שנחלוק אותו

בימים שבהם יידרשו ילדיכם לשווק עצמם בסצנת הדייטים העירונית, הם יודו לכם על כך שחינכתם אותם להירתע מגילויי קמצנות או חמדנות. חלוקת הצלחת עם חברים היא צעד ראשון בחיזוקן של נטיות שיתופיות שיסכלו את הפוטנציאל של ילדיכם להפוך למנכ"לים אטומים ומשוללי מודעות חברתית.

סושי לא מזמינים. סושי מכינים

אם בעבר ההיכרות השטחית עם המטבח היפני הייתה זו שבידלה את הטף התל אביבי מחבריו בתפוצות, בימי ריבר וג'פאניקה נדרשים צעדי בידול נוספים ומרחיקי לכת. סדנאות סושי לילדים הן כיף גדול, בייחוד בימי הולדת ובאירועים מזדמנים. הקריצה המתנשאת היא רק ערך מוסף.

גלו להם שהעוף שמצויר על האריזה לא באמת מחייך במציאות

לגיטימי להאכיל את ילדיכם בבשר, אם אתם מאמינים שאין בכך שום דבר פסול. פחות לגיטימי להאכיל אותם בבולשיט. לפני שאתם שמים את השניצל בתנור, ודאו שהם יודעים מאין הוא הגיע, ושהם מודעים לכך שבמציאות העוף אינו מחייך כמו בלוגו הצבעוני של חברות המזון.

איברי מין הם חלק מהחיים. למען האמת, הם יוצרים אותם

נתקלתם בצילום של איבר מין במרחב הציבורי (כמו, לדוגמה, בשער האחרון של Time Out)? נהדר! נצלו את ההזדמנות לשיחה כנה על מיניות, עם הרחבה מתבקשת על מופעיה ושימושיה הלגיטימיים והלגיטימיים פחות.

כדורגל זה כיף. גם לבנות

לא תוכלו לדעת היכן ילדיכם יממשו את הפוטנציאל האמיתי שלהם ויזכו לחיזוקים החברתיים החשובים להם כל כך. זרמו עם התשוקות הספונטניות של הילדים, גם אם הם יהיו הילדה היחידה בחוג הכדורגל או הבן הבודד בהתעמלות הקרקע. במקרה הכי גרוע זה יעלה להם בכמה חבטות מחשלות.

מקיאטו אינו אספרסו

ילדים לא שותים קפה, אבל יש דברים שאף פעם לא מוקדם מדי לדבר עליהם, במיוחד אם הילדים שלכם לא אמורים לטעום חלב פרה לעולם. כמו כן, דינם של מי סודה פחמניים איננו דין מים מוגזים טבעיים כסן פלגרינו, שביכולתם להחליק בגרון תענוגות קולינריים בלי לפגוע בטעמם.

אופניים. לא אופניים חשמליים

בעת שרוכבי האופניים החשמליים מפלחים את מדרכות העיר מבלי להתחשב באומללותם של הולכי הרגל, חשוב לחנך את בנותינו ובנינו לנוע בעיר באופן שקט, ירוק ותל אביבי למהדרין: פשוט באופניים. עם כל הכבוד לנפש העירונית העצלה, בשביל לנוע על קו כיכר רבין־דיזנגוף אין צורך בחשמל.

עוד בנושא: מערכת החינוך התל אביבית נגד נפתלי בנט