חנוכה 2014 עם הילדים: ההמלצות שלנו

חופש חנוכה אמנם קוצר, אבל עדיין נותרו ארבעה ימים של חופשה למלא בהפעלות. מדריך להורים לכבוד חג האורים: הדברים הכי טובים שיחכו לילדים שלכם בחג בבתי הקולנוע, על הבמות ובחנויות הספרים

שישה גיבורים
שישה גיבורים
17 בדצמבר 2014

סרטים

"שישה גיבורים"

אולפני דיסני, שתמיד ידעו לחזות מגמות וליצור אופנות, מסמנים עכשיו את הדרך גם לבני 5 עד 12 בניסיון ללמד אותם את מה שאנחנו תמיד ידענו: חנונים זה טוב ובני נוער עם תספורות מוזרות ותחביבים שכוללים מברגים ומקלדות זה אדיר. "שישה גיבורים", הסרט החדש של דיסני (מבוסס על קומיקס של מארוול), הוא סיפורו של הירו, נער גאון שסולד ממסגרות ואוהב רובוטים. טרגדיה משפחתית יוצרת קשר בינו לבין קבוצת ממציאים צעירים ואנטי חברתיים כמוהו ומחברת אותו לרובוט עגלגל עם נטייה לחיבוקים ועם דמיון מטריד לאיש הבצק של פילסברי. ביחד הם עושים מה שאפשר לצפות מכל חבורת בני נוער משועממים: הופכים לגיבורי על עם תלבושות מגניבות ויוצאים למסע חיפוש, נקמה והצלה, לאו דווקא בסדר הזה. "שישה גיבורים", שהפרסומות מציגות אותו באופן נכון חלקית כסרטם של יוצרי "לשבור את הקרח", מצטיין בחמידות רבה ובכמעט אפס מתח ורגעים קשים לטובת הצופים הרגישים – פרט לאותה טרגדיה משפחתית שמתרחשת לא הרבה אחרי תחילתו – ובאקשן צבעוני שישמח גם מבוגרים.

"הפינגווינים ממדגסקר"

היה היה סרט על חיות מדברות שנקרא "מדגסקר". הסרט, להיט גדול ב־2005, הוליד כדרכם של סרטי ילדים מצליחים שני המשכים וגם סדרת טלוויזיה שהתמקדה בדמויות המשנה המוצלחות להפליא שלו, יחידה צבאית של פינגווינים מטורללים. עכשיו, בתפנית מעניינת בחזרה אל המקורות, הולידה הסדרה "הפינגווינים ממדגסקר" סרט באותו שם המתאר את תחילת דרכם של הפינגווינים, את מאמציהם להציל את אוכלוסיית הפינגווינים העולמית מהשמדה על ידי תמנון אכול קנאה ואת מסעו של פרייבט, התינוק החמוד של היחידה, לבגרות. לרשותם של יוצרי הסרט עמדו דמויות מאופיינות היטב, הומור ייחודי לסדרה והמוני מעריצים, מגיל 4 עד 40, שמעדיפים את הספין אוף על המקור. אך למרות כל המרכיבים האלה, "הפינגווינים ממדגסקר – הסרט" לא ממריא והופך לסרט אמיתי, אלא לכל היותר לפרק מורחב ומוצלח בסדרת הטלוויזיה. היוצרים נשענים בכבדות על ההיכרות המוקדמת של הצופים עם הדמויות ולא טורחים להעמיק אותה. כך נמנעות מאיתנו ההברקות של סקיפר הפרנואיד, מופעי הטירוף של ריקו חובב הנשק ועוד פנינים שהופכות את הסדרה למוצלחת. מעריצים וחובבים ייהנו מאוד. מכרים וזרים – קצת פחות.

מופעים

ברשימת הנפגעים מקיצוץ חופשת חנוכה לארבעה ימים תמוהים במקום שבעה מקוממים, נמצאים מורים, תלמידים, תיאטראות, מפיקים, חשבונות בנק של יוצאי ריאליטי ועוד. ברשימת המרוויחים נמצאים אתם, אם אתם במקרה הורים. גם ככה תצטרכו לבחור טוב ממגוון המופעים הקיים. בין השאר, תצטרכו להחליט אם אתם מעוניינים בהצגות, בקונצרטים או במחול. לפניכם כמה מהמופעים המומלצים שיעלו בימות החג:

הבלט הישראלי מעלה בחנוכה עיבוד מחודש ל"מפצח האגוזים" על פי צ'ייקובסקי, הבלט הצבעוני שמועלה באופן מסורתי בחג המולד ומספר את סיפורו של מפצח האגוזים שניתן כמתנת כריסמס.

59־174 ש"ח. iballet.co.il

"מפצח האגוזים". צילום: עמנואל אוגדן
"מפצח האגוזים". צילום: עמנואל אוגדן

תיאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער יתארח בחג בתיאטרון גבעתיים עם מבחר הצגות, בהן "טופל'ה טוטוריטו", "מבצע סבא", "פסטיבל החיות" ועוד. בפסטיבל יועלו גם שתי הצגות בבכורה: "שבת הזהב" – אגדה יהודית בהצגת יחיד לבני 4־8, ו"צוציקים", הצגת תיאטרון ייחודית לפעוטות בגיל שנה עד שנתיים וחצי.

40־75 ש"ח. porat-theater.co.il

בתיאטרון המדיטק בחולון יועלו בחג ההצגות "אריה הספרייה" (גיל 4 ומעלה), "היידי בת ההרים" (גיל 8 ומעלה), "פרפרים בבטן" (גיל שנתיים ומעלה) ו"רוח היער" (גילאי 3־6).

40־90 ש"ח. mediatheque.org.il

"אריה הספרייה". צילום: בני גמזו
"אריה הספרייה". צילום: בני גמזו

במרכז סוזן דלל יעלה מחדש מופע תיאטרון מחול לילדים של להקת קולבן דאנס בשם "מי לקח את הגבינה שלי?" המבוסס על שלושה משלים של איזופוס (גיל גן עד כיתה ג').

21.12, 11:30, 75 ש"ח. suzannedellal.org.il

"מי לקח את הגבינה שלי". צילום: אורן מנסורה
"מי לקח את הגבינה שלי". צילום: אורן מנסורה

להקת המחול ענבל פינטו ואבשלום פולק תעלה במרכז סוזן דלל את המופע "דגי זהב", שילוב של תיאטרון ומחול (גיל 6 ומעלה).

80 ש"ח. suzannedellal.org.il

רננה רז תעלה מופע רב תחומי לילדים המורכב מתגובות מבוימות לקטעי יוטיוב, בשם YouMake, ReMake.

69 ש"ח. youmakeremake.com

[tmwdfpad]תזמורת הבמה הישראלית תעלה במוזיאון תל אביב קונצרט תיאטרון בשם "ארבע עונות וכבשה אחת קטנה", שיציג את היצירה "ארבע העונות" של ויוולדי באופן מתאים לילדים (גיל 4 ומעלה).

6077020־03, 90־120 ש"ח.

בתיאטרון גשר יתקיימו בחג הצגות נוספות של "מסעות אודיסאוס", ההצגה המצוינת שמביאה את סיפור האודיסיאה לילדים (מגיל 5 ומעלה).

125־205 ש"ח. gesher-theatre.co.il

ספרים

עובדה לא מפתיעה במיוחד היא שכשהוצאת ספרים מחליטה להוציא ספר לאור, אחת השאלות שנשאלות היא "מי יקנה אותו". לא מפתיע גם לגלות כי לקראת חנוכה, חג עם מסורת של מתנות מסבתא וסבא, מגיע גל הוצאות חדשות לקלאסיקות שמכוונות בדיוק אל אותם בני 50 ומעלה, שמחפשים בחנויות מתנה לנכדים, רצוי משהו מוכר ומעורר נוסטלגיה. יבול חנוכה השנה כולל בין השאר את "המסע אל האי אולי" מאת מרים ילן שטקליס (הוצאת דביר), סיפור מסעם של הבובה אלישבע ומלוויה האמיצים אל ארץ הצעצועים בלוויית איורים נפלאים של בתיה קולטון, שמוסיפים לסיפור צבעוניות וסגנון מיושן ויפה; "תפוחי העלומים" של אותה מחברת (הוצאת עם עובד), קובץ שירים וסיפורים בלוויית האיורים המקוריים של נחום גוטמן; "מעשה בחתוליים" מאת ע. הלל (הוצאת מודן), שיר קצר אחד, משועשע ומלא קסם שנפרש במידה מוגזמת על פני ספר שלם, והמעניין מכולם: "אחד משלנו" מאת ימימה אבידר טשרנוביץ (הוצאת כנרת זמורה־ביתן), סיפור מסע והרפתקה של ילדים בישראל של שנות ה־40, שלמרות פערי הזמן, השפה והמטען האידיאולוגי הצליח להישאר רלוונטי, מעניין וקריא.

[interaction id="549194021de37ef059a2ad39"]

של סילברסטיין, מחבר "העץ הנדיב", "החתיכה החסרה" ועוד, חושף באוסף השירים והאיורים "הכל בפנוכו" (הוצאת מודן), שיצא שנים אחרי מותו, צד הרבה פחות מתקתק ומוכר בשירים חריפים ומצחיקים על היבטים שונים של ילדות והורות, חיים וזקנה ומעשי פלאים. מדובר בקובץ נדיב בגודלו שגם בקריאה נלהבת יכול לספק שבועות של הנאה לפני השינה, בפנינים כמו "'יש לי ילדים מתחת למיטה!'/ בכה תינוק המפלצת הקטן איתי לאור המנורה/ אמא מפלצת צחקה נורא. 'אוי איתי/ אין דבר כזה ילדים,' היא אמרה". מילה טובה מגיעה גם להחלטה לבחור במשוררת נעם פרתום להכנת הנוסח העברי (נוסח ולא תרגום, כי ההתאמות שנדרשו במהלך התרגום היו רבות ועצומות). הגרסה העברית התברכה בזכותה ברוח שטותית ופרועה שהפכה אותה לחוויית קריאה מעולה.