פראיירים לא מתים: איך לצרוך תרבות גבוהה במחירי רצפה?

מי אמר שכדי ליהנות מקונצרט או מהצגה חייבים לרוקן את הכיס, ללבוש עניבה או שמלת ערב, להצטייד במשקפת ולסגל מבטא בריטי? ממש מתחת לאף מתקיימים מופעי תרבות משובחים במיוחד ובמחירים סטודנטיאליים. איט'ס שואו-טיים

מתוך יעל וסיסרא (צילום מיקה קושלביץ')
מתוך יעל וסיסרא (צילום מיקה קושלביץ')
21 באוקטובר 2015

לרובנו יש מסלול קבוע באוניברסיטה. הבניין בו אנחנו לומדים מכתיב באופן כמעט טבעי את הקפיטריה בה ננשנש, פיסת הדשא עליה ניזרק והספרייה בה נלמד. מתי לאחרונה התרחקנו מאזור הנוחות, הרמנו את הראש מהאייפון והסתכלנו סביב? הנה כמה אירועי תרבות מומלצים שאולי לא הכרתם, בטווח שבין בניין מקסיקו לאקדמיה למוזיקה:

קלאסי זה השיא
כמעט בכל ערב במהלך שנת הלימודים מתקיימים מופעי מוזיקה קלאסית ואקוסטית בחינם בבית-הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה. מדובר בקונצרטים, רסיטלים, תחרויות וכיתות אמן, שרק מחכים שיאזינו להם. "אלה דברים שאנשים משלמים עליהם הרבה כסף בהיכל התרבות, ומשום מה הפנינה הנהדרת שנמצאת כאן מתפספסת", אומר מוטי פרלמן, מנהל מפעל המנויים וההפקות בבית-הספר. למשל בדצמבר מגיע אלינו עמנואל אקס, אחד הפסנתרנים המפורסמים בעולם, לכיתת אמן פתוחה לקהל. אנחנו רק רוצים שתבואו, נשמח לראות בקהל אנשים מתחת לגיל 86".

במהלך השנה מתקיימות חמש סדרות קונצרטים, שמארחות את הסטודנטים המצטיינים והסגל, ובכל קונצרט משולבת הרצאה: סדרת התזמורת, סדרת הפסנתר, הסדרה הווקאלית, הסדרה הקאמרית וסדרת מוזיקה חדשה. הסדרה האחרונה פתוחה חינם לסטודנטים. עבור כל הקונצרטים בסדרת המנויים, סטודנטים באוניברסיטה זכאים ל-50% הנחה בהצגת כרטיס סטודנט בתוקף. "שווה מאוד לראות קונצרט ב-55 שקלים", אומר פרלמן. "סטודנטים יכולים לרכוש מנוי מראש, אבל אפשר פשוט לבוא בערב הקונצרט. כמעט תמיד יש מקום, וגם אם לא – נמצא. אנחנו לא בזלצבורג, אנחנו יודעים להסתדר. יש כאן תלמידים מכל העולם ובית הספר מאוד צעיר. יש הרבה חיילים במעמד מוזיקאי מצטיין והגיל הממוצע הוא מהנמוכים בפקולטות האוניברסיטה. המוזיקה קיימת פה, אז בואו וקחו אותה".

קונצרטים קרובים בסדרת המנויים:
12-13.11:
פתיחה חגיגית של סדרת "מסע סימפוני", בהשתתפות התזמורת הסימפונית של בית הספר, המונה 80 נגנים.

16.11: קונצרט לציון יום הולדתו של פרופסור יאיר קלס – ראש בית-הספר בעבר ואחד מן המורים המיתולוגיים לכינור.

19-20.11: הופעת קונצרט טריו ארז-שחם-וולפיש: מהרכבי המוזיקה הקאמרית הטובים בעולם, בקונצרט מיצירות בטהובן, שומן ודבוז'אק. עלות כרטיס: 55 ₪ לסטודנטים.

למופעים נוספים ניתן לעקוב אחר הפרסומים בעמוד הפייסבוק The Buchmann Mehta School of Music TAU, ובלוח האירועים שמתעדכן באתר arts.tau.ac.il/music.

זובין מהטה והתזמורת הסימפונית של ביה"ס למוזיקה. צילום: תבור נקש
זובין מהטה והתזמורת הסימפונית של ביה"ס למוזיקה. צילום: תבור נקש


הבמה שייכת לצעירים

פסטיבל "Smallבמה" ה-13 מתקיים ממש בשבוע הראשון ללימודים, בבניין מקסיקו. כולו על טהרת יצירת תיאטרון מקורית מאת ובהשתתפות סטודנטים מהחוג לתיאטרון. הפסטיבל חוזר לאחר שבשנה שעברה בוטל בשל חוסר מימון. אז השנה החליטו הסטודנטים המשתתפים לקחת את העניינים לידיים, והצליחו לגייס מעל 30 אלף שקלים באמצעות קמפיין "Headstart"כדי להוציא אותו לפועל. "יותר מ-300 תומכים קנו כרטיסים מראש", מספר נתן סקופ, מפיק הפסטיבל וסטודנט לתואר ראשון בחוג. "אני מקווה שהפסטיבל יצליח ושכולם יבינו שחשוב לתמוך בו בשנים הבאות". "זו הזדמנות לסטודנטים להעלות חומר מקורי ללא פיקוח הסגל, לביים ולשחק", אומרת אנה מינייב, המנהלת האמנותית של הפסטיבל וסטודנטית לתואר שני בחוג. "ליצור דבר שאת מאמינה בו בלי הגבלות זו חוויה תמימה וקסומה שלא חוזרת בעולם של הגדולים".

אך כידוע, אין תיאטרון בלי קהל. לצערם של משתתפי הפסטיבל, אין מודעות מספקת לקיומו ולכן הקהל שמגיע לא רב. "תיאטרון נתפס כמבוגר, ולעומת זאת הפסטיבל צעיר ותוסס, עם תכנים שרלוונטיים לכולנו", מוסיפה מינייב. "החבר'ה משקיעים את כל-כולם, ומגיע להם קהל. תבואו לראות אותם".

אז מה מחכה לנו בפסטיבל?
"חורבן בניין שלוש"
, מאת: אברהם שמחי, בימוי: אור גור-אריה.
סאטירה חברתית במרכזה עומדת ראש ועד הבית האימתנית שיוצאת לבחירות בבניין, כשהשכנים הם ייצוגים בחברה הישראלית.
"זה הולם את הנורמליות שלי"
, עיבוד ובימוי: לי שטי.
מופע פרפורמנס בהשראת "פסיכוזה 4.48" מאת שרה קיין, שבוחן את מושג הנורמליות באמצעות דימויים חזותיים וסיפורים אישיים של השחקניות.
"מים בקשו רחמים עליי", מאת ובבימוי: מאיה בואנוס.
מופע פרפורמנס הבוחן באמצעות טקסטים תרבותיים והיסטוריים של עם ישראל את הקשר שבין תקיפה מינית לצורך בטהרה ובהתנקות ולמענה שהמים מעניקים.
"שותים", מאת: מירי שליפקה, בימוי: אביטל וייס-אקשטיין.
מחזה אבסורד מוזיקאלי המציג להקת זמר צעירה ומסתורית, ועוסק בתכנים חברתיים של כוחניות ושל ההנאה שאנו שואבים מעמדת כוח על האחר.
"יעל וסיסרא", מאת: יערה לוקיץ, בימוי: אילאיל לב כנען.
עיבוד מודרני למיתוס המקראי, הבוחן את השפעתם של מלחמות וסכסוכים אלימים בעולם המודרני על אופן החיים.

כרטיס להצגה יעלה לסטודנט 10 ₪ (ובחינם ביום הראשון של הפסטיבל), ולאורח 20 ₪.
בנוסף להצגות יתקיימו אירועי חוצות, במה קומית, הפנינג ופאנל "תיאטרון פוגש קולנוע".