השירים הגדולים של ניל יאנג

לכבוד שובו לישראל של הזמר האגדי, בחרנו חמישה שירים שלו שאנחנו אוהבים במיוחד

ניל יאנג. צילום: Getty Images
ניל יאנג. צילום: Getty Images
15 בינואר 2014

Heart Of Gold

ספק אם אי פעם נערך מחקר סטטיסטי על כמות נגני המפוחית בעולם לאורך השנים, אבל אם היה, סביר שמספר הנגנים היה קופץ משמעותית עם יציאתו של השיר הזה. "Heart Of Gold" הפך כמעט מיד לקלאסיקה, כמו האלבום Harvest שבו הוא נכלל. הוא גם זכה לכמות סיטונאית של גרסאות כיסוי, בין היתר של טורי איימוס, בוני אם, ווילי נלסון, רוקסט ומיליוני תיכוניסטים עם גיטרה אקוסטית מסביב לעולם.

Like a Hurricane

למרות שיש לו להיטים רבים שלא עוברים את גבול 4 הדקות, יאנג הוא לא טיפוס של קצר וקולע, כפי שיעידו חיבתו לשירים ארוכים במיוחד, לביצועי הופעה שלא נגמרים והאוטוביוגרפיה באורך 500 עמודים שכתב. גרסת האולפן של "Like a Hurricane" נמשכת שמונה ורבע דקות. בהופעות השיר מתארך ונמתח עד לרבע שעה. מדובר בשיר גיטרות מובהק שיאנג אוהב במיוחד לנגן על הבמה, והוא נכלל כמעט בכל הופעות שלו מאז יציאתו, בשנת 1977.

Rockin' in the Free World

יאנג מעולם לא ניחן בתחכום יתר, אבל בשביל לכתוב המנון חברתי לא צריך להיות כותב מתוחכם. השיר מבקר באופן ברור את ג'ורג' בוש האב, אז נשיאה הטרי של ארצות הברית, בין היתר כשהוא מצטט בלעג את הקאץ' פרייז שלו, Thousand points of Light. כמה הולם ששנים אחר כך, הבמאי מייקל מור סגר איתו את הסרט "פרנהייט 9/11", שביקר את הפלישה לעיראק ומדיניות המלחמה בטרור של ג'ורג' בוש הבן.

Harvest Moon

אחרי רצף של אלבומים רועשים, ניסיוניים ו/או פוליטיים, הוציא יאנג בשנות התשעים מעין אלבום המשך ל-"Harvest", בו הוא חזר לפולק האקוסטי כשלצידו אותם נגנים מהאלבום המקורי. שיר הנושא הוא מכתב אהבה פשוט, מחויך ובוגר שהוקדש לאשתו פגי, שגם רוקדת איתו בקליפ. שווה לנסות גם את הקאבר הכייפי של Poolside שיצא לפני שנתיים.

Hey Hey, My My (into The Black)

השיר הזה הוא הרבה יותר מהמשפט "It's better to burn out than to fade away", שצוטט שנים מאוחר יותר במכתב ההתאבדות של קורט קוביין. בשנת 1979 אלביס מת, הפאנק כבש את העולם והתנער מאלילי הרוק שקדמו לו ויאנג החל לחשוש שהוא הולך ומאבד רלוונטיות. החששות האלה הפכו לאלבום "Rust Never Sleep", שכולל גם את הצהרת הכוונות הזו, בו הוא מכריז שהרוקנרול כאן כדי להישאר. יותר משלושים שנה אחר כך, נראה שניל יאנג עדיין לא חלוד ולא קרוב להתפוגג.

ניל יאנג ולהקתו Crazy Horse יופיעו בפארק הירקון ב-17 ביולי. מכירת הכרטיסים כבר החלה, כשהמחירים נעים בין 340 ש"ח ל-1400 ש"ח לכרטיס.