שיר השירים: שוגרהיל גאנג מספרים על השיר ששינה את העולם. ריאיון

חברי ההרכב שוגרהיל גאנג, שהשיר שלהם "Rapper's Delight" היה הקטע שבזכותו העולם נחשף אל הז'אנר החדש, מספרים על הדרך הסבוכה שעשו לטראק ששינה את העולם. השבוע, 37 שנים לאחר מכן, הם יופיעו בתל אביב

השוגרהיל גאנג המקוריים באמת. צילום: עטיפת אלבום
השוגרהיל גאנג המקוריים באמת. צילום: עטיפת אלבום
29 באוגוסט 2016

ז'אנרים הם דבר חמקמק. כשכל תת ז'אנר הוא שילוב מטושטש בין סגנונות ותרבויות מוזיקליות שונות, קשה לשים את האצבע על רגע מדויק שבו נחשף ז'אנר חדש לעולם. אבל ההיפ הופ, שנוצר במהלך שנות ה־70, הגיע בתקופה שהמוזיקה עוד חולקה לגטאות תרבותיים, מה שאִפשר לו להתבשל עד לנקודת רתיחה שהובילה למה שנחשב כשיר שחשף לעולם את הז'אנר הצעיר. היה זה "Rapper's Delight" של ההרכב שוגרהיל גאנג.

כולם מכירים את הלהיט שיצא בשנת 1979, עם הפתיח ההיפי־טו־דה־היפ־היפ־הופ המידבק שלו, אבל מאחורי שיר הדיסקו־ראפ הקליל עומד סיפור סבוך הרבה יותר אפילו ממשחקי הלשון שהוצגו בו.

"אני תמיד אומר שלא המצאנו את האמנות הזאת, אבל לקחנו אותה לכל רחבי העולם", מספר וונדר מייק (מייקל רייט), אחד משלושת חברי ההרכב המקוריים. "בעטנו בדלת כדי שאמנים אחרים יוכלו להיכנס, לשבת לצד השולחן ולאכול ולבדר את העולם בעזרת מוזיקת היפ הופ. בעטנו בדלת, לעזאזל. כל מי שלא מעריך את זה, שילך לחפש".

וונדר מייק למוד ריבים על הנושא. לאורך השנים היו לא מעט אנשים שערערו על התואר המכובד של חברי השוגרהיל גאנג. בניגוד לאופי תנועת ההיפ הופ באותו הזמן, שצמחה בעיקר בשכונות הקשות של ניו יורק, השוגרהיל גאנג דווקא באו מלמעלה, בחסותם של צמד מפיקים תאבי כסף. סילביה רובינסון, זמרת דיסקו (עם להיט מינורי אחד משנות ה־70), זיהתה את הפוטנציאל המסחרי של הז'אנר הצעיר והמחתרתי והחליטה באופן מוצהר לחלוטין ליצור את להיט הראפ הראשון. היא ובעלה, המפיק המוזיקלי ג'ו רובינסון, יצאו לחפש את הראפר שיהיה מוכן להיות הראשון שיעשה ראפ על גבי תקליט.

"זה לא היה קל כל כך", מסביר מאסטר ג'י (גאי אובריין), "כי כולם פחדו להיות הראשונים. הייתה תחושה שזה דבר שלנו, שהעולם לא יבין, ואף אחד לא רצה להיות הראשון שיוצא החוצה ונכשל". כשמצאה סילביה לבסוף את הראפר שלה, בחור בשם קספר, היא נתקלה בבעיה אחרת – ההורים שלו לא הסכימו שיחתום על חוזה מקצועי. "אנחנו פשוט היינו במקום הנכון בזמן הנכון. קספר היה אמור להיות היחיד על השיר הזה, ובלילה שבו היא באה לאסוף אותו הוא סירב. אז הבן שלה סיפר לה על בחור שעושה ראפ בפיצרייה. זה היה ביג באנק האנק (הנרי ג'קסון, החבר השלישי בהרכב, שהלך לעולמו לפני שנתיים – מ"ש). כשפגשה שם את האנק, אני פשוט עברתי שם ברחוב במקרה, וגם מייק. אז במקום להביא רק בחור אחד, היא חיברה את שלושתנו ביחד".

מה שסילביה וחברי ההרכב האחרים לא ידעו אז היה שהבחור המגודל מהפיצרייה עם הפלואו המעולה בכלל לא היה ראפר. באותו הזמן היה האנק מנהל של ראפר בשם קזנובה פליי (שמאוחר יותר הפך לדי.ג'יי אגדי, גראנדמאסטר קאז), וכשקלט את ההזדמנות שסילביה נתנה לו, הוא פשוט גנב את השורות של קאז והקליט אותן. הגנבה הייתה בוטה כל כך, עד שהדבר הראשון שהאנק עושה בשיר הוא לאיית, בלי בושה, את השם "קזנובה פליי".

וונדר מייק: "השיר בן 15 דקות, והקלטנו את הווקאלס תוך 17 דקות. עצרנו רק פעם אחת, כשהאנק פספס את העברת המיקרופון. האופן שבו ראפ עבד באותם ימים היה קריאה ואחר כך תגובה. אתה עושה את הראפ שלך ומעביר את המיקרופון לבא".

מאסטר ג'י: "היינו צריכים להסביר לו מה בעצם קורה. אני ומייק היינו כבר רגילים להעביר את המיקרופון לאנשים שעשינו איתם ראפ, אבל האנק, בלי שידענו, לא הכיר את החוקים האלה".

מאסטר ג'י: "לא, לא ממש ידענו בזמנו. לא קלטנו שמשהו לא בסדר עד שהתחלנו לכתוב את השיר השני שלנו, 'שוגרהיל גרוב'. מייק כתב קצת מילים, אני כתבתי קצת מילים וחיכינו להאנק ולא היה לו כלום, אז פשוט כתבנו לו. אחר כך הגיעו השירים השלישי והרביעי ולא היו לו חומרים. רק אז התחילו השמועות על הגנבה והבנו מה בעצם קרה".

וונדר מייק: "הוא אמנם לא כתב את החומרים שלו, אבל אני תמיד חשבתי שהיה לו אחד הקולות הגדולים ביותר בהיפ הופ. יש אמנים ענקיים שלא כותבים את החומרים שלהם, אבל הם ווקליסטים גדולים. בהיפ הופ אתה צריך לכתוב, אבל האנק לא יכול היה לעשות את זה. זה לא אומר שהוא לא תרם לתרבות".

מאז עברו 35 שנים וזרמו הרבה מים עכורים. סילביה אמנם חיבבה את החבורה המוזרה שיצרה וגנבה מהם רק קצת כסף, אבל לאחר שהחברה שהקימה, שוגרהיל רקורדס, עברה לבנה ג'ואי רובינסון, הפכה ההתנהלות קשה בהרבה. וונדר מייק ומאסטר ג'יי עזבו את ההרכב באייטיז עקב סכסוך עם ג'ואי, אך בן העשירים לא רצה להפסיק לחלוב את פרת הכסף ובמשך שנים הופיע במקומם תוך כדי שימוש בשם שוגרהיל גאנג, אף שמבין החברים המקוריים נותר דווקא האנק.

"הוא אפילו שיקר שהוא מאסטר ג'י האמיתי וניסה לפעול משפטית כדי לאסור עלינו להשתמש בשם שלנו", צוחק מאסטר ג'י האמיתי.

מאז הושגה פשרה, ושני חברי ההרכב המקורי מופיעים ברחבי העולם עם הראפר האן־דוג (שעבד בזמנו בשוגרהיל רקורדס) תחת השם שוגרהיל גאנג. "אתה חוזר למה שזה, לאהבה שלך", מסכם וונדר מייק. "המוזיקה קוראת לך חזרה. לא משנה מה נעשה או מה ניסו לעשות כדי לעצור אותנו, אם אתה ראפר אתה חוזר לזה תמיד".

שוגרהיל גאנג יופיעו בבארבי עם לוסיל קרו ותקלוטים של אלעד רון ודי.ג'יי בריינדד, קיבוץ גלויות 52 תל אביב, שלישי (30.8) 20:00, 169 ש"ח