הכניסיני: בית ביאליק רדוף ברוחות בהצגה חדשה

אריאל ברונז (ההוא עם הדגל) ועידית הרמן פותחים את דלתות בית ביאליק הממלכתי ומקימים לתחייה את דייריו - בדרכם העקומה והמצחיקה

כשביאליק פגש את משפחת אדמס. "מישהו בבית". צילום: דין אהרוני
כשביאליק פגש את משפחת אדמס. "מישהו בבית". צילום: דין אהרוני
12 בינואר 2017

במתיחת פרופורציות הכרחית, שיתוף הפעולה החדש בין צוות בית העיר לעידית הרמן ואריאל ברונז משול לחיבור תיאורטי בין דיוויד לינץ' ופרסומת לקוקה קולה. אותם אנשים שהביאו בשנה שעברה לבית העיר את "מתקן 27" ו"תרבות בפריפריה" הנשכניים והסאטיריים פונים כעת לעסוק בדמותו של המשורר הלאומי, ולאו דווקא כדי לתחוב את יצירתו לפי הטבעת, כפי שעשה ברונז לדגל ישראל בוועידת "הארץ" מול עיניה המשתאות של מירי רגב. ביצירתם החדשה "מישהו בבית" הם הופכים את בית ביאליק לרדוף רוחות, כלומר משיבים את דייריו ההיסטוריים לחיים (ביאליק, אשתו מניה, המזכיר משה אונגרפלד שהיה רווק מושבע וכן הלאה) כדי לערוך בו פרויקט תיאטרון מוזיקלי המתנער מכל מאפייניו של סיור הדרכה דידקטי. בכל אחד מחללי הבית שבעה זמרים־שחקנים יבצעו עיבוד מקורי לשיר מאת המשורר – חלק מהביצועים מלווים בכלי נגינה – והכניסה תוגבל ל־30 אורחים בכל מופע.

"זה מסע קסום אל תוך הבית ואל תוך השירה שנוצרה בו", מסבירה הרמן, המשמשת גם כמנהלת האמנותית של תיאטרון קליפה. "לקחנו שבעה שירים של ביאליק, וממש המחזנו אותם בתוך החדרים השונים בבית. זה מסע שהוא ממש לא דידקטי אלא הרבה יותר תחושתי, אפילו שהוא שואב המון מהביוגרפיה של ביאליק עצמו".

מקריפ וחינוכי. "מישהו בבית". צילום: דין אהרוני
מקריפ וחינוכי. "מישהו בבית". צילום: דין אהרוני

"הקשר היחיד של היצירה הזאת עם 'מתקן 27' ו'תרבות בפריפריה' הוא מערכת היחסים הקרובה עם הצוות של בית העיר", היא מוסיפה. "הפעם עניין אותנו לקחת את הקצה השני, את הדבר שנמצא בקונצנזוס ולא יגרור התנגדות מאף אחד".

זה לא קונספט קצת מפחיד בשביל יצירה לכל המשפחה?

"ממש לא. האסתטיקה היא אמנם של בית רדוף רוחות, אבל העיקר נמצא בהמחזת שיריו של ביאליק, המוכרים יותר וגם המוכרים פחות".

במידה רבה הדמות של משה אונגרפלד מקריפה כשלעצמה. יש שמועות מאוד על מערכת היחסים המוזרה שלו עם ביאליק.

"בהחלט, וזה לגמרי נמצא ביצירה. אונגרפלד היה אדם נמוך ומלא, ואצלנו מדובר בבחור בהיר, רזה, שגובהו שני מטרים. למרות זאת, הדמות מבוצעת באופן שכולל את כל הקונפליקטים. ביצירה אפשר לראות גם את המאהבת של ביאליק, דמויות פנטסטיות יותר כמו הציפור או השכינה, ואפילו רמז לקנאה של ביאליק במשוררים שהיו לאומיים פחות ויכלו להרשות לעצמם להיות פרועים יותר ממנו. אנחנו הולכים עמוק מאוד אל תוך חייו של האיש".

"מישהו בבית", בית ביאליק, ביאליק 22 תל אביב, חמישי ושלישי (12.1, 17.1) 20:00 ו־21:00, 80 ש"ח