תרבות הקינסול: 10 הסדרות הכי טובות שבוטלו מוקדם מדי

איך הלכת מאיתנו יא בריט מרלינג. The OA (צילום: יחסי ציבור/נטפליקס)
איך הלכת מאיתנו יא בריט מרלינג. The OA (צילום: יחסי ציבור/נטפליקס)

יש סיבות רבות ומגוונות לביטול של סדרות טלוויזיה, לפעמים גם כאלה מצליחות - אבל הן בדרך כלל לא סיבות שאנחנו הצופים יכולים להזדהות איתם, וגם אין לנו הרבה מה לעשות בנידון מלבד לדבר עליהן ולבקש יפה. אלו הסדרות שהכי רצינו להציל

21 באוגוסט 2024

בטח כבר שמעתם על זה, אבל… דיסני ביטלו את "נל העריקה". נו, "נל העריקה", אתם לא זוכרים? פרסמנו עליה ביקורת ממש לא מזמן, סדרה על גיבורה צעירה שכולם חושבים שהיא מתה ואז חוזרת לעיירה שלה עם כוחות על. סדרה ממש טובה, עם פוטנציאל ענק להפוך ליצירה פנטסטית-היסטורית מעולה. ולמרות שהביקורות היו חיוביות ברובן (לא רק שלנו – 87% באתר Rotten Tomatoes), הסדרה בוטלה. העניין עם הוליווד, שמדובר בדבר שיכול לקרות. יש הרבה סדרות מצוינות שבוטלו מכל מיני סיבות שונות ומשונות, כאלה שהיינו שמחים לקבל בחזרה לעוד כמה סיבובים. אספנו בשבילכם את הטובות שבהן. 

>> מבעד למסך הדמעות: 20 הסדרות הכי טובות על המסך עכשיו
>> יכול להיות יותר גרוע: 17 הסדרות הדיסטופיות הכי טובות על המסך

The OA (2016-2019)

סדרה שהפכה ללהיט מטורף בנטפליקס וצברה קהל מעריצים שפרנצ'ייזים רבים היו רוצים לקבל. זה קרה בזכות הסיפור המטורלל שיצרו זאל בטמנגליג' ובריט מארלינג. צמד היוצרים לא הגבילו את עצמם מבחינה רעיונית, אבל כשמותחים את גבולות הדמיון, מותחים את גבולות המחיר. הם ידעו היטב שהתקציב יכול רק לגדול, ובסופו של דבר נטפליקס הבינה שהיא לא תוכל לשאת הוצאות כאלה. מארלינג טוענת שמדובר בתוצאה של "מודל עסקי גרוע", אבל היי, נטפליקס עדיין קיימים – אז אולי זאת הייתה ההחלטה הנכונה עבורם? אם אין לכם בעיה עם סופים פתוחים – The OA היא עדיין חוויית צפייה מעולה ומאתגרת שאפשר להפיק ממנה המון. 

הבורר (2007-2013)

סדרת הפשע המצליחה של הוט מסוף העשור הראשון של שנות ה-2000 היא סדרה שרבים מאיתנו גדלו עליה. לפני שידענו על המעשים של משה איבגי, קיווינו שיבוא היום ותצולם עונה חמישית שתפצה על הסוף הצולע והמעצבן של העונה הרביעית. אנשים ישבו מול המסך וצפו בברוך אסולין מנסה ללמד את בנו הממזר איך לנהל את אימפריית הפשע. זה סיפור שאולי לא היה עובר היום באותה מתכונת, אבל בחייאת, רשף לוי, מגיע לנו סיום קצת יותר טוב מזה. מאוחר יותר התגלה שאין ליוצר רצון להמשיך את הסיפור של משפחת אסולין, למרות שהוט מאד רצו שתיכתב עונה נוספת. אולי הוא יגיד שהסיפור נגמר, אבל זה פשוט הרגיש כאילו הוא זה שהחליט לבטל את הסדרה. עד כמה שאנחנו יודעים, התאגיד לא אשם הפעם. 

גיבורים (2006-2010) 

לפני שמארוול המציאו מחדש את היקום הקולנועי שלהם, גיבורי על אחרים הסתובבו על מסך הטלוויזיה. אני מדבר כמובן על סדרת הקאלט של NBC, "גיבורים", סדרה על אנשים רגילים שיום אחד מקבלים כוחות שמשפיעים על חייהם. נו, אתם יודעים, כל סיפור על גיבורי על שאנחנו מכירים. העניין הוא ש"גיבורים" לקחה את הנוסחאות וההשפעות שלה ישר מדפי הקומיקס הרבים שקרא טים קרינג, וזאת סדרת הטלוויזיה הראשונה שעשתה את זה. הסדרה בוטלה לאחר ירידה משמעותית ברייטינג בעונותיה האחרונות ומספר הצופים לא הצדיק את התקציב שרק הלך וגדל. מכל הסיבות לביטול זאת אולי השכיחה ביותר, והמקרה של "גיבורים" הוא מהמצערים שבמקרים הללו.

אי אפשר בלי טד (2009-2010)

חברת "ורדיאן דיינמיקס" היא מגה-תאגיד שעושה הכל. מייצרים שם גלאי-שקרים חדשניים, רובוטים רצחניים, כיסאות ונשקים מסוגים שונים. הסדרה מתמקדת בטד (ג'יי הרינגטון), ראש מחלקת מחקר ופיתוח בחברה שנאלץ להתמודד עם כל הבעיות הכללות בתפקיד כזה, כמו צמד המדענים שתמיד משהו משתבש אצלם או המנהלת המרושעת שלו בעלת הדרישות הלא הגיוניות. הסדרה בוטלה אחרי עונה אחת בשל אחוזי צפייה נמוכים, למרות הביקורות החיוביות. היא לא הצליחה לסחוף את הקהל, ככל הנראה כי היא הקדימה את זמנה. למרות שגם אז המגה-תאגידים היו כוח מהותי בעל השפעה עולמית, אי אפשר בכלל להשוות את זה לטירוף שהולך היום והעיסוק בזה רלוונטי יותר מתמיד. רק תראו את "דה בויז". 

The Get Down (2016-2017)

למרות שאמנים רבים כבר כתבו על תעשיית הראפ וההיפ הופ, אין הרבה סדרות שעשו את זה באופן מוצלח כמו ה-Get Down, שמספרת באופן יצירתי ומוצלח על התופעה שהתחילה במסיבות אנדרגראונד בשכונות והפכה לז'אנר הכי מרכזי במוזיקה היום. למרות ביקורות יחסית חיוביות, קאסט שכולל את ג'אסטיס וג'יידן סמית' ואת ג'נקרלו אספוסיטו עם קריינות של נאז ופסקול מעולה – הסדרה בוטלה כי ליוצר, באז לורמן, היה חשוב יותר ליצור סרטים מאשר טלוויזיה, והבלעדיות מול נטפליקס וסוני דרשה ממנו יותר מדי.

דיאטת סנטה קלריטה (2017-2019)

אחת האבידות הקשות ברשימה הזאת היא הקומדיה השחורה של נטפליקס בכיכובם של דרו ברימור וטימותי אוליפנט. במרכז הסדרה משפחת המונד שחיה חיים שקטים בפרברי סנטה קלריטה, לפחות עד שהאישה מתה וחוזרת לחיים כזומבית אוכלת אדם. ההומור השחור של הסדרה והקהל שהיא צברה לא עזרו לה, כי המודל העסקי שגם הגדיל להם את התקציב הביא לסיומה בטרם עת. לא מן הנמנע שנטפליקס יחזירו את הסדרה לחיינו יום אחד, אם הם יראו שכמות הצופים עלתה. אז למה אתם מחכים? תצפו ואולי תצילו את הסדרה המעולה הזאת.

ארץ לאבקראפט (2020)

HBO כבר מזמן ביססה את עצמה בתור בית ליצירות מופת טלוויזיוניות, אז כשאומרים לי שיש סדרת אימה שמבוססת על ספר שמבוסס על המפלצות של סופר האימה האגדי ה.פ. לאבקראפט – אני בפנים. אבל לזמן קצר בלבד, כי הסדרה בוטלה אחרי עונה מצוינת אחת בלבד. בדיעבד, זה לא כזה נורא בהתחשב בזה שג'ונתן מג'ורס נמצא אשם בתקיפה, אבל לא זאת הסיבה שבגללה הסדרה בוטלה. לפי הספר של העיתונאי ג'יימס אנדרו מילר, זה קרה בראש ובראשונה כי היוצרת מישה גרין יצרה סדרה מצוינת, אבל גם סביבת עבודה רעילה. בינינו? זה אף פעם לא הפריע לתכניות טלוויזיה להמשיך לעונות נוספות, אבל כשלצד זה רואים דרישה בלתי נמנעת להגדלת התקציב וחזון אמנותי שלא מתקדם לשום מקום (לפי גרין העונה הבאה תתמקד בזומבים ותיקרא "ארץ לאבקראפט: עליונות", לא נשמע מאוד מסקרן), זה רק הגיוני שהסדרה תבוטל. 

בני אור (2021)

לפני שלוש שנים הגיחה לעולם דרמת פשע ישראלית חדשה בשם "בני אור", המבוססת על חייו של יוצר הסדרה גיא בלילה. היא עסקה בקבוצת בני נוער בשכונת המצוקה הקשה בבאר שבע (שעל שמה נקראת הסדרה), שמתחילים להפעיל תחנת סמים שכונתית ומסתבכים בעולם הפשע שקצת גדול עליהם. הסדרה עוררה דיון רחב בשל התכנים הקשים שהציגה וזכתה להצלחה מפתיעה, ואחרי כל הצלחה מפתיעה – מגיעה עונה נוספת. כמה חודשים לאחר ההכרזה המשמחת, גיא בלילה הלך לעולמו. העבודה על העונה השנייה כבר הייתה בעיצומה והיה ניסיון להמשיך את תהליך הכתיבה, אך ללא הצלחה. לבסוף יס ואלעד ביטון, היוצר השותף, הכריזו כי הם גונזים את העונה השנייה. זה מצער, אבל זאת גם ההחלטה המכובדת לעשות. 

פיירפליי (2002)

ידעתם שזה יגיע: הסדרה המבוטלת המיתולוגית משנות האלפיים המוקדמות מושכת עד היום מעריצים שמתים לעונות המשך. הפרמיס של הסדרה שאפתני, במיוחד ביחס לשנת 2002: סיפורה של ספינת מבריחים בין-גלקטית, שנים אחרי שהאנושות התרחבה לכל הגלקסיה והחלה לשנות תנאי אקלים של פלנטות שלמות. גם ביחס לסדרות של היום, היא עדיין מצליחה לבלוט בין כולן ולהיות "פלא של עונה אחת" בעל כורחה. היה בה הכל: כתיבה מצוינת, סיפור מעולה, דמויות מעניינות, אקשן שעד היום אפשר להסתכל עליו ולהנות ממנו (לפעמים קצת קרינג', אבל זה לא הורס את החוויה). זה מערבון חלל טוב, ולא סתם הוא צבר קהל מעריצים עצום שמחכה עד היום לחידוש. אולי היום, בעידן שבו עושים רימייקים עתירי תקציב, אפשר יהיה לייצר חידוש מעניין. אבל אחרי שעבר כל כך הרבה זמן – קשה להאמין שנראה אי פעם חידוש לסדרה הזאת, שהגיעה מוקדם מדי והסתיימה מוקדם מדי.

קונסטנטין (2014-2015)

אי שם בשנת 2005, בחרו להוציא לאוויר העולם סרט המבוסס על דמותו של ג'ון קונסטנטין. מה היו צריכים? בחור בריטי, בלונדיני, מתחכם, אנטי-גיבור ששונא להשתמש בכלי נשק. במקום זה בחרו בקיאנו ריבס, אמריקאי שחור שיער שנראה ומרגיש כמו גיבור יותר מאשר אנטי-גיבור, ומשתמש ברובה ציד קדוש. למרות שהסרט יחסית הצליח ואפילו צבר קהל מעריצים שהוביל לתחילת הפקה של סרט המשך, המעריצים של הקומיקס רצו לקבל גרסה טיפה יותר מדויקת. מזל שרשת NBC דאגה לתקן את הטעויות עם "קונסטנטין" שהייתה הרבה יותר נאמנה לקומיקס, עם ליהוק מדויק של מאט ראיין בתפקיד הראשי, אווירה שלקוחה ישר מתוך דפי הקומיקס והמון שיט של מלאכים ושדים וקסמים וכשפים. הסדרה בוטלה לאחר עונה אחת, מהסיבה הנפוצה – היא לא סחפה מספיק קהל. 

"קונסטנטין" ובכלל, רוב הסדרות ברשימה הזאת, הן תזכורות חשובות, במיוחד לאור הביטול של "נל העריקה", לדבר על יצירות שאהבתם. חשוב להפיץ את זה. אמנות טובה לא נכתבת בשביל המבקרים, אלא בשביל הקהל. אנחנו, המבקרים, יכולים לשבת ולהתפלסף כל הלילה על הלפטופ, אבל בסופו של דבר מי שקובע את אורך חייה של סדרת טלוויזיה או כל יצירה אמנותית אחרת הוא הקהל. אז אם אתם רואים יצירת אמנות, סדרת טלוויזיה, סרט, או איזה מחזמר פרינג' בתיאטרון תמונע או הסמטה או הפרגולה או הספה – דברו על זה. זה מה שיכריע.