תנו בווף: גינות הכלבים הכי טובות בתל אביב

הכלבים שעושים את תל אביב. צילום: רויטל טופיול
הכלבים שעושים את תל אביב. צילום: רויטל טופיול

וגם הגינות הכי גרועות, מוזנחות, ואלו שהן בעיקר בשביל הבעלים – יצאנו לבדוק את גינות הכלבים האהובות על התל אביבים, ואת אלו שחבריהם על ארבע לא ייתפסו בהן בחיים | אספנו תלונות וביקורות במטרה לבדוק: בזמן שהעירייה מגבירה את הפיקוח על בעלי הכלבים, האם היא מקיימת את חלקה?

בשנת 2021 כבר ברור לכולם שכלב הוא יותר מאקססורי מבוקש. רועים גרמניים מסוקסים, פומראניינים מתוקים או לברדורים מלכותיים יעשו את העבודה כשאת צריכה מגנט בחורים בבית קפה או כשאתה צריך מישהו להתכרבל אתו כשאתה חודשים ישן באלכסון (למרות שתכלס אנחנו הכי אוהבים כלבים מעורבים ומאומצים). בשנת 2019 תל אביב זכתה בתואר העיר הכי ידידותית לכלבים בארץ, והשנה נספרו בה יותר מ-40,000 משקי בית שמגדלים אותם – ככל הנראה העיר עם מספר הכלבים הגבוה בעולם לנפש.

ועם הכלב או הכלבה – מגיעה גינת הכלבים. כמובן, יש את המתבודדים (או העצלנים, אנחנו לא שופטים) שמעדיפים לעשות סיבוב סביב הבלוק, פיפי ולישון, אבל אי אפשר להתכחש לעובדה שרבים מעדיפים להעניק לכלב שלהם – ולפעמים גם לעצמם – קצת מיומנויות חברתיות. בדיוק מהסיבה הזו, ולצד הקמפיין החדש של העירייה שעוסק כולו בחברים על ארבע (ובצרכיהם), יצאנו לבדוק את מצב גינות הכלבים בעיר. בעוד שיש כאלו ששומרות על המוניטין הגבוה כבר כמה שנים ברציפות, מצאנו גם גינות רבות שמצבן הוא בכי רע ושרבים נאלצים להסתפק בהן בהיעדר אלטרנטיבה ראויה קרובה. כן, גם בשכונות שמחזיקים בהן הכי הרבה כלבים.

המצטיינות

החברתית: קריית ספר

על אף שאין בה מתקני כלבים, הגינה בקרית ספר גדולה מאוד, יש בה המון מקומות ישיבה, ורצפת הבטון בה שומרת עליה נקייה ונעימה לשהות ממושכת.

השמועה אומרת ש: הגינה הכי מעניינת בעיר, שכולם יוצאים ממנה עם זיווג הגון (גם הכלבים, למי שבקטע).

הגינה בקריית ספר. מצטיינת. צילום: בן קלמר
הגינה בקריית ספר. מצטיינת. צילום: בן קלמר

זאת עם הנוף: גן העצמאות

מה יכול להיות יותר טוב מדייט כלבלבים על הים? הגינה מוצלת, יושביה נהנים מבריזת ים נפלאה ואפשר להגיע אליה בנוחות דרך הפארק הסמוך.

השמועה אומרת ש: בעיית הניקוז והשלוליות שמנעה מרבים לבוא לגינה נפתרה לאחרונה והפכה אותה, רשמית, ללוקיישן די מדהים.

המכילה: גינת אליפלט, פלורנטין

אם הכלבים שלכם מאוימים בקלות, הגעתם למקום הנכון. באליפלט אזור נפרד לכלבים קטנים, היא מרווחת ומלאת הצללות, מתוחזקת ובעלת חול נקי.

השמועה אומרת ש: אתם כנראה תפגשו שם 'דוגווקרים' עם פז"ם. אל דאגה, הם לא נושכים! 

הגינה באליפלט (פלורנטין). צילום: ניב עוזרי
הגינה באליפלט (פלורנטין). צילום: ניב עוזרי

הצפונית הישנה: גינת פייבל                 

גם ענקית, גם מתקנים, גם חול נקי, וגם דשא? קנינו.

השמועה אומרת ש: הגינה המושלמת לקיץ בזכות הצל הטבעי שנוצר מהעצים הרבים במקום.

גינת פייבל. צילום: תומי שטוקמן
גינת פייבל. צילום: תומי שטוקמן

הצפונית החדשה: מבצע קדש

גינה גדולה, ירוקה ומוארת, עם צל מספק בקיץ לבעלי הכלבים ומשום שהיא אחת מגינות די רבות בשכונה – גם לא המונית מדי.

השמועה אומרת ש: אם תגיעו לגינה הזו תהפכו לחלק מהקהילה שלה, בין אם תרצו ובין אם לא.

טעונות שיפור דחוף

המסוכנת: גינת דובנוב

גינת דובנוב נמצאת במיקום מרכזי ונעים, בתוך גן רחב ידיים מאחורי מוזיאון תל אביב. על אף זאת, אנחנו שומעים על אדמה שלא נוקתה חודשים, אזור ברזייה לא מרוצף שגורם לנזילות והופך מהר לשלולית בוץ עצומה (ובגשם זה צומח לבריכה של ממש). בנוסף, בגינה בורות עצומים שכלבים חפרו, הם לא מכוסים ומהווים סכנה אמיתית לבאי הגינה וכלביהם.

גינת דובנוב והשלולית בחורף. צילום: אלון פלר
גינת דובנוב והשלולית בחורף. צילום: אלון פלר

המגרדת: גינת טבריה

גינת טבריה שמאחורי בית קברות טרומפלדור היא פתרון טוב לאזור מופחת גינות ראויות (על כך בהמשך), וכלבים קטנים יכולים לשחק בה בלי בעיה. לצערנו, אין בה תאורה ולכן היא מחוץ לתחום בשעות הלילה, החול עמוס קרציות ופרעושים ומעלה ריח קשה, הברזייה בה שבורה ובשל בעיית ניקוז נוצרים בורות בוץ בגינה ומקומות הישיבה בה מועטים ולא מספקים.

גינת טבריה. זרוקה ומסוכנת. צילום: אורי קופר
גינת טבריה. זרוקה ומסוכנת. צילום: אורי קופר

השנויה במחלוקת: גן מאיר

גינת הכלבים בגן מאיר היא הפתעת השנה, בצד השלילי של הסקאלה. הגינה הענקית שמושכת את מרבית אנשי הכלבים של מרכז תל אביב דורגה כאחת מגינות הכלבים הטובות בעיר ברשימה האחרונה של שנת 2017, אך כיום אנחנו שומעים עליה בעיקר תלונות. חול מסריח שלא מוחלף מספיק, אין בה צל או מחסה מגשם, ועל אף גודלה הענקי והמספק של הגינה – נותרה אליה רק כניסה אחת לאחר שהעירייה סגרה את השנייה.

הגינה הענקית בגן מאיר. שנויה במחלוקת. צילום: כרמי צדוק
הגינה הענקית בגן מאיר. שנויה במחלוקת. צילום: כרמי צדוק

המזרחית: גינת יגאל אלון

גינת הכלבים ביגאל אלון היא גינה זמנית על פי העירייה, והדבר גורם לבעיות שמקשות מאוד על בעלי הכלבים אך בעיקר – על כלביהם. אין מים בגינה מכיוון שזרימתם נותקה. אין אכיפת איסוף צרכים מספקת, ועל אף שזו אשמתם כמעט הבלעדית של הבעלים, העירייה לא מקיימת כאן את חלקה בהסכם והגינה נותרת מטונפת. בנוסף – העמודים שמחזיקים את הצלייה נמצאים במרכז הגינה ולא בפינותיה, מה שמוביל לפציעות חוזרות ונשנות של כלבים.

הבודדה: גן הכובשים

בשכונת כרם התימנים יש גינת כלבים אחת במספר, בגן הכובשים, והאמת שזו הבעיה המרכזית אתה. הגינה משרתת את כל השכונה, אינה גדולה דיה, יש בה מתקנים לכלבים אך מספרם מועט והחול לא מוחלף כמעט לעולם.

כלב בודד בגינה הבודדה בכובשים. צילום: תום שטרנג
כלב בודד בגינה הבודדה בכובשים. צילום: תום שטרנג

לא דואגים לחברים הגדולים, וגם לשכונות מרובות הכלבים

אמנם אנשי הכלבים של העיר למדו לאסוף אחר חבריהם על ארבע, אך המצב נדמה לנו מעט מסריח בכל זאת. "בתור מטפלת התנהגותית לכלבים, גינות הכלבים בעיר כפי שהן בנויות כרגע לא נכונות לא לכלבים ולא לבעלים", משתפת ורד צבן, תושבת מרכז העיר, "רבות מהן חוליות ומאובקות בקיץ ומלאות בוץ ושלוליות בחורף, קטנות ומשעממות. לתחושתי, ביחס ליחס מספר התושבים – בעלי כלבים הכי גדול בעולם, אין מספיק השקעה ומחשבה מטעם העירייה על הכלבים ובעליהם".

כמה טענות עלו שוב ושוב מפי בעלי הכלבים אתם דיברנו בשכונות רבות בעיר. האחת, היא על חוסר משמעותי בגינות, דווקא בשכונות בהן ריכוז הכלבים הוא גבוהה. סובלות מהבעיה פלורנטין, שפירא וסביבתן (גינת אליפלט משרתת כמעט את כל אוכלוסיית השכונות הללו), אזורים רבים בלב העיר, בעיקר אלו שבתווך בין גן העצמאות>>גן טבריה>>גן העיר, ורבות אחרות.

בנוסף דובר על חוסר באשפתונים, פחי הזבל הירוקים והקטנים שמיועדים להיפטרות מצרכי הכלבים, בשכונת התקווה למשל ובדרום העיר, בשל מהלך רשמי של העירייה שמטרתו לשפר את נראות כמה שכונות בעיר. אלא שהדבר משאיר הרבה בעלים, מה שנקרא, עם מטען לא נעים למשך זמן ממושך. ולבסוף: בעיית החוסר בגינות לסוגים מסוימים של כלבים. "הגינות לא ממש משרתות את בעלי הכלבים הבינוניים פלוס, מלבד גינות מסוימות", מעיד גלעד לוי, בעל כלב נוסף, "לכל כלב מעל 15 ק"ג אין באמת מה לעשות במרחבים המצומצמים של גינות רבות בעיר".

קצת שיימינג לא יזיק לכם. קמפיין עיריית תל אביב-יפו (צילום: גיא יחיאלי)
קצת שיימינג לא יזיק לכם. קמפיין עיריית תל אביב-יפו (צילום: גיא יחיאלי)

תגובת העירייה:

"בשנים האחרונות הוקמו ברחבי העיר 100 גינות ופינות לכלבים הממוקמות במתחמים מגודרים, הכוללים מתקני משחק, בר מי שתייה לכלבים, אשפתונים, שולחנות פיקניק וספסלים. הגינות תוכננו והוקמו במקומות בהם יש ריכוז גבוה של כלבים ובשיתוף פעולה מלא עם התושבים, כאשר מרבית הגינות פועלות 24 שעות. השאיפה העירונית היא למקסם את מספר גינות הכלבים שנותנות מענה רחב לאוכלוסייה. אזור מרכז העיר אכן מאופיין במיעוט שטחים ציבוריים פתוחים, כמו גם אחוז גבוה של בעלי כלבים ועל כן יש מחסור בגינות כלבים, כאשר העירייה פועלת כל העת לאתר שטחים מתאימים ולהרחיב את מכסת הגינות. גם בשכונת פלורנטין יש מחסור בשטח ציבורי אך עם זאת הוקמה בגינת אליפלט פינת כלבים הנותנת מענה לאזור רחב יותר.

כל גינות הכלבים מתוחזקות באופן יומיומי; צואת הכלבים נאספת, הגינות נשטפות ומוחלפות שקיות האשפה. כמו כן כוללת התחזוקה סגירת בורות, תיקון גדרות, החלפת או הוספת ריהוט, החלפת חול פעם בשנה והצבת ברזיות מותאמות לבעלי חיים. במקומות שבהם יש בעיות ניקוז מטפלים באופן נקודתי על ידי ביצוע מתקן מחורר בתוך האדמה הממולא בחצץ לספיגה טובה יותר של המים. באשר לאשפתונים – העירייה החלה בתיאום המשרד להגנת הסביבה, לפני מספר שנים, במהלך מקיף לשיפור רמת הניקיון בעיר, במסגרתו התבצעו שינויים בהסדרי הצבת חלק מהפחים, זאת לבקשת תושבים רבים שהתלוננו על כך שהפחים הפכו למטרד תברואתי, אשר חוסם את המעבר. המהלך כלל צמצום של מספר האשפתונים בחלק מהרחובות והעברת חלק מהפחים מהמרחב הציבורי למרחב הפרטי, תוך מתן פתרון לכל תושב בנוגע למקום השלכת פסולת בסמוך אליו. במקביל ברחבי העיר פזורים אלפי אשפתונים ולאחרונה אף נוספו אשפתונים בשכונת פלורנטין בהתאם לבקשות התושבים".