דני קרוון ז"ל: האמן הסביבתי שהגדיר את תל אביב נפטר בגיל 90

דני קרוון. צילום: איליה מלניקוב
דני קרוון. צילום: איליה מלניקוב

הפסל והאמן דני קרוון הלך לעולמו בגיל 90. קרוון, מהאמנים התל אביבים המצליחים ביותר בעולם, הוריש לעיר שבה גדל את כיכר הבימה ואת פסל העיר הלבנה. חולדאי: "השאיר את חותמו בעיר בחומר וברוח"

הפסל והאמן דני קרוון הלך לעולמו הבוקר בחיק משפחתו וביתו בתל אביב והוא בן 90. קרוון היה אחד האמנים החשובים בישראל ואחד המצליחים שבה בזירה הבינלאומית. פסליו הסביבתיים המונומנטאלים פזורים ברחבי הארץ והעולם כולו וחלקם הוכרזו כאתרי מורשת.

לפני כחודשיים בלבד זכה קרוון בפרס יקיר העיר תל אביב, האחרון בשורה ארוכה להפליא של פרסים בהם זכה לאורך חייו, ביניהם גם פרס ישראל ב-1977. בין עבודותיו שעיצבו את פני העיר אפשר למצוא את כיכר התרבות השוכנת למרגלות היכל התרבות ותיאטרון הבימה, וכמובן את הפסל הסביבתי היפהפה "העיר הלבנה" בפארק וולפסון.

העיר הלבנה של דני קרוון. מתוך אתר פיקויקי
העיר הלבנה של דני קרוון. מתוך אתר פיקויקי

בשבועות האחרונים מציג בקולנוע לב "דני קרוון", סרטו התיעודי של ברק היימן על השנים האחרונות בחייו של האמן, ורק בסוף השבוע הנוכחי כתבה עליו מבקרת הקולנוע יעל שוב שמדובר ב"רישום חי וסוחף של אמן גדול, שעיקשותו מייצגת את דור מקימי המדינה, ועם זאת הוא ניחן באישיות ספציפית מאוד, מרתקת וכובשת לב".

האיש והמונומנט: סרט מחמם לב על אמן מהולל, זקן וכועס

קרוון ז"ל נולד בתל אביב בשנת 1930. אביו, אברהם קרוון, היה האחראי על הגינון בתל אביב במשך 40 שנה ומי שעיצב במידה רבה את פארק הירקון, גן העצמאות ואדריכלות הנוף ברחבי העיר.

האמן החשוב בישראל: "פעם היינו חברה שאפשר להתגאות בה, היום אני מתבייש"

בשנת 2018 עיצב קרוון את שער גיליון האמנות השנתי של "טיים אאוט" ובריאיון נרחב לעיתון סיפר אז על תפיסתו כאדם פוליטי, תקף את שרת התרבות דאז מירי רגב, והגן בחירוף נפש על יצירתו השנויה במחלוקת בכיכר הבימה. קרוון היה תל אביבי בכל רמ"ח איבריו ועם מותו ספד לו גם ראש העיר רון חולדאי.