אם אתם חושבים שזו הייתה עונה גרועה במיוחד של "האח הגדול" שתסתיים הערב בגמר קטן במיוחד, אתם אולי לא טועים. אבל כבר היה יותר גרוע: מתקפות גזעניות, הומופוביה, ביזוי זכר השואה, הפצת שנאה עדתית, ניצול השסעים בחברה למטרות בידור, רוח גבית לפופוליזם והעצמת חארות של בני אדם. רגעי השפל הם מטרת הפורמט
בימים אלה ממש ואפילו הלילה אם שום דבר לא ישתבש, המהדורה הישראלית של "האח הגדול" מסיימת עונה 16. הגמר הגדול קטן מתמיד ומגיע עם נתוני רייטינג שנמצאים בירידה תלולה לאורך העונה, הפסד שיטתי למתחרים מקשת ותחושה שהתוכנית שהיתה פעם ספינת הדגל של הריאליטי הישראלי חזרה במובנים מסוימים למקומה הטבעי כריאליטי זניח וטראשי, רחוק ממרכז התודעה ומהמיינסטרים. אומרים שהעונה הזאת גרועה במיוחד,אבל האמת היא ש"האח הגדול" תמיד היתה פינה של טראשיות שמחפשת את תחתית החבית בטלוויזיה. היו כאלה שחיבקו את זה, היו כאלה שהתנגדו לזה בתוקף – אבל בסוף, זה כל מה שזה היה. לרגל סיום עונת השפל חזרנו ל-10 רגעים שבהם "האח הגדול" מצאה את התחתית – והמשיכה לחפור.
>> ונפתח במתאבן: 7 מנות שיצאו מהמטבח של "הדוב" ועשו לנו קרייב
>> פלישת חוטפי הטוויסטים: אף סדרה לא התהפכה ככה על הצופים שלה
שי חי // רק שם לכם מראה
שתי מילים, ארבע אותיות ואו מיי גאד כמה חשיבות עצמית. אמן הלחימה ומאמן הקראטה הוא האיש שעמד בליבה של העונה השביעית (למרות שלא זכה בה), אבל בעיקר היה סמל – ולא בפעם הראשונה – לדרך שבה "האח הגדול" הפכה טיפוסים איומים לגיבורי תרבות. באמצע הפריים טיים של קשת הוא השפיל, הוא הגחיך, הוא התבריין על חלשים ממנו, והבהיר לכולם איך נראה הטיפוס הכי פופולרי בתכנית הכי נצפית: מלא מעצמו, כוחני ואחד שאין לו שום בעיה לפגוע באחר (עם "צבא האמת" שלו, כמובן). כל זה קורה כשהפקת "האח הגדול" אולי מצקצקת, אבל לא מדיחה אותו עד שהוא החליט לצאת. אם זו המראה של החברה, נראה שמישהו צריך לעשות לה פוליש ווקס דחוף.
מנחם בן // לנרמל שנאת הומואים
יותר מנומס משי חי, אבל לא פחות מסוכן ממנו. האיש אמנם ז"ל והלך מאיתנו לפני יותר משש שנים (בגיל 71), אבל הוא בהחלט נער פוסטר לאופן שבו "האח הגדול" העצימה את האנשים הלא נכונים. בן נכנס פעמיים לבית האח הגדול, פעם אחת בעונת ה-VIP הראשונה ואחר כך שוב בעונה "רגילה" – כשבשתיהן הוא נושא את אותה משנה סדורה: אכילת ראשים על שנאת הומואים דוחה. בחזות פילוסופית, עם מבע קול עדין וארומת מבקר הספרות הוא הביא דעות חולניות למסך, לפעמים מול להט"בים שהיו צריכים לחלוק איתו את הבית. את בן כבר אי אפשר היה לתקן, אבל אפשר בהחלט לבוא בטענות למי שהחליט לתת לו את הפלטפורמה הנצפית ביותר בישראל.
אורנה בן דור // להשתמש בשואה זה פויה
הזמן: יולי 2022. אחרי עונה שבה כל הכלים נשברו, הן מבחינת בריונות, הצפת טראומות ולעתים אלימות של ממש – זה היה הרגע שבו הפקת "האח הגדול" הזדעזעה מרה. זה קרה כששני דיירים בבית האח העזו להצדיע במועל יד נאצי ואף לקרוא "הייל היטלר". כן, מכוער מאוד, אבל לא פחות מכוערים היו מקרים שבהם אנשים בתוך הבית אשכרה נפגעו וזה עבר חלק כי, אתם זוכרים, רייטינג והכל. ברגע שנשבר הטאבו הזה, מיד "האח הגדול" לבש את גלימת הקדושה ואפילו הקפיץ את אורנה בן דור כדי שתסביר לדיירים שלהשתמש בשואה זה גרוע. הם כמובן לא הורחקו מהבית, וכך נרמלנו הצדעה במועל יד. מה למדנו? שלפעמים הבעיה היא לא רק מה "האח הגדול" מחליק, אלא גם הדברים שהוא בוחר להזדעזע מהם והאופן המגוחך שבו הוא מטפל באירוע.
רוני מיילי // התפרצות גזענית מכוערת
עוד מקרה שבו "האח הגדול" ידע לצקצק ולגלגל עיניים, אבל לא היסס לשדר את הזוועה עד הסוף. זוכרים את מיילי? האיש שהתפרסם כאבא של "אורן הקטן" הנשכח, נכנס לבית האח הגדול וזכור בעיקר בשל ההתפרצות הגזענית המכוערת נגד טהוניה רובל (שבסופו של דבר, גם זכתה בעונה החמישית של "האח"), ולאחר מכן התבטאות הומופובית קשה נגד לבנה גוגמן. והתכנית? אמנם הביעה את התנגדותה, ואף הדיחה את מיילי – אבל לא היססה לשדר את התקרית, וגם להביא את מיילי שוב לעימות המפורסם ההוא עם מגיש התכנית, ארז טל. טל צדק במה שאמר לגביו – אבל לקה שוב באותה הבעיה: אם האנשים שאתה מתמודד איתם, שוב ושוב, הם כאלה נוראיים – אולי עדיף לא להכניס אותם לבית הכי נצפה בישראל?
יורם זק ודנה רון // הטרדה מינית לייב
זאת הייתה לכאורה הערה מבודחת שלא היתה אמורה להישמע, אבל רגע שפל קשה ללא ספק. זק, מפיק התכנית ומי שגילם את דמותו של "האח הגדול" (בימים שבהם התכנית שודרה בקשת) הוקלט מהשידור החי ברשת כשהוא זורק הערה שהיא הטרדה מינית בוטה לעבר המתמודדת דנה רון. אנחנו ברשותכם לא נחזור עליה, אבל יש לכם גוגל ואתם יודעים איך להשתמש בו. בכל מקרה, רגע השפל הזה הזכיר שוב כמה מתחת לכל הדיבורים על התוכנית כ"מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית" ו"תכנית שמשקפת את הוויכוח הישראלי", בסוף יש ריאליטי נצלני, כוחני ופראי שמכוון למכנה המשותף הנמוך ביותר. נמוך כמעט כמו… אתם יכולים לנחש לבד.
עינב ויוסי בובליל // קצת שנאת אשכנזים לא תזיק
זה קרה כבר בעונה הראשונה של "האח הגדול", בזכות אבא ובתו שנכנסו בסערה ללב המיינסטרים הישראלי. יוסי בובליל והבת שלו, עינב, החדירו לשפה את הביטוי "פרידמנים מתים", שנועד ללעוג ולתקוף את מי שהם תופסים כאשכנזים קרירים ומרוחקים (ובעיקר זה הודבק לשפרה קורנפלד שזכתה בעונה ההיא; מוטיב חוזר בתוכנית של מישהי שמותקפת ואז מרוויחה מזה נקודות). עם הדעות של עינב בובליל אין מה להתווכח, אבל זו הייתה הצהרת כוונות שהדגימה טוב מאוד כמה "האח הגדול" יודעת, רוצה ומוכנה להשתמש בשסעים – ולהרחיב אותם – כדי לעשות מזה יופי של רייטינג. והו, כמה רייטינג שהעונה ההיא של "האח" הביאה.
יהודה יצחקוב ורמי ורד // לראות אנשים רגילים משתגעים
האמת? אין לי באמת טענה לשניהם. ורד ויצחקוב זכורים מהריב המפורסם, שהוביל גם להדחתו של השני אחרי שנגמר כמעט באלימות. וכן, זה בהחלט היה אירוע מאוד לא נעים – אבל זה היה רגע שבו החולשה העיקרית הייתה של הפורמט – שמכניס אנשים רגילים ושפויים לתוך סיר לחץ מטורף, עמוסים במצלמות מכל כיוון, במעמד שיכול לשגע גם אנשים פחות גבוליים – והופך את התגובה הקשה שלהם לבידור. המריבה המכוערת ההיא הייתה הדגמה יפה של הקונספט וחלק מרכזי בפורמט. וזה עוד לפני שדיברנו על המניפולציות שמעבר למסך, כמו בקטע הבא.
ד"ר אילן רבינוביץ' // פרשת הכדורים הפסיכיאטריים
אחרי שלוש עונות מצליחות בטירוף של "האח", הגיע הסיפור הגדול שסדק את חומת האשליות של הריאליטי. בתחקיר שפרסם רז שכניק ב"ידיעות אחרונות", נחשף כי חמישה מתמודדים בעונה של "האח" קיבלו כדורים פסיכיאטריים מהרופא שהוצמד להפקת התכנית, ד"ר אילן רבינוביץ'. לא אכנס לשיקוליו הרפואיים של ד"ר רבינוביץ', אבל כן אפשר לתהות על הדרך שבה המופע הגדול של אותם שנים היה מהונדס על ידי אנשים שפעלו לטובת ההפקה ולטובת ההצגה שחייבת להימשך, כשההפקה משחקת בבני אדם כאילו היו בובות. למזלו של הפורמט, הציבור הישראלי סלח כבר על דברים גרועים מזה.
סתיו קצין ואחרים // להיות חארות זה משתלם
עוד מקרה קיצון שבו "האח הגדול" מתלהבת מהאנשים הלא נכונים, מגדילה אותם ושמה עליהם את כל הפוקוס. סתיו קצין היא רק אחת משרשרת של דמויות שליליות שקיבלו במה מרכזית לאורך השנים ב"אח" ואפילו טופחו על ידי ההפקה שהתעלמה מהמעשים האיומים שלהם, שקידשה אותם כגיבורים, שהעלתה אותם על נס, שתגמלה אותם על היותם חארות של בני אדם. קצין ידעה להשתמש בבמה שלה היטב, לדרוך על כולם מהרגע הראשון, ואחר כך עוד להטיף מוסר ולהתחסד על החזרה שלה בתשובה אחרי שיצאה מבית האח. המזל היחיד שלנו זה שהיא הפסידה בעונה ההיא, מה שמעיד שההפקה אולי מאוד צינית – אבל לצופים יש בכל זאת לב מתפקד.
אורן חזן // האח הגדול מצביע פופוליזם
וזה המקרה הבולט והציני מכולם. הרגע שבו הריאליטי הפופוליסטי המשחית – פוגש את הפוליטיקה הפופוליסטית המשחיתה. הרגע שבו הפקת "האח הגדול", נואשת לרייטינג, החליטה להכניס למשחק פוליטיקאי מהסוג הרדוד והצעקני ביותר שהשתמש בתוכנית כפלטפורמה לקאמבק לכנסת. חזן, מחברי הכנסת המביכים ביותר שהיו כאן, קיבל מ"האח" קארט בלאנש להשתולל ולהתבריין להנאתו, ואנחנו קיבלנו עוד הזנייה של החיבור בין הטלוויזיה המסחרית לשלטון. בעולם רגיל, אחרי האופן שבו נבעט מהחיים הפוליטיים, איש כזה לא היה מקבל דקה של פריים טיים. אבל אצלנו? "האח הגדול" הכניס אותו הביתה כמו כוכב. בפריים טיים. פעמיים. בשתי עונות שונות. באחת מהן הוא אפילו ניצח. לתפארת מדינת ישראל.
